واقعه ای که تاریخ را دگرگون کرد

هر سال مسلمانان جهان در چهلمین روز از سالگرد شهادت سومین پیشوای شیعیان به سوگ می‌نشینند و این سوگواری در مصیبت خاندان پیامبر با آیین‌های مختلفی همراه شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اربعین همزمان با ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری به گفته بعضی از تاریخ نگاران روز شهادت اسیران شام و بازماندگان نبرد کربلا است.

اهمیت این روز بر اساس برخی از کتب تاریخی – اسلامی، حضور جابر ابن عبدالله انصاری (صحابی پیامبر اکرم (ص) و راوی حدیث لوح) به عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین (ع) است.

به اعتقاد شماری از مورخان همچنین در این روز بازماندگان واقعه کربلا نیز بدین سرزمین بازمی گردند و مزار امام حسین (ع) و سایر شهیدان کربلا را زیارت می‌کنند.

زیارت از حرم سید الشهداء در این روز نزد مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بسیاری از مسلمانان اهل سنت و تشیع به منظور حضور در ضریح امام حسین (ع) در روز اربعین در ماه محرم و صفر عازم عراق می‌شوند.

مراسم سوگواری اربعین در سال‌های اخیر در صدر فهرست بزرگترین اجتماعات جهان قرار دارد.

میلیون‌ها تن از مسلمانان در این روز از کشورهای مختلف به ویژه ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و هند بر سر مزار مطهر امام حسین (ع) در کربلا به سوگواری می پردازند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در اربعین سال ۱۴۴۰ هجری قمری نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از مسلمانان برای زیارت کربلا عازم عراق شده بودند.

یک زائر اهل پاکستان که با ۹۰ تن از هم وطنان خود با سه دستگاه اتوبوس قصد عزیمت به کربلا را دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰ روز قبل از کشورش به مشهد عزیمت کرده و پس از زیارت امام رضا (ع) به تهران آمده است تا عازم کربلا شود.

عزاداری زائران کربلا در اربعین دست کمی از سوگواری مسلمانان در سالگرد شهادت امام حسین (ع) در ظهر روز دهم محرم یا عاشورا ندارد.

سیل جمعیت در سالگرد چهلمین روز شهادت نوه پیامبر اسلام چون دریایی خروشان به مرقد آن امام مطهر سرازیر می شوند.

برخی از شیفتگان کربلا که چند سال متوالی در اربعین به زیارت مرقد پیشوای سوم شیعیان شتافته اند، می گویند هر سال که می گذرد شمار جمعیت زائران از کشورهای مختلف افزایش می یابد.

یکی از این زائران به خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا می گوید: در سال‌های اخیر از ورود یک جای سیل جمعیت به داخل صحن حرم جلوگیری می شود و جوانان داوطلب از جمعیت تقاضا می‌کنند که به صورت همزمان وارد مرقد نشوند.

شمار زیادی از عاشقان امام حسین (ع) در سالگرد چهلمین روز شهادت آن حضرت با پای پیاده عازم کربلا می‌شوند و هر سال نیز جمعیت راهپیمایان افزایش چشمگیری می‌یابد.

پیاده روی اربعین یکی از مهم ترین آیین های این روز به شمار می رود؛ مسلمانان در روزهای منتهی به اربعین مسیر ۸۰ کیلومتری نجف – کربلا را در ۳ روز می پیمایند.

راهپیمایان اربعین در بین راه از سوی آن دسته از مسلمانانی که نتوانسته اند عازم کربلا شوند، با آب خنک، چای، شیر و غذای نذری پذیرائی می‌شوند.

پذیرایی از راهپیمایان اربعین تنها محدود به ایران نیست و عاشقان حسین (ع) در جای جای مسیر نجف حضور می‌یابند و در برخی از نقاط خستگی را از تن آنان به در می‌کنند.

اربعین از آن پس به عنوان یک شاخص در میان مسلمانان شناخته شد و در چهلمین روز درگذشتگان مسلمانان مراسم عزاداری و ذکر مصیبت برپا می شود.

این آیین به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای همبستگی جهان تشیع و همچنین بزرگترین گردهمایی مذهبی در جهان شناخته می‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1030618

وب گردی

وب گردی