ترامپ در کشاکش خروج و یا ماندن در سوریه

تغییر در سیاست خروج ایالات متحده از سوریه بیانگر سردرگمی استراتژیک و کج فهمی ایالات متحده نسبت به تحولات کلان خاورمیانه است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دو هفته پیش رئیس جمهور ایالات متحده پس از یک گفت و گوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود از پایان حضور نظامی غیرقانونی کشور در سوریه خبر داد. «دونالد ترامپ» حتی پا را فراتر گذاشت و نسبت به جنگ های بیهوده کشورش و صرف هشت تریلیون دلار در خاورمیانه گلایه کرد و اظهار داشت زمان بازگشت سربازانمان به آمریکا فرارسیده است.

به نظر می رسید خروج سوریه با طرح کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان و بعضا عراق هماهنگ است و در آینده نزدیک آمریکا به حضور نظامی در خاورمیانه پایان می دهد. با این حال و تنها پس از دو هفته کاخ سفید دوباره سیاست اعلامی خود را تغییر داد و به رغم خروج بخشی از نیروهایش از سوریه بر حضور نظامی در این کشور تاکید کرد.

حتی پنتاگون بدور از عرف دیپلماتیک و اصول حقوق بین الملل از کنترل چاه نفت سوریه گفت و براین اساس خط بطلان بزرگی بر دیدگاه های رئیس جمهور کشید. در این میان و با توجه به این راهبردهای متناقض خواهیم پرسید آیا ایالات متحده به حضور خود در سوریه ادامه می دهد یا خیر؟

سوریه را ترک می کنیم

یک سال پس از ریاست جمهوری اش در دسامبر 2018 از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان امریکایی از سوریه خبر داد. در آن زمان مقام های پنتاگون و وزارت خارجه و به ویژه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او را متقاعد کردند که سوریه را ترک نکند.

به نظر می رسید ترامپ از رویای خروج از سوریه دست کشیده باشد اما دو هفته پیش در یک تصمیم ناگهانی خروج از سوریه را اعلام و بر اجرایی کردن تصمیم خود تاکید کرد. وی در یک گفت گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد دارد نظامیان امریکایی را از شمال سوریه خارج کند.
پس از این تماس تلفنی اردوغان اعلام کرد تصمیم خود را در باره عملیات نظامی در شرق فرات گرفته ایم و پس از هفتاد و دو ساعت و در روز 7 اکتبر عملیات نظامی ترکیه با گلوله باران و حملات هوایی به مواضع نیروهای سوریه دمکراتیک در اطراف شهرهای مرزی رأس العین و تل ابیض آغاز شد.

ترامپ پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، چند بار از سیاست خود دفاع کرد و منتقدان را به عدم درک استراتژیک و نادیده انگاری واقعیت ها متهم کرد. او با بیان اینکه کشورش هرگز نباید در خاورمیانه حضور پیدا می کرد، در توئیتی نوشت جنگهای احمقانه بی پایان برای ما رو به پایان است.

ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت «(اینها) جنگ میان گروه‌های مختلفی است که برای صد‌ها سال در جریان بوده. آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه حضور پیدا می‌کرد. ما ۵۰ سرباز خود را (از منطقه) خارج کردیم. ترکیه باید کنترل جنگجویان داعشی را که اروپا با بازگشت آن‌ها مخالفت کرده، بپذیرد. جنگ‌های احمقانه بی پایان برای ما رو به پایان است».

ترامپ در ادامه تاکید کرد که آمریکا، ۸ تریلیون دلار برای جنگیدن و پلیس بودن در خاورمیانه هزینه کرده است. هزاران نفر از سربازان فوق العاده ما کشته یا به شدت زخمی شده اند. میلیون‌ها تن نیز در آنسو جان باخته اند.

وی افزود «ورود به خاورمیانه، بدترین تصمیمی است که تاکنون در تاریخ کشورمان اتخاذ شده است! ما بر مبنای فرضیه‌ای دروغین که اکنون خلاف آن ثابت شده است، یعنی تسلیحات کشتار جمعی، جنگ به راه انداختیم. هیچ اثری از این تسلیحات نبود! اکنون به آرامی و محتاطانه، ارتش و نظامیان فوق العاده خود را به خانه بازمیگردانیم. ما روی جنبه‌های کلی تمرکز کرده ایم! آمریکا نیز بیش از هر زمان دیگری، باعظمت است».

ترامپ چند بار دیگر نیز با انتشار سلسله توئیت هایی ضمن تشریح دستورکارهای جدید خود اعلام کرد زمان خروج آمریکا از جنگهای بی پایان مسخره فرارسیده است.

چرخش جدید رئیس جمهور

چند روز پس از این رشته توئیت ها و تاکید بر خروج از سوریه، اکنون نغمه های تازه ای از واشنگتن شنیده می شود. نغمه هایی که بر خلاف سیاست های اولیه ترامپ بر تداوم اشغالگری در سوریه تاکید دارد.

در ابتدا روزنامه نیویورک تایمز در گزارش فاش کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد ۲۰۰ سرباز آمریکایی را در شمال شرق سوریه نگه دارد.

به نوشته این روزنامه، هدف اصلی از این کار ممانعت از بازگشت داعش به سوریه و عراق و مهم‌تر از آن برای آمریکا ارائه کمک لازم به کردهای سوریه برای حفظ کنترل بر میادین نفتی شرق این کشور است. آمریکا حدود ۱۲۵ نیرو در منطقه «التنف» سوریه در مثلث مرزی با عراق و اردن دارد.

پس از این «مارک اسپر»،‌ وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت نیروهای آمریکایی باقی مانده در سوریه به همراه نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور مستقر می‌شوند تا مانع رسیدن داعش و دیگر گروه‌ها به چاه‌های نفت شوند. ما در حال حاضر برخی از نیروهای آمریکایی را در روستاهای نزدیک چاه‌های نفت در شمال شرق سوریه باقی نگه خواهیم داشت.

اسپر که قبلا رسما خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرده بود، این بار گفت، نیروهای آمریکایی در نزدیکی کانون‌های درگیری در سوریه می‌مانند و تاکنون هیچ تصمیم نهایی برای خروج از این کشور گرفته نشده است.

به نظر می رسد در حال حاضر استراتژی آمریکا در سوریه شامل تمرکز بر حمایت از «چاه‌های نفت و تعویق واگذار کردن آنها به دولت سوریه» است.

کارشناسان براین باور هستند آمریکا در تلاش است با طرح موضوع خروج از سوریه و در چارچوب یک سیاست اعلامی، خود را از هرگونه اتهام اشغالگری مبری سازد و در عمل نیز با حفظ نیروهایش در مناطق استراتژیک سوریه که دارای ارزش ژئواکونومیکی فوق العاده ای هستند همچنان به سیاست مداخله جویانه اش ادامه دهد.

در این میان اما راهبردهای سردرگم کننده ترامپ نشانگر این است که کاخ سفید و به طور کلی ساختار سیاسی آمریکا در یک کشاکش سخت در میان خروج و یا حضور نظامی در خاورمیانه قرار دارد و هر از گاهی این مساله اختلال بزرگی در سیاست خارجی این کشور ایجاد می کند.

کد خبر: 1030922

وب گردی

وب گردی