۷۲ درصد دهیاری‌های کشور درجه بندی شدند

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تاکنون ۲۶ هزار و ۹۰۱ دهیاری از مجموع ۳۷ هزار و ۸۰ دهیاری، درجه‌بندی شده‌اند که بیش از ۷۲ درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید رضا جندقیان افزود: بر اساس اصلاحیه ماده ۴۸ مکرر، دهیاری‌های کشور بر اساس شاخص‌های درآمد، جمعیت، وسعت، ‌ مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا توسط وزارت کشور به درجات یک تا ۶ درجه‌بندی می‌شوند.
وی تصریح کرد: ۴۴ درصد از دهیاری‌ها درجه یک، ۲۸ درصد درجه۲، ۱۲ درصد درجه ۳، ۸.۵ درصد درجه ۴، هفت درصد درجه ۵ و نیم درصد درجه ۶ هستند.
جندقیان گفت: با توجه به اصلاح آئین‌نامه شوراها و نحوه انتخاب دهیار و پیرو آن اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها، ‌ لازم است دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها منتظر ابلاغ دستورالعمل جدید باشند تا با توجه به شاخص‌های موجود در آن، درجه‌بندی دهیاری‌ها را انجام دهند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد: درجه‌بندی دهیاری‌ها عامل مهمی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها است و درجه بندی می‌تواند نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد و نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.
وی افزود: به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها و همچنین ماده ۴۸ مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار، وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا ۶، درجه‌بندی کند.
جندقیان گفت: پس از اصلاح این آئین‌نامه در تاریخ ۲۶ شهریور سال جاری توسط هیات وزیران، ‌ ماده ۴۸ مکرر اصلاح شد و با توجه به اینکه دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها به استناد این ماده مذکور است، دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها پس از دریافت نظرات این مراجع اصلاح و ابلاغ خواهد شد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1030609

وب گردی

وب گردی