شفافیت باید پیش از ورود به مجلس صورت گیرد/ وعده‌های انتخاباتی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد ثبت شود

دبیر سیاسی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاداسلامی واحد اهواز گفت: شفافیت باید از زمان تبلیغات کاندیدها برای انتخابات مجلس انجام شود، ضمن اینکه باید وعده‌های انتخاباتی آنها نیز ثبت گردد.

سید محمدحسین موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اهمیت رابطه متقابل مردم و نظام در این سال‌ها برای همگان روشن شده است، گفت: دوست و دشمن به خوبی می‌دانند که بار اصلی حرکت نظام در سال‌های اخیر بر دوش مردم بوده است تا جایی که دشمنان قسم خورده این کشور اعتراف کرده‌اند تا زمانی که مردم پشت نظام هستند، این نظام را نمی‌توان سرنگون کرد.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود مردم نسبت به مسئولان خوش‌بین شوند و بقای نظام را تضمین می‌کند؛ شفافیت در تمام سطوح عملکرد آنها است.

دبیر سیاسی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاداسلامی واحد اهواز بیان کرد: عدم شفافیت و نبود زمینه لازم برای رصد فعالیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از ضعف‌های بزرگ و غیرقابل انکار ساختار سیاسی کشور است. پارامتری که متاسفانه در مقایسه با کشورهای عقب افتاده سیاسی هم از جایگاه خوبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: با بررسی ساده از ساز و کار نظارت بر پارلمان‌ کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد که مردم به راحتی می‌توانند به اطلاعات بسیاری مانند وعده‌های انتخاباتی ثبت شده توسط نامزدها، تعداد جلسات حضور در مجلس و موارد دیگر دسترسی داشته باشند که این موضوع در کشور ما اطلاعات محرمانه به شمار می‌رود.

آغاز شفافیت قبل از ورود به مجلس

موسوی با بیان اینکه شفافیت قبل از ورود به مجلس باید صورت گیرد، گفت: در گام نخست باید برررسی کرد کشورهای دیگر برای شفاف‌سازی مجالس خود چه می‌کنند؟ چه شاخص‌هایی برای شفافیت در پارلمان‌های کشورهای دیگر وجود دارد؟ و نمونه‌های موفق را در صورت تعارض داشتن با اصول نظام، سرلوحه کار خود قرار داد.

این فعال دانشجویی به هزینه‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: همیشه افرادی هستند که در زمان انتخابات هدیه‌های تبلیغاتی گران قیمت، شام و نهارهای مفصل در تالارهای مجلل به مردم می‌دهند. متاسفأنه یا خوشبختانه همین افراد به سادگی نظر مردم را جلب کرده و باعث می‌شوند که آرای زیادی کسب کنند. اما مردم باید فکر کنند که هزینه این مهمانی‌های مفصل از کجا آمده یا کاندیدایی که هزینه‌های هنگفتی را صرف تبلیغ و پیروز شدن در انتخابات می‌کند با کدام هدف صندلی ریاست را نشانه گرفته است.

وی درباره ثبت عمومی وعده‌های انتخاباتی که کاندیدا در زمان انتخابات به مردم می‌دهند، گفت: یکی از مشکلات همیشگی در انتخابات وعده‌ای است که به قول عامیانه بدون کنتور از زبان نامزدها صادر می‌شود. وعده‌هایی که عملی نشدن‌ها آنها در دوره‌های مختلف موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت خواهد شد.

ثبت وعده‌های انتخاباتی کاندیداها

موسوی ادامه داد: ثبت رسمی و عمومی وعده‌های انتخاباتی شیوه‌ای است که در بسیاری از کشورها برای مقابله با وعده‌های نافرجام استفاده می‌شود. در بسیاری از این کشورها قانون رسمی هم برای ثبت وعدههای انتخاباتی وجود ندارند اما برخی از مراکز مردم نهاد از نامزدها می‌خواهند تا داوطلبانه وعده‌های انتخاباتی خود را ثبت کنند.

دبیر سیاسی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاداسلامی واحد اهواز عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد در بسیاری از کشورها با راه‌اندازی سامانه‌هایی از نامزدها می‌خواهند تا وعده‌های خود را رسماً اعلام کنند و از سوی دیگر با تبلیغ این سامانه‌ها مردم را هم نسبت به اهمیت رفتار نامزدها در این سامانه حساس می‌کنند، همچنین این عمل یک کنترل اجتماعی بر رفتار سیاستمداران ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شفافیت بعد از ورود به مجلس نیز باید توسط نمایندگاه ادامه داشته باشد، گفت: نظر رهبری در رابطه با این موضوع این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد، این به معنای شفافیت است.

موسوی اضافه کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس از اعلام آرا خود طفره می‌روند در صورتی که اگر آرای هر نماینده به هر طرح به صورت آنلاین و عمومی برای تمام افراد قابل مشاهده باشد، می‌توان نحوه عملکرد یک نماینده را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. این در صورتی است که کشورهایی مانند کنیا، تونس، کلمبیا این کار صورت می‌گیرد. علاوه بر این حضور و غیاب نمایندگان در مجلس در کشورهایی چون عراق منتشر می‌شود اما در ایران این اطلاعات در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد.

لزوم مبارزه با رشوه در زمان تبلیغات کاندیداها

این فعال دانشجویی با تاکید بر ثبت هدایا و مبارزه با رشوه‌خواری بیان کرد: در اکثر کشورهای دنیا، مسئولان رده بالای کشور تمام هدایای دریافتی خود را اعلام می‌کنند. در قوانین این کشورها دریافت هدیه جرم نیست اما اگر کسی هدیه‌ای گرفت و آن را اعلام نکرد، مجرم است. برای نمونه نمایندگان اروپا موظفند تا تمام هدایای خود را با ذکر جزئیات مانند قیمت تقریبی، نام هدیه دهنده، عکس هدیه را رسما ثبت کنند.

وی بیان کرد: در مجموع بررسی‌ها به وضوح نشان می‌دهد که با وجود تاکیدات مکرر مبانی اسلامی و به تبع آن دیگر نهادها حکومتی کشور مناسب نیست. موضوعی که عملا آرمان امام و امت را در مدیریت کشور دور از دسترس و زمینه سوءاستفاده افراد فاسد را فراهم کرده است. افرادی که فراتر از حیف و میل کردن بیت‌المال، به اعتماد متقابل مردم و نظام اسلامی هم ضربه می‌زنند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: سفرهای خارجی یکی از جنجال برانگیزترین موضوع‌های مربوط به مسئولان است. زمانی که آنها به صورت داوطلب و یا با توجه به قانون، محل اقامت، سفرهای رسمی و جزییات دیدارهای خود را ثبت کنند. مردم و رسانه‌ها می‌توانند با دقت بر عملکرد مسئولان نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030953

وب گردی

وب گردی