کشور نیاز به شفاف‌سازی قوانین مالیاتی دارد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان گفت: مسئولان نیز باید برای افزایش میل به پرداخت مالیات در افراد جامعه، اقدام به شفاف‌سازی قوانین مالیاتی در کشور کنند.

لطف‌‌الله بسطامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پرداخت مالیات‌ توسط افراد به دولت بیان کرد: افراد با پرداخت مالیات به دولت، در واقع به گسترش خدمات اجتماعی کمک می‌کنند و افرادی که از پرداخت مالیات سر باز می‌‌زنند به کل جامعه لطمه وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت مالیات عنوان کرد: مالیات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع دولت، نقش بسزایی در رشد اقتصادی و توزیع درآمدها ایفا می‌کند. پس اگر عده‌ای با احساس زرنگی از پرداخت مالیات فرار کنند، مانع رشد همه‌جانبه کشور از جمله اقتصادی و رفاهی می‌شوند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان‌‌وبلوچستان ادامه داد: پرداخت مالیات از سوی مردم از مهم‌ترین درآمدهای دولت‌ها در تمام دنیاست که پذیرش آن از طرف ملت و نحوه اجرای آن از طرف دولت به ویژگی‌های فرهنگی هر کشور بستگی دارد.

وی میزان پرداخت مالیات در ایران را نسبت به سایر کشورها مناسب دانست و گفت: کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی مالیاتی که از مردم دریافت می‌کند، بسیار منطقی و به میزانی است که به مردم فشار اقتصادی وارد نکند؛ اما متاسفانه برخی افراد از پرداخت همین میزان معقول نیز فرار می‌کنند.

به گفته بسطامی، خانواده‌ها با ایجاد و پرورش روحیه قانون‌گرایی در افراد، نقش پررنگ و حائز اهمیتی در افزایش فرهنگ مالیاتی در جامعه دارند.

این فعال دانشجویی در تعریف فرهنگ بیان کرد: فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای از دانستنی‌ها، اعتقادات، هنرها، اخلاقیات، قوانین، عادات و هرگونه توانایی‌های دیگری است که افراد به عنوان عضوی از جامعه به دست می‌آورند.

وی اضافه کرد: فرهنگ پرداخت مالیاتی نیز زیرمجموعه فرهنگ کلی افراد و جامعه تعریف می‌شود و هر میزان یک جامعه به نسبت قانون‌مندتر باشد و فرهنگ در آن عمق داشته باشد، افراد نیز تمایل بیشتری به پرداخت مالیات دارند.

بسطامی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان نیز باید برای افزایش میل به پرداخت مالیات در افراد جامعه، اقدام به شفاف‌سازی قوانین مالیاتی در کشور کنند. این شفاف‌سازی و آموزش قوانین مرتبط به آن باعث افزایش میل و فرهنگ مالیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030991

وب گردی

وب گردی