پرونده الکترونیک سلامت از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری می‌کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت برای تمامی افراد جامعه تا حدودی از فرار مالیاتی پزشکان متخلف جلوگیری خواهد کرد.

حسین رحیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح پرونده الکترونیک سلامت بیماران بیان کرد: این پرونده حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی افراد است که سابقه فرد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را در کشور ثبت می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر طرح پرونده الکترونیک سلامت در برخی از استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده است؛ اما به دلیل هزینه‌‌های زیاد طرح، دولت محافظه کار تدبیر و امید سال هاست طرح پرونده الکترونیک سلامت را به صورت کامل اجرایی نکرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جلوگیری از هزینه‌های غیرلازم پزشکی را از فواید طرح پرونده الکترونیک سلامت دانست و گفت: این طرح با ثبت اطلاعات پزشکی افراد کمک می‌کند تا فرد بیمار چندبار یک آزمایش را تکرار نکند و پزشک به راحتی در جریان آزمایش‌های پیشین بیمار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت از فرار مالیاتی برخی پزشکان جلوگیری می‌کند، گفت: متاسفانه برخی پزشکان در کشور، مالیات خود را پرداخت نکرده و به شیوه‌های مختلف از دادن مالیات شانه خالی می‌کنند. اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت برای تمامی افراد جامعه سدی در برابر پزشکان متخلف است.

رحیمی ادامه داد: طرح پرونده الکترونیک سلامت تعداد ویزیت‌ها و اسامی پزشکان به همراه مبالغ دریافت شده از بیمار را ثبت می‌کند، در نتیجه پزشک نمی‌تواند مالیات ویزیتی که در شبکه سراسری ثبت شده است را کتمان و پرداخت نکند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: پزشکان با اطلاع از اینکه نظارتی کافی بر عملکرد آنها انجام نمی‌شود، دامنه تخلفات خود را گسترش می‌دهند. در حال حاضر نظارت پزشکی در کشور منوط به نظارت پزشک بر پزشک است و به دلیل تعارض منافع پزشکان، نظارت استاندارد و صحیح انجام نشود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد پزشکان در کشور نسبت به جامعه بیماران محدود است، از سوی دیگر پزشکان در جنگ اقتصادی که آمریکا و اروپا به کشورمان تحمیل کرده، کمتر آسیب دیدند؛ اما به جای اینکه در این شرایط دست‌گیر بیماران باشند با دریافت ویزیت‌های خارج از عرف تعیین شده توسط سازمان نظام پزشکی، عرصه را بر مردم کشور تنگ‌تر می‌کنند.

رحیمی با انتقاد از نبود عزم جدی برای مبارزه با فرار مالیاتی برخی از پزشکان در کشور بیان کرد: متاسفانه تعداد بیماران در کشور زیاد است و اگر دولت بخواهد با آنها برخورد کند، پزشکان بدون در نظر گرفتن سلامت بیماران اعتصاب خواهند کرد؛ اما عزم جدی برای اجرایی کردن طرح‌هایی که هم تخلفات پزشکان را به حداقل برساند و هم از اعتصاب آنها جلوگیری کند، وجود ندارد.

وی در پایان گفت: باید توجه داشت که تعداد پزشکان متخلف در کشور اندک است و هنوز پزشکانی دلسوز که در مناطق محروم به صورت رایگان افراد نیازمند را ویزیت و درمان می‌کنند؛ وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030750

وب گردی

وب گردی