جهاد علمی، تکریم جامعه است که منجر به تمدن سازی می‌شود

مراسم سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و مداح اهل بیت حاج محمد کریمی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، گفت: با توجه به حضور در جمع فرهیختگان دانشگاهی، مطالبی در خصوص تشیع و حقیقت آن بیان خواهم کرد.

او ادامه داد: تشیع گاهی اوقات به مثابه یک مذهب معرفی می‌شود، گاهی اوقات به مثابه یک جریان سیاسی و گاهی هم به مثابه یک گفتمان.

وی تصریح کرد: هر انسان آزاده‌ای در مکتب تشیع قرار می‌گیرد و ما باید هوشیار باشیم که خدایی ناکرده شیعه‌ی شناسنامه‌ای نباشیم و شیعه‌ی مکتب گفتمان تشیع باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هر کسی در هر جایگاهی هر وظیفه‌ای دارد که باید سعی کند در راستای مکتب گفتمان تشیع گام بردارد؛ در حقیقت شیعه‌ی واقعی باید هر روز دانش خود را افزون‌تر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: دشمنان اسلام در برهه‌های مختلف تاریخ همواره سعی کرده‌اند که نگذارند این گفتمان مکتب تشیع سازماندهی شود و به همین دلیل سال‌ها اهل بیت و معصومین (ع) را آزار دادند؛ اما ما باید تلاش کنیم که این امر اتفاق بیافتد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انواع جهاد، گفت: مردی که تلاش می‌کند شان و شئون زندگی خانواده را تامین کند، جهاد در راه خدا است. همچنین در روایات داریم کسانی که در راه کسب علم از بین می‌روند، از شهدا هستند و جهاد علمی کرده اند. جهاد علمی، تکریم جامعه است که منتهی به تمدن سازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ نوع دیگری از جهاد، نظامی است که مجاهد نمی‌گذارد آسیبی به امت وارد شود؛ مانند شهدای جنگ تحمیلی که از کیان مملکت دفاع و به مردم خود خدمت کردند؛ همین آرامشی که ما امروز داریم از خون شهدا است و مدیون آن‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: گفتمان شیعه، دو رکن دارد، توحید و تکریم؛ موحد بودن و مجاهد بودن؛ کار پیامبران در تاریخ این بوده است که این گفتمان را سازماندهی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، گفت: همه‌ی ما باید از این جلسات بهره ببریم و در زندگی خود از آن استفاده کنیم.

موسی‌خانی افزود: ما باید از چنین مراسم‌ها و فرصت‌هایی بهره‌مند شویم و تغییر کنیم؛ همان طور که آیت‌اله جوادی آملی فرمودند باید بعد از حج تغییر کنیم، کربلا می‌رویم باید تغییر کنیم و به کمال برسیم؛ امیدوارم شما دانشجویان عزیز نیز از این شب‌ها نهایت بهره‌ را ببرید.

شایان ذکر است؛ در ادامه حاج محمد کریمی از مداحان اهل بیت (ع) به مرثیه‌سرایی و عزاداری پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030986

وب گردی

وب گردی