تدریس زبان‌های خارجی به غیر از انگلیسی در مدارس متقاضی ندارد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش یکی از دلایل منحصر ماندن آموزش زبان به انگلیسی را تقاضای پایین برای آموزش زبان‌های دیگر دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، مهدی نوید ادهم به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور اشاره کرد و گفت: «این طرح به امضای ۵٧ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و یک‌فوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازم‌الاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب‌نظران واردشده است.»

علی‌رغم آموزش سایر زبان‌ها در کانون پرورش فکری از این کلاس‌ها چندان استقبال نمی‌شود

وی افزود: «در این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکرشده است به‌طوری‌که گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش‌وپرورش مجاز شناخته‌شده است. شورای عالی آموزش‌وپرورش در جلسه ۶٧٨ که در 2 آبان 1381 برگزار شده مصوبه‌ای دارد که این انحصار را شکسته است و تدریس زبان‌های دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را موظف کردیم که در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامه‌ریزی کند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اشاره کرد: «طبق این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبان‌های روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی در آموزش‌ و پرورش وجود دارد.»

نوید ادهم بابیان اینکه "از نظر شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرجع قانون‌گذار منعی برای آموزش زبان‌های دیگر وجود ندارد، گفت: «اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همان‌طور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش‌وپرورش است، ظرفیت برای آموزش زبان‌های دیگر وجود دارد و اگر در آنجا هم‌کلاس زبان‌های دیگر تکمیل نمی‌شود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.»

تقاضای اجتماعی برای آموزش زبان‌های دیگر وجود ندارد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه گفت: «در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص‌شده که از اصلی‌ترین دلایل، عدم تقاضای اجتماعی برای آموزش زبان‌های دیگر است.»

وی افزود: «کودکان و نوجوانان با زبان یاد می‌گیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند. زبان انگلیسی‌زبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسی‌زبان نیستند که زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندی که آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هرکشوری می‌تواند به حل نیازهای خود بپردازد و در مراکز علمی و کنفرانس‌ها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.»

نوید ادهم به تأکید مقام معظم رهبری بر این‌ که انحصار وجود نداشته باشد، اشاره کرد و گفت: «در آموزش‌وپرورش تلاش خود را کرده‌ایم و مصوبه و قانون آن راداریم و باید بستر اجتماعی آن را فراهم کنیم چراکه از نظر اجرا انحصار وجود دارد اما از نظر قانونی و سیاست‌گذاری انحصاری وجود ندارد.»

وی افزود: «در بخشی از این طرح آمده است که چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش‌وپرورش کارآمد نیست به آموزشگاه‌های آزاد واگذار شود. اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که در آموزش ریاضی، فیزیک و یا زبان عربی چالش این‌چنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارت‌ها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و...جستجو کرد و این موارد می‌تواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.»

روش تکیه‌ بر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتنی بر چهار مهارت جایگزین شده است

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «خوشبختانه در سال‌های اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی داده‌شده است و پیشنهاد می‌کنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتاب‌های درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحب‌نظران جویا شوند.»

نوید ادهم اشاره کرد: «نگرانی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفت‌وگو آماده نمی‌کند و بر قواعد و گرامر تأکید می‌کند، سال‌ها است که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه چهار مهارت در مدارس آموزش داده می‌شود.»

وی بابیان اینکه البته مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: «پیشنهاد می‌کنم اگر نمایندگان می‌خواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزش‌وپرورش چالش‌های آموزش زبان را شناسایی و چاره‌اندیشی کنند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اذعان کرد: «آموزش‌وپرورش همان‌طور که موظف است فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاه‌ها حضور ندارند، داشته باشد.»

نوید ادهم گفت: «می‌توان از ظرفیت سایر بخش‌های غیردولتی مثل آموزشگاه‌ها استفاده کرد چراکه جزء سیاست‌های آموزش‌ و پرورش مشارکت پذیر کردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاه‌ها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان می‌آیند، آموزش‌وپرورش استقبال می‌کند و برخی از برنامه‌ها را با کمک آن‌ها انجام خواهد داد.»

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی به‌صورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است

وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: «بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلان‌شهرها آموزشگاه‌های موفق و توانمند داریم اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش این‌گونه دروس بر عهده آموزش‌وپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.»

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: «عملکرد آموزش‌وپرورش در این حوزه با آموزشگاه‌ها مقایسه می‌شود که این قیاس جامع و کاملی نیست چراکه دانش آموزان علاقه‌مند به یادگیری زبان به آموزشگاه‌های خارج از مدرسه می‌روند و همچنین مدت ‌زمانی که برای آموزش در آموزشگاه‌ها وجود دارد از مدت‌زمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.»

نوید ادهم افزود: «در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع می‌شود اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاه‌های خارج از مدارس می‌روند و باید برای سن آموزش زبان تصمیم‌گیری صورت بگیرد.«

وی در ادامه اضافه کرد: «آموزش‌وپرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواست‌کنندگان برای آموزش زبان‌های دیگر به حدنصاب برسد، آموزش‌وپرورش موظف به تشکیل کلاس است.»

نوید ادهم در پایان گفت: «پیش‌بینی می‌کنم این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1030913

وب گردی

وب گردی