دریافت شهریه 8 میلیونی به نام مدرسه دولتی/ اجرای قانون حذف تنوع مدارس در راستای عدالت آموزشی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون حذف تنوع مدارس در راستای عدالت آموزشی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 21 مهرماه بود که مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر حذف تنوع مدارس را به تصویب رساند. براساس این قانون وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 99‌ــ‌98، تمام واحدهای آموزشی را منحصراً به 2 صورت دولتی و غیردولتی اداره کند. این موضوع واکش‌های بسیاری از کارشناسان را در پی داشت.

برخی با این قانون موافق بوده و اجرای آن را ضروری می‌دانستند، برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند حذف مدارسی مانند سمپاد با اصل 75 قانون اساسی و رویکرد‌های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی را زیر سوال می‌برد.

فرهاد فلاحتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به قانون حذف تنوع مدارس از کشور اظهار کرد: هم‌اکنون در نظام آموزشی کشور، مدارس متعدد و متنوعی تحت عنوان مدارس دولتی مشغول به فعالیت هستند، اما متاسفانه به صورت غیردولتی کار می‌کنند. با تاکید بر ایجاد عدالت آموزشی، در نظام آموزشی تنها باید 2 تیپ دولتی و غیر دولتی مدرسه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شرایط و ضوابط مدارس غیردولتی با مدارس دولتی متفاوت است و دانش‌آموزان یا والدین آن‌ها تعیین می‌کنند که فرزندشان در این مدارس به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین شهریه این مدارس از قبل تعیین شده و اعلام می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون، تحصیل دانش‌آموز در مدارس دولتی از اولین تا دوازدهمین سال به صورت رایگان است. این مدارس باید در تمامی نقاط کشور وجود داشته باشد تا تمامی دانش‌آموزان کشور حتی در نقاط دور افتاده نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مدارس دولتی در کشور،‌ تنها با عنوان دولتی باقی مانده‌اند؛ اما کارکرد این مدارس غیردولتی است. به عنوان مثال در دانشگاه تهران مدرسه شاهد را در نظر بگیرید، هدف ایجاد این مدارس در اساس‌نامه، تحصیل فرزندان شاهد و ایثارگر ذکر شده است. به‌گونه‌ای دیگر می‌توان گفت تیپ اجتماعی خاص برای تحصیل در این مدارس در نظر گرفته شده است که در یک مدرسه تحت آموزش خاصی قرار خواهند گرفت.

فلاحتی افزود: در حال حاضر تعداد فرزندان شاهد و ایثارگر کمتر از گذشته است، در همین راستا مدارس شاهد و ایثارگر تمامی مردم را با شهریه‌های بسیار بالا ثبت‌نام می‌کنند. مراکز شاهد تهران حداقل 8 میلیون تومان به عنوان شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. آیا می‌توان چنین مدرسه‌ای را دولتی در نظر گرفت؟

وی بیان کرد: نتیجه وجود مدارس شاهد یا امثال آن این است که دانش‌آموز از یک ناحیه تهران به دلیل پر شدن ظرفیت مدارس دولتی، مجبور می‌شود در مدرسه‌ای تحت عنوان دولتی دیگری با پرداخت شهریه ثبت‌نام و در یک آزمون ورودی نیز شرکت کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رعایت عدالت آموزشی در مدارس کشور اضافه کرد: مراکز آموزشی در کشور باید با دولتی یا غیردولتی باشند، مدارس دولتی حق دریافت شهریه و برگزاری آزمون را ندارند. هر دانش‌آموزی باید در نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی خود ثبت‌نام کند و در آن ادامه تحصیل دهد. کدام یک از مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد با عدالت آموزشی در تعارض است؟

وی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد با اجرای این قانون شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان مهباتر است، مدارس نیز بر اساس این قانون به 2 دسته مدارس دولتی و غیر دولتی تقسیم خواهند شد که هر کدام از این مدارس ضوابط و شرایط خاص خود را دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030510

وب گردی

وب گردی