جای خالی رشته طراحی خودرو در دانشگاه‌های کشور/ ارائه نمونه کار از اهمیت زیادی برخوردار است

فعال عرصه طراحی خودرو گفت: در رشته طراحی خودرو یا هر رشته هنری دیگر، portfolio (نمونه‌کار) اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طراحی خودرو یکی از رشته‌هایی است که در ایران کمتر جدی گرفته شده و حتی رشته تحصیلی تعریف‌شده‌ای در آموزش عالی ایران ندارد. هرچند طراحان ایرانی نامداری در کمپانی‌های بزرگ و معتبر جهان از جمله بنز و بی‌ام‌و فعالیت دارند؛ اما علاقه‌مندان داخلی راهی جز مهاجرت برای ادامه تحصیل در این رشته پیش روی خود نمی‌بینند. یکی از فعالان جدی عرصه طراحی خودرو برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر ایتالیا و آلمان اقدام کرد و طرح‌هایش مورد پذیرش نیز قرار گرفت؛ اما در نهایت ترجیح داد در ایران بماند و در رشته هنری دیگری به فعالیت مشغول شود.

کسری صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره میزان توجه به طراحی خودرو در ایران اظهار کرد: اصلاً رشته‌ای به نام طراحی خودرو در ایران وجود ندارد. رشته طراحی صنعتی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود؛ اما از میز و صندلی تا دستگیره در و مولینکس و البته خودرو را شامل می‌شود و تخصصی نیست.

وی درباره آغاز طراحی خودرو به‌صورت حرفه‌ای گفت: بستگی دارد از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه کرده و فعالیت خود را حرفه‌ای بنامید. از آنجایی که آموزش آکادمیک طراحی خودرو در ایران وجود ندارد، منبع یادگیری ما چند وبسایت تخصصی خارجی بود که بعدها یوتیوب نیز به آنها اضافه شد.

این فعال عرصه طراحی خودرو خاطرنشان کرد: رشته طراحی خودرو در کمتر از 10 دانشگاه دنیا که عموماً کالج هستند، وجود دارد. معروف‌ترین مراکز آموزش عالی دارای این رشته، کالج ArtCenter آمریکا، دانشگاه فورتهایم آلمان و Royal College of Art لندن است. البته در فرانسه و ایتالیا نیز دانشگاه‌هایی هستند که رشته طراحی خودرو را ارائه می‌دهند. این رشته به‌صورت محدود ارائه می‌شود و سالانه 20 تا 30 نفر پذیرش می‌شوند.

صالحی بیان کرد: من علاقه زیادی به اتومبیل داشتم و به‌صورت مرتب مجله ماشین را مطالعه می‌کردم. از آنجایی که تا حدود زیادی به زبان انگلیسی تسلط داشتم، سایت‌های خارجی را رصد کرده و بیشتر با دنیای طراحی خودرو آشنا شدم. برای دانشگاه IAAD ایتالیا اپلای کردم و پذیرفته شدم. می‌توانستم با 50‌درصد تخفیف در این دانشگاه تحصیل کنم؛ اما آن زمان سرباز بودم و امکان خروج از کشور را نداشتم.

وی افزود: بعد از اتمام خدمت مقدس سربازی برای پذیرش در آلمان اقدام کردم. تحصیل در دانشگاه IAAD تورین ایتالیا سالانه 12 هزار یورو هزینه داشت؛ اما می‌توانستم در آلمان، رایگان ادامه تحصیل دهم. از آنجایی که در ایران، رشته مهندسی صنایع خوانده بودم، قوانین سفت و سخت آلمان اجازه تحصیل در رشته طراحی خودرو را به من نداد؛ چرا که این رشته در زمره رشته‌های هنر (Art) قرار می‌گیرد و امکان ورود از مهندسی (Engineering) به آن وجود ندارد.

این فعال عرصه طراحی خودرو ادامه داد: ابتدا به مدیر دپارتمان طراحی خودرو دانشگاه فورتهایم آلمان ایمیل زدم، او به من گفت: «با مرکز آموزش دانشگاه تماس بگیر»،‌ پس از برقراری تماس آن‌ها به من گفتند: «تنها راهی که وجود دارد، در اختیار داشتن یکی از سه مدرک معماری، طراحی صنعتی یا هنر است». از آنجایی که باید از ابتدا برای تحصیل در رشته‌ای جدید اقدام می‌کردم و از طرفی هزینه تحصیل در ایتالیا نیز با توجه به افزایش قیمت ارز، بسیار زیاد بود، از مهاجرت منصرف شدم.

صالحی درباره دلایل انصراف از تحصیل در رشته طراحی خودرو گفت: سال 1393 برای تأمین 10 هزار یورو به‌عنوان شهریه یک‌سال تحصیل در ایتالیا باید حدود 46 میلیون تومان پرداخت می‌کردم؛ مبلغی که حدود یک‌سوم هزینه خرید یک واحد آپارتمان در ایران بود و امکان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشتم. در حال حاضر کمتر به طراحی خودرو در خلوت می‌پردازم و فعالیت‌های هنری دیگری انجام می‌دهم تا حس خلاقیت خود را ارضا کنم.

وی ادامه داد:‌ در رشته طراحی خودرو یا هر رشته هنری دیگری، portfolio (نمونه‌کار) اهمیت زیادی دارد. البته این موضوع در حوزه‌های دیگر نیز دیده می‌شود؛ مثلاً مصاحبه با ورزشکاران سرشناس یا فعالیت در رسانه‌ای بسیار معتبر برای خبرنگار ورزشی چنین کارکردی دارد. Portfolio فعالان عرصه هنر، به اموری اطلاق می‌شود که به‌صورت شخصی یا پروژه‌ای انجام داده‌اند. نمونه‌ کارهای من برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی خودرو قابل قبول بود و همان‌طور که گفتم از ایتالیا پذیرش گرفتم و قبولی در آلمان نیز به‌دلیل رشته نامرتبط اتفاق نیفتاد.

این فعال عرصه طراحی خودرو در پایان گفت: طرح‌هایم در قالب کاغذ و عکس به‌ اندازه چندین کشو است؛ اما به‌دلایلی که به آن اشاره کردم، نتوانستم به خارج از کشور بروم. در رشته‌های هنری، حساسیت زیادی روی مدرک ندارند و اهمیت زیادی برای نمونه‌کارها قائل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030764

وب گردی

وب گردی