باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده حذف شود/ راه‌اندازی اتاق گفت‌‌و‌گوی اولیا و مربیا در ۱۰ درصد از مدارس کشور

مدیر‌کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: باید دیوار حائل میان مدرسه و خانواده حذف شود و در همین راستا ساختاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که ارتباط بین اولیا مربیان و مدرسه در تمامی سطوح ایجاد شود.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین خنیفر در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان که صبح امروز در‌ پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار‌شد، اظهار کرد: حضرت علی(ع) توصیه می‌کردند که بچه‌هایتان را مانند خودتان بار نیاورید و آن‌ها را برای روزگار پیش‌رو تربیت کنید. کودک تا بچگی نکند بزرگسال خوبی نمی‌شود.

وی‌ادامه داد: کانت در ابتدای کتاب خود، هنر تعلیم و تربیت و مملکت‌داری را از سخت‌ترین هنرها می‌داند، اگر برای تربیت فرزندان خود زمان صرف کنیم، آن‌ها را برای رویارویی با آینده آماده خواهیم کرد. برخی والدین فرزندان خود را مجبور می‌کنند که رویاهایی که به آن نرسیده‌اند را دنبال کنند‌، به همان اندازه‌ای که جامعه نیازمند پزشک است، به همان اندازه نیز به معلم نیاز دارد‌.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: والدین نباید کودک را همانند خودشان تربیت کنند و باید در دوران کودکی به آن‌ها سخت نگیرند‌. ما باید خودمان را آماده کنیم تا بهترین اقدامات آموزشی و تربیتی را برای فرزندانمان آماده کنیم.

نورعلی عباسپور مدیر‌کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در ادامه این مراسم گفت: باید دیوار حائل میان مدرسه و خانواده حذف شود، در جلسات متعدد انجمن اولیا و مربیان این موضوع مطرح می‌شود. تمامی حوزه‌های آموزش و پرورش باید در این زمینه بسیج شوند تا بتوانند از این ظرفیت در راستای تعلیم و تربیت فرزندان استفاده کنند.

وی افزود: خانواده در سند تحول بنیادین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، خانواده در‌تمامی سطوح آموزش و پرورش از سیاست‌گذاری گرفته تا مسائل اجرایی باید نقش‌آفرینی داشته باشد. ما پیش از تصویب شدن این امر، اقدامات لازم در این حوزه را پیگیری می‌کنیم. ساختاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که ارتباط بین اولیا مربیان و مدرسه در تمامی سطوح ایجاد شود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: کتابی به عنوان راهنمای فعالیت انجمن‌های اولیا و مربیان تدوین شده و همچنین امسال سامانه‌ای در نظر گرفتیم که بخش اعظم فعالیت‌ها در آن اعلام شده است.

وی بیان کرد: جابه‌جایی بیش از 3 و نیم میلیون دانش‌آموز وظیفه سختی است که بر عهده مدیران است. با همکاری وزارت کشور کارگروه کشوری ماده ۱۹ در این زمینه تشکیل شده است، سه وزارتخانه راه، آموزش و پرورش و کشور در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و مصوبات لازم از طریق وزیر کشور به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

عباسپور اظهار کرد: راه‌اندازی اتاق گفت‌‌و‌گوی اولیا و مربیا در ۱۰ درصد از مدارس کشور ایجاد شده است، پیش‌بینی کرده‌‌ایم اتاقی برای همفکری والدین و مدرسه ایجاد شود، این میزان در برخی از استا‌ن‌ها به ۳۰ درصد رسیده و بیانگر افزایش مطالبه والدین در این زمینه است.

وی بیان کرد: کارگروه‌های تخصی مهارتی در مدارس فعال شده است، ۶۰ درصد مدارس دارای کارگروه‌ها در این زمینه هستند و هر یک از والدین در صورت تمایل می‌توانند به این‌کارگروه‌ها کمک کنند. حدود ۳۵۲ مرکز مشاوره در زمینه‌های مختلف به خانواده‌ها خدمات مشاوره ارائه می‌کنند. در سال‌۹۷، ۵۲‌ مرکز جدید مشاوره براساس نیاز استان‌ها راه‌اندازی شد. همچنین ۱۰۳ هزار و ۶۷۱ نفر به این مراکز مراجعه کردند‌. حدود ۸۳۰ مشاور در این مراکز مشغول به فعالیت هستند. همچنین تجهیز ۳۰ مرکز با اعتبارات سازمان را پیش‌بینی کرده‌ایم که در این مراکز در‌طرح نماد قرار دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال‌۹۷ ، ۳۰۰ هزار مجله پیوند را منتشر کردیم. همچنین ۱۸ هزار و ۵۴۶ کتاب‌ به مدارس ارسال شده است.

وی افزود: هر اندازه آگاهی خانواده‌ها در‌زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان افزایش پیدا کند، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نیز بهبود پیدا خواهد کرد. ۱۲۷ هزار و ۱۳۷ دوره آموزشی در این زمینه برگزار شده است. دوره مهارتی پیشگیری از ۲۳‌ آسیب اجتماعی را پیش‌بینی کردیم. ۸ دوره مجازی‌در سال گذشته طراحی به اجرا در آمد. برنامه‌هایی با صدا‌ و سیما در حوزه خانواده تولید خواهیم کرد.

عباسپور در پایان گفت: خانواده‌ها امروز مطالبات و حساسیت‌های ویژه‌ای دارند، اما تلاش می‌کنیم که بسترهای لازم برای ایفای نقش خانواده‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030939

وب گردی

وب گردی