اعمال اربعین امام حسین(ع)

کارشناس علوم قرآنی گفت: غسل کردن در روز اربعین برای زائران و به نیت زیارت «امام حسین (ع)» بسیار مهم است، مهمترین و ارزشمند‌ترین دعا در روز اربعین «زیارت اربعین» بشمار می‌رود، این مناجات مقوله‌های ارزشمندی را در خود جای داده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حسن حسن زاده کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعمال و آداب اربعین حسینی گفت: خواندن زیارت اربعین و زیارت «امام حسین (ع)» در ٢٠ صفر فضیلت بسیاری دارد. بنابر روایات جابر انصاری از یاران «پیامبر(ص)» نخستین زائر اربعین «امام حسین (ع)» بود و پس از وی هر ساله بر تعداد زیارت کنندگان «سید الشهداء(ع)» افزوده شد. زیارت اربعین از زبان «امام صادق (ع)» بیان شده و معانی بزرگی را در خود جای داده است.

این کارشناس علوم قرآنی نحوه بجا آوردن اعمال اربعین حسینی را مهم دانست و گفت: بجا آوردن ۵۱ رکعت نماز که ۴۷ رکعت آن واجب و ۳۴ رکعت دیگر آن به صورت نافله برگزار می‌شود در اربعین حسینی یکی از اعمال مهم محسوب می‌شود. ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» با صدای بلند در این نماز که در روز اربعین سفارش بر آن شده و همچنین سجده بر خاک خصوصا تربت «امام حسین (ع)» بسیار ارزشمند است.

‌وی به ارزش دعا‌ها و مناجات‌های موجود در صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: بهترین مناجات برای اربعین حسینی خواندن دعای چهل و سوم «صحیفه سجادیه» است که از زبان «امام سجاد (ع)» بیان شده و فضیلت‌های فراوانی را برای مومنان و اندیشمندان به همراه دارد.

حسن زاده به دعای دیگری که از سوی بزرگان و علما برای قرائت در اربعین حسینی با فضیلت اعلام شده اشاره کرد و گفت: دعایی از سوی بزرگان دین مطرح شده که خواندن آن مستحب است، قرائت ۱۰ مرتبه‌ای این دعا برای روزهای ماه صفر به ویژه در اربعین حسینی فضیلت بسیار برای مومن دارد، «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ»، ای سخت نیرو و‌ای سخت عقوبت!‌ای عزیز،‌ای عزیز،‌ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را.‌ای نیکو ده،‌ای زیبایی بخش،‌ای نعمت بخش،‌ای فزون بخش،‌ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او یونس را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه اش.
وی گفت: غسل کردن در روز اربعین برای زائران و به نیت زیارت «امام حسین (ع)» بسیار مهم است، مهمترین و ارزشمند‌ترین دعا در روز اربعین «زیارت اربعین» بشمار می‌رود، این مناجات مقوله‌های ارزشمندی را در خود جای داده است و در آن به زائر یاد آوری می‌شود که هدف «امام حسین (ع)» چه بوده و در چه مسیری حرکت کرده و چگونه راضی به رضای خدا شده است و در عین حال چگونه با خون خود اسلام را از نابودی نجات داده است، پس از قرائت زیارت اربعین و به نیت برآورده شدن حاجت دو رکعت نماز باید در روز اربعین خوانده شود.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1030661

وب گردی

وب گردی