مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر‌عامل تأسیس می‌شود/ بارگذاری 500 زمینه پژوهشی در برنامه علمی پدافند غیر‌عامل بخش سایبری

مدیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از وجود 500 زمینه پژوهشی در برنامه علمی پدافند غیرعامل در بخش سایبری خبر داد.

لاله فرهنگ متین مدیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد پیشبرد برنامه‌های این واحد دانشگاهی در طرح پایش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در برنامه علمی پدافند غیرعامل پیشرو است. یکی از راهبردهای دانشگاه آزاد اسلامی با ریاست دکتر طهرانچی به منظور کنشگری فعالانه‌تر در مواجهه با مسائل ملی پیچیده، توسعه رویکرد حل مسئله و تبدیل این دانشگاه به یک سازمان حل مسئله و پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه است.

او ادامه داد: در این راستا، برنامه پایش آزاد (پژوهش اثر بخش یکپارچه شبکه ‌ای)، با هدف هم‌سویی و هم‌افزایی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه اقدام شده‌ است. در برنامه پایش آزاد، باز‌مهندسی ساختارها و کارکردهای نظام پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه، سازماندهی و برنامه‌ریزی هدفمند آن صورت می‌گیرد.

فرهنگ متین گفت: همچنین، شناسایی استعدادهای حل مسئله در دانشگاه و توانمندسازی آن‌ها نسبت به تبدیل مسائل ملی کشور به مسائل دانشگاهی و قرار دادن آن‌ها به عنوان موضوعات پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری اقدام می‌شود.

او با بیان این که ماموریت ویژه علمی واحد تهران شمال از سوی استان تهران پدافند غیر عامل انتخاب شده است، اضافه کرد: رویکرد پژوهشی واحد تهران شمال همسو با سیاست‌های کلان دانشگاه به عنوان دانشگاه مسئله محور در حوزه پدافند غیر عامل و علوم و فنون همگراست؛ همچنین در دی ماه سال گذشته تفاهم‌نامه مشترکی میان واحد تهران شمال با سازمان پدافند غیر عامل کشور منعقد شد.

مدیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: متناسب با ساختار و ماموریت سازمان پدافند غیر عامل کشور و همچنین توانمندی‌های اعضای هیات علمی واحد تهران شمال، اندیشمندان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی، 9 حوزه دانشی تشکیل شده است.

او ادامه داد: راهبری برنامه علمی پدافند غیر عامل در شبکه علمی گسترده کشوری در ذیل کمیته علمی و شوراهای دانشی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تعریف شده است.

فرهنگ متین در ادامه سخنان خود درباره اقدامات صورت گرفته در مورد برنامه علمی پدافند غیرعامل گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی، علمی و کاربردی با حضور مدیران سازمان پدافند غیر عامل کشور و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی در حوزه پدافند غیر عامل با اعضای هیات علمی و پژوهشگران واحد تهران شمال و همچنین تشکیل کارگروه‌های علمی در حوزه‌های دانشی مختلف از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

او ادامه داد: همچنین تهیه و تنظیم نقشه جامع علمی-پژوهشی و استخراج نظام موضوعات با رویکرد چالش‌های اساسی کشور و حل مسئله‌ای از برنامه های واحد تهران شمال در حوزه پدافند غیر عامل است.

مدیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: پدافند غیر عامل در حوزه‌های دانشی مختلف طرح و تبدیل به زمینه های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شد.

او گفت: همچنین پنل های تخصصی موضوعی و مسئله محور مانند مدیریت و ارزیابی ریسک، تاب آوری و حفاظت از زیر ساخت های اساسی، نقد و بررسی پروژه بایو جمی در مرداب انزلی و همچنین حفاظت از زیر ساخت‌های حیاتی سایبری برگزار شد.

فرهنگ متین با بیان این که یک مدرسه عالی مهارتی پدافند غیر عامل نیز راه اندازی شده است، ادامه داد: در آموزش و فرهنگ سازی پدافند غیر عامل با تولید محصولات فرهنگی مشارکت کرده و در جهت اجتماعی سازی پژوهش نیز تلاش کردیم.

مدیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اضافه کرد: رشتههایی متناسب با برنامه علمی در آموزش های طولی تصویب و تاسیس شده است؛ همچنین در پروژه‌های برون دانشگاهی و مناقصه‌های مرکز مطالعات فنی از طرف سازمان پدافند غیرعامل کشور مانند پروژه های حوزه علوم زیستی(غذا، دارو و...) نیز شرکت کرده ایم.

او در پاسخ به این سوال که چند نظام موضوع در سامانه پایش در حوزه پدافند غیرعامل بارگذاری شده است، گفت: تاکنون در برنامه علمی پدافند غیر عامل بخش سایبری حدود 500 زمینه پژوهشی با حدود 17 منظر (رشته) در سامانه پایش آزاد قرار گرفته است و نظام موضوعات بخش اقتصاد و مدیریت نیز مراحل اولیه ارزیابی را به اتمام رسانده است.

فرهنگ متین در پایان گفت: بیش از 500 زمینه نیز روی سامانه بارگذاری خواهد شد و سایر نظام موضوعات نیز به امید خدا در دست اقدام و تکمیل نهایی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030937

وب گردی

وب گردی