برگزاری شب شعر فارسی در مسکو

شب شعر فارسی در محل بیبلوگلوبوس مسکو با شرکت گروه کثیری از علاقه مندان به ادبیات فارسی برگزار شد  و علاقه مندان به زبان فارسی از کشورهای مختلف در باره شعر فارسی سخن گفتند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز این برنامه به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و مرکز آموزش زبان فارسی و انجمن فرهنگی خیام برگزار شد.

در این مراسم جمعیت بسیاری از فارسی زبانان تاجیکستانی و افغانستانی و روس های علاقه مند به زبان و ادبیات فارسی و استادان و دانشجویانحضور داشتند واین برنامه مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

در ابتدا قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی ضمن خوشامد گفتن به مهمانان و علاقه مندان شعر فارسی، گفت: هر ملتی برای انتقال مفاهیم معنوی و فرهنگی، زبان خاص خود را دارد، روس ها با زبان رمان، آلمان ها با زبان فلسفه، ایتالیایی ها با زبان نقاشی و مجسمه سازی و فارسی زبان ها با زبان شعر شناخته می شوند.

الکساندر کمنف ایرانشناس و خیام شناس و شاعر روس در سخنانی ضمن تشکر از بر پایی این نشست، از تاثیر ادبیات فارسی و شعر خیام بر خلاقیت های شعری خود سخن گفت و اشعاری از خود را قرائت کرد.

شمس الدین بابایف شاعر تاجیک نیز ضمن معرفی گلچین اشعار شعرای روس در وصف ایران و تاجیکستان و زبان فارسی از اهمیت زبان فارسی برای حوزه آسیای مرکزی علی الخصوص تاجیکستان یاد کرد و اشعاری از سروده های خود را قرائت کرد.

فاروق فردا از افغانستان در سخنرانی خود ضمن توضیحی در خصوص زبانهای رایج در افغانستان، زبان فارسی را اصلی ترین زبان و پیوند دهنده قومیتهای مختلف در این کشور توصیف کرد و گفت حتی در مناطق پشتون نشین هم زبان فارسی نقش پیوند دهنده و اساسی را به عهده دارد.

وی با برشمردن جریان های شعری در افغانستان امروز، اشعاری را از شاعران معاصر افغانستانی قرائت کرد.

در این برنامه ترجمه اشعاری از مولانا و خیام به روسی و اشعار شاعران روس در تمجید زبان و فرهنگ فارسی خوانده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030784

وب گردی

وب گردی