بازار آزاد اینترنتی برای خرید و فروش محصولات دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود

سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی یک بازار آزاد اینترنتی در این دانشگاه، برای خرید و فروش محصولات بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها تا پایان سال خبر داد.

احسان شیرنگی سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات ایجاد بازار آزاد اینترنتی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدفمان در بازار آزاد اینترنتی دانشگاه این است که افراد یا شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانند محصولات یکدیگر را خریداری کنند. یعنی در واقع یک بازار اینترنتی که در آن داد و ستد انجام شود. به طور مثال دانشگاه آزاد واحد مشهد بتواند محصول مورد نیاز خود را از واحد البرز به راحتی در این سایت خریداری کند.

او ادامه داد: تلاش می‌کنیم این بستر برای تمام کشور فراهم شود تا اگر فردی از یک دانشگاه دولتی بخواهد محصولی را در این سیستم قرار دهد این امکان برای او فراهم باشد. در واقع یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های‌ ما ایجاد یک سایت اینترنتی تحت عنوان بازار آزاد است که در آن داد و ستدهای اینترنتی شکل بگیرد. تیم نرم افزاری این سایت آماده شده و در حال حاضر، بحث‌های حقوقی آن مطرح است که تلاش می‌کنیم این موضوع نیز به زودی حل و سایت تا پایان سال 98 راه اندازی شود.

ایجاد فن بازارها برای عقد قراردادهای اقتصادی

سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره ایجاد فن بازارها گفت: ایجاد فن بازارها نیز جزو ماموریت‌های تعیین شده اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان است تا تولید کنندگان همراه کارگزاران خود از صنعت، در این فن بازارها حضور یافته و منجر به عقد قراردادهای مختلف شود.

برگزاری نخستین همایش فناوری و نوآوری

شیرنگی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نخستین همایش فناوری و نوآوری از سی ام مهرماه تا دوم آبان ماه در سازمان مرکزی خبر داد و گفت: در افتتاحیه این همایش دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه و دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد. مدعوین نیز روسای استان‌ها، معاونان پژوهشی استان‌ها، معاونان توسعه و منابع استان‌ها، مدیران رشد و مدیران اقتصاد دانش بنیان استان هستند.

او اضافه کرد: در روز دوم یک سری ورکشاپ و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در این کارگاه‌ها تمام معاون پژوهشی و مدیران مراکز رشد حضور پیدا خواهند کرد و شیوه‌های انواع قرادادهایی که واحدهای دانشگاهی می‌توانند منعقد کنند را آموزش می دهند.

او با بیان اینکه در این کارگاه‌ها سیاست‌ها و قوانین پارک‌های علم و فناوری تببین می‌شود ادامه داد: بحث وظایف سراهای نوآوری و چگونگی تشکیل این سراها نیز در این کارگاه‌ها مطرح می‌شود. همچنین در مورد شتاب دهنده و مراکز رشد و اقتصاد دانش بنیان در 5 کارگاه توضیحاتی ارائه می‌شود. برای این منظور تمام استان‌ها را در فضای مجازی گروه بندی کردیم.

تسهیل روند ایده تا محصول

سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات این اداره کل برای تسهیل روند ایده تا محصول گفت: باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا فرآیند تجاری سازی در دانشگاه آزاد شکل بگیرد و دانشگاه بتواند بستری را فراهم کند تا دانشجویانی که صاحب ایده هستند بتوانند ایده خود را به محصول تبدیل کنند.

او با بیان اینکه ما نیز وظیفه داریم محصول را در اختیار خریدار قرار دهیم تا منجر به تولید ثروت شود ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه با ایجاد سراهای نوآوری به سمت این مسیر پیش می‌رود و هدف اصلی ما تبدیل دانشگاه از نسل دو به نسل سه یعنی دانشگاه کارآفرین است. به این معنی که یک دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود در اختیار یک سری شتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد و یک سری آموز‌ش‌ها را توسط منتورها دریافت می‌کند.

شیرنگی در ادامه درباره نحوه آموزش دانشجویان در سراهای نوآوری گفت: آموزش‌ها در سرای نوآوری می‌تواند شامل آموزش های حقوقی و بیزینس هم باشد. وقتی ایده فرد در شتابدهنده شکل گرفت و حمایت شد و اصول اولیه را فراگرفت در اختیار مراکز رشد قرار می‌گیرد. این فرد در مراکز رشد با یک سری افراد شرکت‌های نوپایی را تشکیل داده و از هسته‌های فن آور تبدیل به واحدهای فن آور می‌شوند. در نهایت از یک سری خدمات دانشگاه بهره برده و آن شتابنده‌ها همواره با این افراد خواهد بود تا بتوانند نمونه محصول اولیه خود را تولید کنند.

او اضافه کرد: دانشجویان فعال در سرای نوآوری وقتی موفق شدند نمونه محصول اولیه خود را در مراکز رشد تولید کنند در اختیار پارک های علم و فناوری قرار می‌گیرند و در آن‌جا تمام تلاش این است که از مزایای پارک‌های علم و فناوری استفاده کنند به این ترتیب، یک شرکت نوپا تبدیل به یک شرکت بالغ می شود. یعنی شرکتی که می‌تواند کار تجاری انجام دهد. همچنین کمک می‌کنیم این دانشجویان وقتی فارغ التحصیل می‌شوند به صورت شرکت‌هایی باشند که به جای آن که خود دنبال کار بوده و حقوق بگیر باشند، بتوانند حقوق پرداخت کنند. یعنی خودشان محصول ارزشمندی تولید کنند و این محصول را در اختیار سازمان‌ها یا ارگان‌هایی قرار دهند که به آن محصول نیاز دارند.

او در پایان درباره ماموریت‌های منطقه‌ای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمام استان‌های دانشگاه در بحث پایش وارد شده و استان‌‌‌‌‌‌‌‌های آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، البرز، اصفهان و خراسان جزو استان‌های پیشرو در بحث پایش و آمایش سرزمینی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030520

وب گردی

وب گردی