ساخت دستگاه پیوند پسته برای اولین‌‌‌‌‌بار در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

هوپاد صنعت کارمانیا یکی از شرکت‌‌‌‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که موفق به ساخت دستگاه تولید پیوندک پسته شده است.

امیرحسین سیدی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مجری طرح ساخت دستگاه پیوند پسته در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات این دستگاه گفت: دستگاه اتوماتیک تولید پیوندک لوله ای پسته برای نخستین‌بار در جهان ساخته شده است و پیش از این، پیوندک لوله‌ای پسته به روش دستی انجام می‌شد.

او ادامه داد: این دستگاه به صورت اتوماتیک کار پیوند را انجام می‌دهد؛ به این صورت که وقتی شاخه وارد دستگاه می‌شود جوانه‌های روی شاخه را جدا و اصطلاحا پیوندک را آماده تولید می‌کند. زمانی که پیوندک تولید شد، روی یک درخت دیگر به عنوان درخت مادر قرار می‌گیرد. بعد از آن با دستگاه لیزر پلاسما ضریب اطمینان پیوند را بالا می بریم.

سیدی گفت: کارهایی که تاکنون در بحث کشاورزی انجام داده‌ایم، برای اولین بار در دنیا انجام شده است. تست‌های مختلفی را در تابستان در باغ ظهیر الدوله اداره اوقاف کرمان انجام دادیم. این باغ 150 هکتار است که در بخش‌هایی از آن عمل پیوند انجام و 90‌درصد جواب گرفتیم.

این کارشناس ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت های زیادی از طرح دستگاه پیوند پسته داشتند و با سازمان اوقاف نیز هماهنگی‌های لازم را انجام دادند.

او گفت: شرکت هوپاد صنعت کارمانیا از اسفند 97 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شد. در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه شرکت این است که گنج خود که همان ایده ماست به بهترین نحو حمایت شود. در حال حاضر این دستگاه ساخته و تست ها نیز انجام شده و آماده بازار است.

سیدی با بیان اینکه باید حمایت‌های لازم انجام شود تا دستگاه پیوند پسته را به بازار عرضه کنیم، اضافه کرد: بدون تردید، برای عرضه این محصول به بازار باید بحث تولید انبوه و کپی‌‌‌برداری دستگاه رعایت شده و نهادهای دیگر مثل دانشگاه‌ها و معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت‌های لازم را از انجام دهند تا کپی برداری انجام نشود.

وی گفت: کشاورزان برای یک هکتار باغ پسته باید 5 میلیون تومان هزینه کنند تا یک فرد به صورت دستی این پسته‌ها را پیوند بزند. بیش از 40درصد از پیوندهایی که انجام می‌شود نیز با موفقیت نخواهد بود. ما در کرمان روی یک درخت 16 پیوند زدیم که هر 16 پیوند با موفقیت همراه بود. در واقع دستگاه تولیدی شرکت به روش مکانیزه و بدون خطا و دخالت دست و با کمترین هزینه این کار را انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه پسته یک محصول استراتژیک برای کشور است، بسیاری از کشاورزان به سمت کشت آن حرکت کرده‌اند تا جایی که سطح زیر کشت پسته تا استان اردبیل هم رسیده است. آب و هوای کشور این روزها به سمت گرم و خشک می‌رود و پسته نیز به آب کمتری نیاز دارد؛ بنابراین بسیاری از کشاورزان مناطق دیگر به کشت پسته روی آورده اند.

سیدی با بیان اینکه این دستگاه فقط مختص پسته نیست ادامه داد: برای تمام درخت‌هایی که نیاز به پیوند لوله‌ای دارند، می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. دستگاه پلاسمای کشاورزی نه تنها برای پیوند لوله‌ای بلکه برای تمام پیوندها مثل پیوند شکمی قابل اجراست و برای همین می‌تواند درآمدزایی خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030754

وب گردی

وب گردی