مبارزه با فساد باید مبنایی باشد/ کم‌توجهی به نظریه‌های عدالت اسلامی در کشور

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تا زمانی که مبارزه اساسی و مبنایی با فساد انجام نشود، شاهد رشد قارچ‌گونه مفسدان در کشور خواهیم بود.

رضا ندری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه جریان دانشجویی در سال‌های گذشته رسالت عدالت‌خواهی را بیشتر و موثرتر انجام می‌داد، گفت: کشور در حال حاضر درگیر مشکلاتی است که برخی از مفسدان به وجود آورده‌اند؛ اما تشکل‌های دانشجویی با وجود بیشتر شدن مشکلات نسبت به گذشته کم‌اثر‌تر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جریان دانشجویی در سال‌های اخیر دچار حواشی شده است، گفت: متاسفانه فعالان دانشجویی در دولت‌ یازدهم و دوازدهم خواسته یا ناخواسته درگیر مسائلی شده‌اند که بر کیفیت فعالیت‌ آنها اثر سوء داشته است. برخی از حواشی توسط احزاب و گروه‌های سیاسی که در این دولت وارد دانشگاه‌ها شدند برای دانشجویان به وجود آمده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه دست مفسدان برای انجام فساد در کشور نسبت به گذشته بازتر شده است، گفت: در حالی که جریان دانشجویی درگیر حواشی شده است و مردم و افکار عمومی نیز به دلیل مشکلات اقتصادی گرفتار مسائل معیشت هستند، برخی افراد از غفلت سوء استفاده کرده و بر فساد در کشور دامن زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مفسدان باید از دانشجویان ترس داشته باشند، گفت: جنبش دانشجویی به دلیل اینکه به هیچ جناح قدرت وابستگی ندارد، با بی‌پروایی بیشتر به مسائل و مشکلات کشور و جهان می‌پردازد و مانعی بر سر راه عملکرد نامناسب مسئولان است؛ همچنین فسادهای انجام شده به طور ویژه در حوزه اقتصادی را به مردم معرفی می‌کنند.

وی ذات جریان دانشجویی را آرمان‌خواه دانست و گفت: دانشجویان به دلیل ماهیت حقیقت‌جویی که دارند باید در مبارزه با مفسدان و دست‌یابی به آرمان‌های عدالتخواهانه انقلاب اسلامی تلاش بیشتری کنند.

ندری با بیان اینکه دانشجویان در 3 حوزه باید ورود کنند، گفت: دانشجویان باید در 3 سطح مسائل نظری و مبنایی، اصلاح ساختارها و بیان مصداق‌های عدالت‌طلبی وارد شده و عملکرد مناسبی داشته باشند. در حال حاضر تشکل‌های انقلابی در 2 حوزه اصلاح ساختار و مصداق‌های عدالتخواهی کارنامه مناسبی دارند؛ اما در حزوه مبنایی عملکرد مناسبی ندارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: تا زمانی که مبارزه اساسی و مبنایی با فساد انجام نشود، شاهد رشد قارچ‌گونه مفسدان در کشور خواهیم بود. البته تقدم و تاخر نیز جایز نیست و دانشجویان باید کار در سه حوزه را با هم پیش ببرند.

وی عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی متناسب با هویتی که دارند از جمله دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی و نوع تشکل، به یک حوزه از سه حوزه نام برده وارد شوند.

ندری اضافه کرد: مبارزه با فساد باید ریشه ای باشد تا زمانی که گلوگاه‌های پرورش مفسد بسته نشود، مبارزه با مفسدان مقطعی خواهد بود و به صورت کامل کشور از حضور مفسدان پاک نمی‌شود.

وی ادامه داد: دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در یک روند تحقیقاتی در حوزه عدالت به عنوان یک مسئله نظری متمرکز شد و نتیجه تحقیقات نشان داد که اساسا نظریه‌های عدالت اسلامی در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ برای همین نیز فعالیت در این حوزه در دستور کار خود قرار داد.

ندری در پاسخ به این پرسش که چرا دانشجویان در سه حوزه نام برده شده، عملکرد مناسبی نداشته‌اند، گفت: جریان دانشجویی شناخت مناسبی نسبت به ماهیت خود ندارد، در حالی که سال‌های گذشته فعالیت‌هایی خوبی انجام می‌دادند؛ اما الان دانشجویان حس ابتکار و صاحب نظری در مسائل مختلف را ندارند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه جریان دانشجویی دچار رخوت شده است، گفت: جایگاه جنبش دانشجویی به واسطه تغییر فرهنگ و گروه‌های مرجع افول کرده است که این موضوع باعث شده رجوع به جنبش دانشجویی نظیر سالیان گذشته نباشد.

وی ادامه داد: فعالان دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی در سالیان گذشته قشر نخبه و پیشرو جامعه محسوب می‌شدند؛ اما در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله کم‌کاری دانشجویان، جبر محیطی و تغییر ذائقه مردم این جایگاه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

ندری با اشاره به اینکه دانشگاه و دانشجویان مرجع علم در کشور هستند، گفت: اگر جنبش دانشجویی مرجعیت خود را نزد مردم از دست بدهد، در تمامی زمینه‌ها با پدیده‌هایی مواجه می‌شویم که قابل پیش بینی نیستند و گروه‌هایی که مرجع تحلیل مردم هستند، افرادی نیستند که به صورت علمی به مسائل و مشکلات نگاه می‌کنند.

این فعال دانشجویی افزود: دانشجویان انقلابی باید دو مسیر ارتباط با مسئولان و مردم را برای خود انتخاب کنند، ارتباط با مسئولان در قالب مطالبه‌گری و با مردم در قالب گفتمان‌سازی انجام می‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: جنبش دانشجویی در حال حاضر باید در امیدبخشی به مردم کوشا باشد و مطالبات خود از مسئولان را ساختارمند و هدفمندتر پیگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030845

وب گردی

وب گردی