صفر تا صد بیماری PCOD یا تنبلی تخمدان/تغییر سبک زندگی مهم‌ترین مولفه درمان است

جراح متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به علل پیدایش و درمان بیماری PCOD یا تنبلی تخمدان، گفت: فرد مبتلا به تنبلی تخمدان باید بداند که تغییر سبک زندگی اولین قدم برای کاهش علایم بیماری اش است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، الهه ثناگو جراح متخصص زنان، زایمان نازایی با اشاره به بیماری شایعی که این روز‌ها در برخی از خانم‌ها دیده می‌شود، گفت: PCOD یا تنبلی تخمدان یک مبحث چالش بر انگیز است که سوالات زیادی حول محول آن برای بسیاری از خانم‌های جوان مطرح می‌شود.


وی با بیان اینکه تنبلی تخمدان به وضعیتی اطلاق می‌شود که تخمدان‌ها حاوی کیست‌های ریز و کوچک بسیار باشند، افزود: این بیماری ژنتیکی بوده و در طی آن تخمدان کارایی اصلی خود را از دست می‌دهد.


ثناگو ادامه داد: در طی بیماری PCOD سیکل و روال طییعی تخمک گذاری از بین می‌رود و به این ترتیب هر ماه چند فولیکول ریز به سطح تخمدان وارد می‌شوند و، چون چیزی برای مهار آن‌ها وجود ندارد هر ماه تعداد زیادی فولیکول در محیط تخمدان ایجاد می‌شود.


این پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه به طور طبیعی هر ماه چند فولیکول در تخمدان رشد می‌کند، ولی یکی از آن‌ها تبدیل به تخمک شود گفت: وقتی فولیکولی برای تبدیل به تخمک تایید و تعیین می‌شود یک سری هرمون‌های مهاری ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد سایر فولیکول‌ها رشد کند و عملا از اینکه سطح تخمدان از کیست‌های ریز پر شود جلوگیری می‌کند بنابراین هر ماه در داخل تخمدان یک تخمک به وجود می‌آید یا باردار می‌شود یا از بین می‌رود و مشکلی روی سطح تخمدان به وجود نمی‌آید.


وی ادامه داد: در مورد تخمدان تنبل این سیکل طبیعی از بین می‌رود و با ایجاد چند فولیکول عملا تخمکی نداریم از این رو وقتی این کیست‌های ریز باقی می‌مانند هر کدام از این فولیکول‌ها زنده اند و هورمون‌های ریز کوچکی در داخل خود ایجاد می‌کنند که داخل خون وارد می‌شوند.

ظاهر شدن علایم ظاهری مردانه در بی توجهی به درمان PCOD


ثناگو با بیان اینکه میزان هورمون که از تجمیع فولیکول‌ها به خون وارد می‌شود زیاد است، گفت: با افزایش تعداد فولیکول‌ها میزان هورمونی که وارد خون می‌شود از حد عادی تجاور کرده و به ظاهر شدن علایم مردانه از جمله ریزش موی حالت مردانه، ضخیم شدن مو‌های صورت و ... در فرد منجر می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه درمان علایم PCOD سخت است، افزود: تغییرات هرمونی که در تخمدان به عنوان یک عضو متابولیسمی ایجاد می‌شود سوخت و ساز بدن را برهم زده و گاهی به چاقی منجر می‌شود البته گاهی خانم‌های لاغر هم با این مشکل مواجه می‌شوند.

از احتمال بروز چاقی و دیابت تا سرطان در صورت بی توجهی به تنبلی تخمدان


این پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان سخت‌تر هم به درمان‌های چاقی جواب می‌دهند، افزود: در این بیماری تخمدان بر روی هورمون انسولین اثر می‌گذارد که در نتیجه آن احتمال ابتلا به دیابت و عدم تحمل گلوگز در فرد بیمار بالا می‌رود.


وی ادامه داد: احتمال بالا رفتن چربی خون و نامنظم شدن پریود‌ها از علایم این بیماری بوده که گاهی در موارد شدیدتر این بیماری قاعدگی سالی یک بار هم به سختی رخ می‌دهد که در نتیجه آن تغییرات هورمونی بر روی رحم امکان بروز سرطان رحم را بالا می‌برد.

درمان قطعی برای بیماری تنبلی تخمدان وجود ندارد


این پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه پزشکان فقط می‌توانند علایم این بیماری را به کمک دارو و روش‌های جدید کاهش دهند گفت: منظم کردن سیکل‌های قاعدگی نخستین کار در این حوزه بوده، اما بیماران هم باید بدانند که تغییر سبک زندگی لازم است.


وی با تاکید بر اینکه در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان درمان علامتی بوده و درمان قطعی وجود نداردگفت: برای درمان‌های مو‌های ضخیم درمان‌های دارویی که سطح هورمون‌های مردانه را کاهش می‌دهد یا درمان‌هایی همچون لیزر پیشنهاد می‌شود.


ثناگو با بیان اینکه برای ریزش مو و مشکلات پوست در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان با تعامل و هماهنگی دکتر پوست و زنان مشکلات کاهش می‌یابد، گفت: بیماران باید بدانند که درمان به تدریج اثر می‌کند.
وی ادامه داد: موضوع مهمی که بیماران باید مدنظر قرار بدهند این است که رها کردن درمان بیماری تنبلی تخمدان به بیشتر شدن عوارض این بیماری دامن می‌زند.


ثناگو با تاکید بر اینکه تنظیم قاعدگی با دارو خیلی مهم است، گفت: اگر این بیماران قصد بارداری را دارند باید تحت نظر پزشک باشند البته که افرادی که تنبلی تخمدان دارند نازا نیستند و بسیاری از آن‌ها بدون درمان دارویی و خود به خود بارداری را تجربه کرده اند.


این پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه با پیشرفت علم در حوزه باروری دیگر موضوعی به نام نازایی وجود ندارد، تصریح کرد: در برخی مواقع بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان سخت زایی یا پروسه بارداری طولانی و نیاز به درمان‌های دارویی را تجربه می‌کنند.


ثناگو با بیان اینکه بیماران مبتلا به تبنلی تخمدان باید دائم تحت نظر پزشک باشند، گفت: بیماران نباید از پزشک خود انتظار معجزه نداشته باشند، زیرا پزشک تنها می‌تواند علایم را درمان کند.

تغییر سبک زندگی لازمه بهبود علام PCOD


این پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بر ضرورت اصلاح لایف استایل بیمار برای مقابله با این بیماری تاکید کرد و افزود: ورزش جلوی چاقی و خیلی از علایم دیگر این بیماری را می‌گیرد و فرد بیمار باید بداند که استفاده از غذای سالم و دوری از مصرف فست فود و داشتن آرامش و زندگی بدون استرس لازمه کاهش علایم بیماری اش است.


وی با بیان اینکه انجام آزمایش‌های سالیانه برای بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان لازم است، گفت: به خانم‌های جوانی که به این بیماری مبتلا هستند پیشنهاد می‌شود که زیر سی سال بارداری داشته باشند، زیرا تخمدان‌ها جوان بوده و به درمان‌ها سریع‌تر جواب می‌دهد.

میزان


انتهای پیام/

کد خبر: 1030706

وب گردی

وب گردی