نخستین دانشجوی دکتری حسابداری واحد کرج از پایان‌نامه خود دفاع کرد

نخستین دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از پایان‌نامه خود با عنوان (نقش ایدئولوژی سیاسی و اعتماد اجتماعی در اجتناب مالیاتی بر اساس تئوری قرارداد اجتماعی یکپارچه) دفاع کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرج، صبح امروز شیرین حقیقی فشی از پایان‌نامه خود با عنوان نقش ایدئولوژی سیاسی و اعتماد اجتماعی در اجتناب مالیاتی بر اساس تئوری قرارداد اجتماعی یکپارچه دفاع کرد.

این پایان‌نامه که با راهنمایی بهمن بنی‌مهد و مشاورت فریدون اوحدی و بهرام همتی تألیف شده، مالیات یکی از مسائل مهم اقتصادی هر جامعه عنوان شده که اجتناب از آن نیز به خودی خود وجود خواهد داشت.

حقیقی فشی در این پایان‌نامه آورده است: تمکین مالیاتی برای دولت‌ها در سراسر جهان به منظور تأمین بودجه، مهم است و بنابراین روش‌های سنتی برای بهبود تمکین مالیاتی، مانند افزایش حسابرسی به عنوان هزینه‌ای برای پیاده‌سازی این هدف است.

وی هدف از این پژوهش را مطالعه بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر اهداف تمکین ‌مالیاتی افراد دانست که با به کارگیری نمونه آماری شامل ۵۵۰ نفر از حسابداران و مدیران مالی شرکت‌ها و حسابرسان در بخش دولتی و خصوصی در سال ۱۳۹۶ و گردآوری داده‌های پژوهش از طریق روش دلفی و سپس پرسشنامه جمع‌آوری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار لیزرل، مورد تحلیل قرار گرفته است.

طبق این پایان‌نامه، تأثیر غیرمستقیم عوامل اجتماعی بر اجتناب ‌مالیاتی مؤثر بوده و ایدئولوژی سیاسی به واسطه اعتماد عمومی به‌طور غیرمستقیم بر اجتناب مالیاتی تأثیر منفی معنی‌داری دارد.

فشی در پایان‌نامه دکتری خود بیان کرده که هرچه قدرت محافظه‌کاری‌ اجتماعی و اقتصادی افزایش یابد، اعتماد عمومی به دولت نیز افزایش می‌یابد و این به کاهش مابعدی در اجتناب مالیاتی منجر می‌شود.

در این پایان نامه آمده است: هنجارهای‌ اجتماعی از طریق درونی‌سازی به واسطه هنجارهای‌شخصی به طور غیرمستقیم بر تمکین ‌مالیاتی تأثیر دارد؛ بنابراین هرچه قدرت هنجارهای ‌اجتماعی به نفع تمکین مالیاتی افزایش یابد، هنجارهای ‌شخصی تمکین ‌مالیاتی نیز افزایش می‌یابد و این به افزایش مابعدی در اهداف تمکین منجر می‌شود.

وی معتقد است که نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی را درباره عوامل اجتماعی تأثیر‌گذار بر تمکین مالیاتی و اجتناب مالیاتی در اختیار استفاده‌کنندگان آن قرار داده و می‌تواند برای سازمان امور مالیاتی در برنامه‌ریزی برای تدوین راهکارهای ارزان‌تر و مؤثرتر برای افزایش تمکین مالیات‌دهندگان و کاهش اجتناب مالیات‌دهندگان مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030814

وب گردی

وب گردی