تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران همزمان با سخنرانی رئیس جمهور/ به لگدمال شدن هویت دانشجو اعتراض داریم

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به اختصاص ندادن تریبون برای بیان نظرات دانشجویی همزمان با سخنرانی رئیس جمهور در این دانشگاه، تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به اختصاص ندادن تریبون برای بیان نظرات دانشجویی همزمان با سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور در این دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، تجمع کردند.

این تجمع از سوی چهار تشکل بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، مجمع عدالتخواه دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

دانشجویان پلاکاردهای مختلفی با محتوای «دانشگاه را پادگان کردند»، «بریدن صدا از نوع تدبیر و امید»، «مسئولین درخوابند، کارخانه‌ها یک به یک می‌خوابند» در دست داشتند و اعتراض خود را به بی‌توجهی دولت نسبت به انتقادات و صحبت‌های دانشجویان اعلام کردند.

اعضای شورای صنفی دانشگاه تهران نیز در سوی دیگر، شعار ضد دولتی سر می‌دادند.

تریبون آزاد خودجوش دانشجویی

چند تن از دانشجویان، تریبونی در محوطه دانشگاه قرار دادند و به‌صورت نمادین صحبت کردند که البته با واکنش اعضای شورای صنفی مواجه شد. یکی از دانشجویان معترض گفت: من می‌خواهم از آقای رئیس جمهور بپرسم چه مسکنی لایق این مردم است؟ آپارتمان 60 متری یا شاید هم 40 متری؟ شاید هم نه، آغل هم از سر این مردم زیاد است! آقا! 6 سال وقت داشتی برای مردم کار کنی، در این 6 سال هر وقت بالای تریبون رفتی، بجای اینکه آمار تعداد خانه‌های ساخته شده، پل‌های احداث شده، جوان‌های سر کار رفته، جاده‌های کشیده شده، زیرساخت‌های اساسی ایجاد شده و خلاصه گزارش عملکرد، یعنی کارهای قابل اندازه‌گیری داده شود.

وی ادامه داد: هر بار با جار و جنجال حواس ملت را پرت کردید، یک روز به مردم گفتید تحریم باید برود تا مشکل آب خوردن حل شود، یک روز گفتید داخلی‌ها نمی‌گذارند کار کنیم، یک روز دعوای ورزشگاه و دیوار پیاده‌رو راه انداختید، یک روز دعوای اینکه چه کسی زد زیر میز برجام، یک روز تقصیرها را را گردن ترامپ انداختید، یک روز تقصیر کیهان و رقبای داخلی! کار به جایی کشید که یک سریال تلویزیونی را هم نتوانستید تحمل کنی و با رئیس صداسیما جنگ و جدال راه انداختی.

این دانشجو در ادامه گفت: الان هم که می‌گویید سیل، زلزله و ترامپ. واقعاً نمی‌دانیم چه زمانی باید از شما چیزی بخواهیم، حقیقتاً این حجم از عملیات فریب بی‌سابقه است! از یک طرف از قانون اساسی دم می‌زنید، از طرف دیگر زیر پای آموزش پرورش رایگان را می‌کشید. شما اصلاً خبر دارید در این دانشگاه چند دانشجو از شهرستان یا روستا آمده‌اند؟

دانشجوی معترض ادامه داد: خبر می‌دهند که تازه به فکر ساختن خانه‌های روستایی افتاده‌اید؟ آن‌هم با سیمان بنیاد مستضعفان؟ خبر دارید امنیت غذایی مردم به خاطر پیگیری نکردن خرابی‌های سیل توسط زیرمجموعه‌های شما در حال از بین رفتن است؟ خبر دارید به خاطر نداشتن پول کرایه ماشین تا مدرسه، دانش‌آموزان دبیرستانی ترک تحصیل می‌کنند و باز شما آموزش و پرورش را هر روز بیشتر از دیروز پولی می‌کنید؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چرخه آموزش پرورش شده محلی برای بازتولید ثروت بین اشراف، هر کسی پول داشته باشد بچه‌اش را به مدرسه غیر انتفاعی خوب می‌فرستد، کتاب گران هم می‌خرد، بعد دانشگاه خوب، در حین دانشجویی هم او را از لحاظ مالی تأمین می‌کند، از آن طرف هم ازدواج، مسکن و غیره. این وسط کسی که پولی ندارد چه؟ باید حرکت کند به سمت ابتر شدن، عقیم شدن، خودش برود دوای درد خودش شود، اصلاً برود بمیرد؟

به لگدمال شدن هویت دانشجو اعتراض داریم

دانشجوی دیگری نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز در این مکان و پشت این درهای بسته جمع شده‌ایم تا به لگدمال شدن هویت دانشجویی اعتراض کنیم. جناب رئیس جمهور امروز به دانشگاه ما آمده‌اند، البته اینجا دیگر اسمش دانشگاه نیست، مگر دانشگاه بدون دانشجو معنا دارد؟ دانشگاه با هویت دانشجویانش تعریف می شود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که آقای نیلی به دستور ریاست جمهوری، به تمام ارزش های دانشجویی امروز و دوباره پس از یکسال چوب حراج زده‌اند.

دانشگاه باید بتواند نقطه اثر خود در جامعه را نشان دهد و آن را به عنوان بیرق افتخار خود و اقتدار خود علم کند، دانشگاه تمام افتخارش باید این باشد که چه افرادی هستند و چه فارغ‌التحصیلانی توانسته تربیت کند. حالا دانشگاه ما را چه شده که دانشجویانش را انسان‌هایی آن‌قدر پست و ذلیل می‌پندارد که برای حفظ جان و آرامش خاطر رئیس جمهور، نه‌تنها به دانشجویان اجازه حضور و صحبت نمی‌دهد، بلکه با بی‌احترامی تمام، چنین وقیحانه به حصارکشی در دانشگاه پرداخته و فضای امنیتی ایجاد می‌کند؟!

وی در ادامه گفت: سال‌های قبل حرف امام (ره) خطاب به دانشجویان این بود که من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. چندی قبل همین آقای رئیس محترم دانشگاه، در مسجد حاضر شد و گفت: «چرا به حضور رئیس جمهور اعتراض دارید؟ این اعتراضات به اعتبار دانشگاه خدشه وارد می‌کند! آقایان چقدر از امام دور شده‌اید! چقدر با هویت خودتان بیگانه شده‌اید.»

این دانشجو یادآور شد: امروز شاهد آن هستیم که دروغی به نام حضور رئیس جمهور در دانشگاه و دانشجویان و چند عکس یادگاری، در نظر آقایان مهم‌تر از هرچیزی است و حاضرند این اتفاق حتی به قیمت سلاخی روح دانشجویی رخ دهد. آقای روحانی، مگر در این 6 سال چه کردید که این‌قدر از قرار گرفتن در فضای دانشجویی گریزان هستید؟ ما که هم‌اکنون پرتوهای آفتاب تابان برجام را می‌بینیم، پس از چه واهمه دارید؟

وی در ادامه بیان کرد: آقای روحانی، می‌دانستید چه می‌خواستیم بگوییم؟ می‌خواستیم از خصوصی‌سازی‌هایی بگوییم که کام کارگران سراسر کشور را تلخ کرده‌اند. هپکو اراک، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، کنتورسازی قزوین و بسیاری دیگر که صدای‌شان هنوز شنیده نشده است. کارگرانی که چندماه است حقوق نگرفته‌اند و غذایی برای خوردن ندارد و شغل‌شان هم به واسطه خصوصی‌سازی رانتی از آنها گرفته شده است! حرف ما، همین کارگرانی هستند که تازه به برکت همین جریان دانشجویی که امروز شما آنها را بایکوت کرده‌اید مطرح شده‌اند وگرنه معلوم نبود این قصه پر غصه تا به چه زمانی سر به مهر باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030492

وب گردی

وب گردی