ازدواج‌هایی که ۸۰ درصد آن به طلاق می‌انجامد

 به گفته حجت الاسلام زارعی، هرفردی که تصمیم به ازدواج دارد ابتدا باید بررسی کند که آمادگی‌های لازم برای ازدواج را کسب کرده و فردی که انتخاب کرده ملاک‌های او را دارد یا خیر.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در دهه‌های گذشته آشنایی دختران و پسران جوان در دانشگاه‌ها و تصمیم آن‌ها برای ازدواج جز مسائل بود که بسیاری از خانواده‌ها را از این تصمیم نگران می‌کرد.


نگرانی خانواده ها درباره کاملا به جا بود، زیرا تصمیم‌های اینچنین برای ازدواج صرفا از روی علاقه بوده و بدون شناخت کافی و درک درست از این مقوله اتفاق می‌افتاد.


با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن عضویت افراد در شبکه‌های اجتماعی، بستری برای آشنایی دختر‌ها و پسر‌های جوان ایجاد شد که نگرانی والدین و روانشناسان درباره گرفتن تصمیم‌های مهم زندگی مانند ازدواج را در این فضای غیرواقعی را افزایش داد.


حجت الاسلام محمد زارعی عضو گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره لازمه‌های تصمیم درست در ازدواج
گفت: اولین تصمیم مهم هر شخص در زندگی انتخاب ایدئولوژی است. به این معنا که فرد قرار است در طول زندگی پیرو کدام دین، مکتب و روش باشد.

وی افزود: پس از انتخاب روش زندگی، ازدواج مهم‌ترین تصمیمی است که فرد در زندگی خود می‌گیرد. ازدواج مسئله مهمی است که پیامد‌های مادی و معنوی فراوانی در پی خواهد داشت.

زارعی ادامه داد: تصمیم درباره ازدواج می‌تواند مسیر آینده را مشخص کند. به طوریکه ممکن است فرصت‌های خوبی برای انسان فراهم کند و بالعکس می‌تواند آینده را از انسان بگیرد. همچنین در منابع دینی ما، انتخاب شریک ازدواج بسیار در آثار اخروی تاثیر گذار عنوان شده است.

عضو گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دو پیش نیاز برای تشکیل خانواده و ازدواج وجود دارد گفت: در ابتدا مسئله آمادگی برای ازدواج مطرح می‌شود. به این معنا که فرد بلوغ‌های عقلی، عاطفی، استقلال، سلامت روان، هویت یافتگی و... را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: نیاز بعدی تعیین ملاک‌ها است. در پاسخ به این سوال که آیا من با فرد مقابلم می‌توانم خوشبخت می‌شوم، باید مشخص شود که همسانی و مولفه‌های لازم در دو طرف وجود دارد؛ بنابراین انتخاب درست و ازدواج موفق نیازمند مقدمات شناختی و کاملا عاقلانه‌ای است که می‌تواند زندگی‌ای عاشقانه‌ای را نیز به همراه بیاورد.

حجت الاسلام زارعی گفت: هر چه شناخت بیشتر باشد، ازدواج موفق‌تر خواهد بود. در ازدواج‌هایی که شناخت کمتر است، آسیب بیشتری برای دو طرف ایجاد می‌شود.


انتخاب همسر در فضای مجازی توصیه نمی‌شود


عضو گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: یکی از ازدواج‌هایی که در آن شناخت حداقلی وجود دارد، آشنایی‌ها و شناخت‌هایی است که از طریق فضای مجازی و حضور در شبکه‌های اجماعی صورت می‌گیرد. به این معنا که ذهنیتی‌هایی شکل می‌گیرد که ممکن است درست نباشد. همچنین عواطف افراد نیز تحت تاثیر شناخت ناقصی قرار می‌گیرد که از شبکه‌های اجتماعی نشات گرفته است.

وی ادامه داد: در ازدواج، شناخت باید مقدم بر عواطف باشد. اما در فضای مجازی ابتدا علاقه و هیجانات ایجاد می‌شود و شناخت کاملی وجود ندارد. وقتی عواطف قالب بر تصمیم گیری شود، انسان نمی‌تواند به درک و شناخت درستی برسد.

زارعی گفت: بستر عدم شناخت و غلبه عواطف و فریب کاری، زمینه انتخاب همسر در فضای مجازی را ناامن می‌کند. اصل بر این است که این فضا را برای انتخاب شریک زندگی آینده خود در نظر نگیریم، اما در مجموع ممکن است افراد همکلاسی، همکار و همسایه خود را نیز بدون شناخت کافی و بر اساس علاقه برای ازدواج انتخاب کنند که این مسئله نیز مانند انتخاب همسر در فضای مجازی توصیه نمی‌شود.

حجت الاسلام زارعی گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسانی که با هم دوست می‌شوند و سپس بخاطر این دوستی با هم ازدواج می‌کنند در صورتی که شناخت کافی ندارند و تنها بر اساس علاقه ایجاد شده این تصمیم را می‌گیرند دچار شکست می‌شوند و تا ۸۰ درصد این ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم همه ازدواج‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی نشات گرفته به طلاق ختم می‌شود، اما احتمال موفقیت ازدواج‌هایی که شناخت در آن‌ها کمتر از میزان علاقه باشد، کم است؛ بنابراین کسی که می‌خواهد برای زندگی آینده خودش و فرزندانش تصمیم به ازدواج بگیرد بهتر است در فضایی کاملا واقعی، معقول و امن دومین تصمیم مهم زندگی اش را بگیرد.

وی در پایان توصیه کرد: اجرای قواعدی مانند احراز آمادگی، احراز ملاک‌ها و مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند به ازدواج موفق کمک کند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1030837

وب گردی

وب گردی