ایران امسال در تولید و صادرات برق رکورد زد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران امسال توانست در بخش تولید و صادرات برق به رکورد خوبی برسد، گفت: سیلاب شدید امکان تولید انرژی بیشتر در سدهای چند منظوره را فراهم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو جهت تبادل نظر پیرامون برنامه‌ها و اقدامات وزارت نیرو در شورای شهر تهران حضور یافت.

اردکانیان در صحن توضیحاتی پیرامون برنا‌مه‌ها و اقدامات ارائه داد.

وی در صحن شورا گفت: در حال حاضر در آغاز سال آبی که از ابتدای مهر شروع می‌شود هستیم و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در بازه زمانی سه ماه آینده و تا آذر متوسط بارندگی‌ها در حد نرمال و در برخی نقاط بیش از نرمال خواهد بود.

وی افزود: کشور ما یک دوره خشک 10 ساله را پشت سر گذاشت و از سال پیش پس از خشکسالی بارش‌های فراوانی انجام گرفت ولی مدت‌ها طول می‌کشد تا رطوبت از دست رفته خاک حاصل شود و بتوانیم به میزان روان آب برسیم.

وی گفت: سیلاب‌های شدید پارسال در عین حال که خسارت زیادی به ویژه به لحاظ جانی ایجاد کرد که جبران‌ناپذیر است ولی برکاتی هم داشت و آن هم افزایش امکان تولید انرژی در سدهای چندمنظوره است.

وی گفت: خوشبختانه با کمک مردم و مسئولان توانستیم دو سال حدی را پشت سر بگذاریم که یکی سال 97 ـ 96 است که خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بود و دیگری سال 98 ـ 97 به عنوان‌ ترترین سال در 50 سال اخیر بود و مدیریت این دو شرایط حدی تجربه منحصر به فردی را به همراه داشت. البته نشان داد که هر چقدر توان ارتباط با مردم داشته باشیم و تاب‌آوری صنعت آب و برق و جامعه بیشتر باشد نتایج مؤثر خواهد بود.

وی افزود: امسال سه رکورد در بخش برق داشتیم که امیدواریم شکسته شود، یکی رکورد تولید که پس از انقلاب بی‌سابقه بود و در شرایط تحریم دستاورد ارزنده‌ای به شمار می‌رود و دیگری رکورد مصرف است که از نقاط ضعف به شمار می‌رود.

وی گفت:‌ اوج بار به دلیل سهم بالای دستگاه‌های سرمایشی 23 هزار مگاوات بود که بخش اعظم آن که حدود 4 هزار مگاوات است مربوط به بخش دولتی است و همواره باید اقدامات مؤثر در این راستا انجام گیرد.

وزیر نیرو گفت: با اجرای برنامه‌های 11 وجهی توانسته‌ایم در این زمینه رکورد بزنیم و 3800 مگاوات از اوج بار در تابستان کاسته شد.

اردکانیان گفت: رکورد سوم مربوط به صادرات است که بیشترین تبادل انرژی با همسایگان را داشته‌ایم و شرایطی فراهم شد که بالاترین صادرات انرژی را به ویژه برای عراق داشته باشیم که این مسئله در تکمیل نیاز ارزی حائز اهمیت است.

وی به نقش تهران در الگو بودن برای سایر شهرها اشاره کرد و گفت: در این دوره محوری‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت عرضه و تقاضا در بخش آب و برق انجام گرفته البته کمی دیر است ولی برای رفع برخی از مشکلات باید مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر اصلی‌ترین نقاط ضعف خود را هدف نگیریم مشکلات حل نمی‌شود، گفت:‌ سیستم متمرکز در اداره امور کشور و بخشی‌نگری دو ریشه مشکلات به شمار می‌رود که در تهران به عنوان یک الگوی بزرگ باید اصلاح شود.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه بین سازمان آب، برق و شهرداری باید ساز و کار دائمی تعریف شود تصریح کرد: تشکیل کارگروه دائمی سبب می‌شود بتوانیم با هم مسائل را حل کنیم و با سرعت بیشتری جهت رفع مشکلات اقدام کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030763

وب گردی

وب گردی