تربیت دانش‌آموزان بدون مشارکت مؤثر خانواده‌ها تحقق نمی‌یابد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزان بدون مشارکت مؤثر خانواده‌ها تحقق نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محسن حاجی میرزایی در حاشیه مراسم هفته ملی پیوند عضو اولیا و مربیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آموزش و پرورش، تربیت بدون مشارکت مؤثر خانواده‌ها تحقق نمی‌یابد. در حال حاضر جریان تربیت به دلیل شرایط جامعه و سرعت پیشرفت علم، باید به طور مؤثر میان خانواده و دانش‌آموز برقرار شود، در غیر این صورت اختلالاتی‌در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: معلمان و مدارس باید به برقراری این ارتباط مؤثر توجه بیشتری داشته باشند، ساماندهی این ارتباط و بهبود آن را پیگیری‌ می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش‌ لزوماً کمک‌های مالی را در ارتباط با خانواده نمی‌داند بلکه در راستای تحقق واقعی تربیت دانش‌آموزان به حضور خانواده‌ها نیاز دارد.

وی‌ در پاسخ به سوال خبرنگاری در‌ زمینه گلایه‌های خانواده‌ها در زمینه مدارس اوتیسم بیان کرد: اخیرا برآوردی از میزان افراد مبتلا به اوتیسم در آموزش و پرورش صورت گرفته است، تعدادی از این افراد در مدارس عادی و با نیازهای ویژه تحصیل می‌کنند که در حال حاضر شناسایی شده است.

حاجی میرزایی افزود: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر بهداشت قرار است، غربالگری و شناسایی افراد در سنین کودکی از طریق وزارت بهداشت صورت گیرد، وزارت آموزش و پرورش در این مسیر با وزارت بهداشت همکاری دارد تا بتواند متناسب با افراد‌شناسایی شده، فرصت‌های آموزشی خود را گسترش دهد. نمونه‌های خوبی برای آموزش به این کودکان وجود دارد که با کمک آن می‌توان این افراد را به زندگی عادی برگرداند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه ساماندهی سرویس مدارس گفت: در این مدت گزارشی مبنی بر اختلال سرویس مدارس دریافت نکردم؛ زیرا خانواده‌ها در جریان هستند که در هفته‌های اول سال تحصیلی تا زمانی که نظم برقرار شود، ممکن است شاهد وقوع مشکلاتی باشند. البته وزارت کشور نیز تمهیداتی برای ساماندهی سرویس مدارس و رفع مشکلات این حوزه در نظر گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر استخدام نیروی جدید گفت: برای موضوع کمبود معلم روش‌های مختلفی در وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، بخشی از آن توسط اضافه تدریس معلمان رسمی موجود تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در مواردی که کمبود معلم جبران نشود؛ قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌دهد تاتعدادی از معلمان پیش دبستانی و آموزش دهندگان سواد آموزی و معلمان حق‌التدریسی را تبدیل وضعیت کنیم. برای انجام این اقدام مرتب‌سازی افراد بر اساس امتیازات آنان صورت گرفت؛ در قانون قیدهایی در زمینه به‌کارگیری افراد بر اساس جنسیت، منطقه و رشته مورد نیاز لحاظ شده است، این امر در حال حاضر در دست اقدام است، بخشی از نیروهای مناطق در حال تبدیل وضعیت هستند.

حاجی میرزایی با اشاره به وضعیت معیشتی معلمان و رتبه بندی آنان اظهار کرد: اجرای رتبه بندی معلمان قطعی است، اعتبار لازم برای این امر پیش بینی شده و آئین نامه آن در نوبت طرح در دولت است،‌این آئین‌نامه به محض تصویب در دولت اجرایی خواهد شد. هر زمان که این طرح اجرا شود، از ابتدای مهر اعمال خواهد شد؛ یعنی معلمانی که از اول مهر با ما همکاری می‌کنند، در طرح رتبه بندی مشارکت داشته و متناسب با رتبه‌ای که دارند، از امتیازاتی برخوردار می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح کاهش تنوع مدارس بیان کرد: در حال حاضر 2 نوع مدارس دولتی و غیر دولتی وجود دارند، مدارس غیر دولتی که وضعیت متفاوتی دارد هر کدام در دوره‌های زمانی مختلف و به موجب مقرارت خاصی اجرا شده است، در نتیجه هر کدام از مدارس که مقررات آن وجود دارد؛ اما شرایط آن منقضی شده باشد می‌توان نسبت به حذف آن اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگان مجلس برای حمایت از آموزش و پرورش طرح‌هایی را در نظر دارند؛ اما بسیاری از مداخلاتی که در امر آموزش و پرورش صورت می‌گیرد در قالب طرح قابل تحقق نیست؛ زیرا این موارد نیازمند تدابیر پیچیده‌تری است. فعالیت در آموزش و پرورش پیچیده‌ است و تاثیر عمیقی روی افراد می‌گذارد. یک جمع حدود یک میلیون نفری ممکن است تحت تاثیر این تصمیمات قرار گیرند.

وی در پایان اظهار کرد: هر چه این اقدامات در تعامل بیشتر آموزش و پرورش انجام شود، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. از تمامی افرادی که علاقمند کمک به آموزش و پرورش علاقمند هستند، استقبال می‌کنیم تا بدر راستای بهبود وضعیت تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030963

وب گردی

وب گردی