انتخابات شوراهای دانش‌آموزی اول آبان برگزار می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با شعار «شورای دانش‌آموزی طلایه‌دار گام دوم انقلاب» خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، انتخابات شوراهای دانش آموزی استان با شعار «شورای دانش آموزی طلایه دار گام دوم انقلاب» اول آبان ماه برگزار می‌شود. براساس ماده 18 آیین نامه اجرایی مدارس ، شورای دانش آموزی، به منظور مشارکت دانش آموزان در امور مربوط به مسایل آموزشی، پرورشی، انضباطی ،ورزشی و فوق برنامه و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانش آموزان و اولیای مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت آنان و تقویت اعتماد به نفس و خود باوری ومسئولیت پذیری و مشارکت جویی در آنان در سطح مدارس تشکیل می‌شود.

یکی از مهمترین اهداف تعلیم وتربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال وسازنده در زندگی اجتماعی؛ کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود وبهره برداری صحیح از آن و احترام به حقوق دیگران وهمکاری با سایر افراد جامعه است، یکی از شیوه‌های گرایش دانش آموزان به فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها وشورا های متشکل از همسالان در مدارس است.

با توجه به سند تحول بنیادین در نقش پذیری دانش آموزان و ایجاد فرصت های تربیتی، شوراهای دانش آموزی یک از بهترین فرصت های تربیتی برای مشارکت پذیری و تمرین دموکراسی و احترام به آرا و افکار و نظرات دیگران و عرضه کردن توانمندی های خود به جامعه و مشارکت در تصمیم سازی های آموزشی و پرورشی در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور است.

شوراهای دانش آموزی در کلیه آموزشگاه ها اعم از دبیرستان ها و هنرستان ها و مراکزپیش دانشگاهی تشکیل شده و انتخابات به‌صورت هماهنگ در هرسال تحصیلی با پیام وزیر آموزش وپرورش برگزار می شود. دانش آموزان علاقمند به عضویت درشورا باید حداقل 15 روز قبل از انتخابات خودرا کاندیدا معرفی کرده و در دفتر مدرسه ثبت نام کنند، مدیر موظف است با همکاری شورای مدرسه و مربیان پرورشی اسامی کاندیداهای نهایی را از طریق نصب در تابلو اعلانات مدرسه و اعلام در مراسم آغازین به اطلاع دانش آموزان برساند و دانش آموزان می‌توانند به مدت یک هفته پیرامون دیدگاه‌ها نظرات و برنامه های خود به تبلیغ یپردازنند.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آستانه بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی کشور گفت: انتخابات امسال با پیام وزیر آموزش و پرورش جناب آقای حاجی میرزایی و به صورت همزمان در بیش از 105 هزار واحد آموزشی روز اول آبان در سراسر کشور برگزار می شود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در انتخابات امسال حدود 11 میلیون دانش آموز شرکت داشته باشند همانطور که می دانید دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به بالا می توانند در انتخابات چه به صورت کاندیدا و چه به صورت رای دهنده شرکت داشته باشند که تعداد 770 هزار نفر به عضویت شوراهای دانش آموزی کشور در می آیند.

کاظمی آمار شرکت کنندگان سال گذشته را حدود 9 میلیون و 800 هزار نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته از تعداد کل شرکت کنندگان 730 هزار نفر به عضویت شوراهای دانش آموزی انتخاب شدند که تابستان امسال در دو اردوی مجزای دختران که در رامسر و پسران که در اصفهان برگزار شد از اعضای شوارهای دانش آموزی برتر استان ها تجلیل شد و کارگاه های آموزشی مفیدی برای آنها برگزار کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: شعار امسال انتخابات شورای دانش آموزی «شوراهای دانش آموزی، طلایه داران گام دوم انقلاب » تعیین شده است تا با استفاده از رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب (مدظله العالی) این نوجوانان و جوانان در چله دوم انقلاب هر چه با شکوه‌تر در صحنه های اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای ایجاد تحرک و پویایی در بین دانش آموزان شوراها سازماندهی جدیدی شکل گرفته و 18 انجمن طرح ریزی و محتوایی جهت فعالیت‌های این انجمن ها تدوین شده است و بنا است ان‌شا‌الله در چارچوب این 18 انجمن مسئولیت ها و فوق برنامه‌هایی زیادی بر عهده شورای دانش واگذار شود از جمله آن می‌توان به یادواره شهدای دانش آموز با نام لاله های روشن، حمایت از کالای ایرانی،زندگی به سبک روح الله(آیینه زمان ) تدوین بیانیه گام دوم انقلاب و فعال شدن انجمن های 18 گانه در قالب طرح های جدید اشاره کرد.

کاظمی مهمترین وجه ممیزه انتخابات امسال را الکترونیکی بودن آن دانست و گفت: ابتکاری که امسال در زمینه انتخابات شوراهای دانش آموزی انجام گرفته است برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی و پایلوت در درصدی از مدارس مراکز استان هاست به صورت آزمایشی انجام پذیرد تا انشا الله در صورت موفق بودن به سراسر کشور تسری پیدا کند.

برگزاری شوراهای دانش آموزی نیاز به الزاماتی دارد که باید انجام شود، مدیر آموزشگاه در مراسم صبحگاه یا با چاپ برشوروبرگزاری مسابقات دانش آموزان را از شرح وظایف و جایگاه ها و اهمیت شورای دانش آموزی مطلع کند. مدیر آموزشگاه سعی نماید با تشکیل ستادی یا حضور نمایندگان کلاس‌ها و دبیران و اولیا نسبت به نظارت برانتخابات وگزینش کاندیداهای شایسته با حداقل معیارهای معقول اقدام کنند.

باید برای دانش آموزان کاندید امکانات لازم مانند کمک در چاپ تبلیغات آنان وفضای مناسب برای بیان خواسته ها و دیدگاهها توسط مدیر آموزشگاه فراهم شود. مدیر آموزشگاه می‌تواند فضای رقابت سالم به وجود آورده ودانش آموزان را هدایت به ارائه برنامه‌های جالب با محتوای خلاقیت و ابتکار کند.

از جمله اهداف شوراهای دانش آموزی می‌توان به بهره وری از شیوه نامه های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانش آموزی و کمیته های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس، بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه و همکاری در برنامه ریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی در مدرسه و اداره نشریه های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه؛ همکاری در ارتقای مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه و برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه؛ همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی وشرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان؛ دعوت از دانش آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت های پرورشی و آموزشی همکاری در تقویت هویت دینی و انقلابی دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه در اجرای برنامه های و فعالیت‌های پرورشی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030788

وب گردی

وب گردی