لزوم در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی برای استخدام زنان

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: زنان بیشتر در بخش خصوصی مشغول به‌کار هستند؛ اما کارفرمایان معمولا از جذب زنان اجتناب می‌کنند. باید سیاست‌های تشویقی در نظر گرفت تا کارفرمایان به استخدام زنان ترغیب شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خدیجه مظفری عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) در نشست جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ظرفیت‌های قانون اساسی که صبح امروز در سالن مصلی نژاد دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به جایگاه زن در قانون اساسی ایران اظهار کرد: قانون اساسی ایران جزو معدود قوانین اساسی جهان بوده که به‌صورت مفصل به زنان پرداخته است. با مروری بر سینما و دیگر پدیده‌های پیش از انقلاب اسلامی، شاهد نگاه ابزاری به زن هستیم؛ اما بعد از پیروزی انقلاب، زن جایگاه متفاوتی پیدا کرد.

وی ادامه داد: برخورد با موضوع زنان در برخی موارد صحیح نبوده و نیاز به دقت بیشتری داشته‌ایم. از یک سو گروهی عقیده دارند رسالت اصلی زنان در خانواده است و نباید حضوری پررنگ در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند و گروهی دیگر معتقد به حضور زنان در این عرصه‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: نقش زن نه در خانه؛ بلکه در خانواده تعریف می‌شود. باید تناسب و تعادلی ایجاد کرد تا میل زنان به حضور در اجتماع برآورده شود.

مظفری خاطرنشان کرد: قانون‌گذاری‌های مفید و موثری در این حوزه صورت گرفته؛ اما دید جامعی وجود نداشته است. زنان بیشتر در بخش خصوصی مشغول به‌کار هستند؛ اما کارفرمایان معمولا از جذب زنان اجتناب می‌کنند. باید سیاست‌های تشویقی در نظر گرفت تا کارفرمایان به استخدام زنان ترغیب شوند.

وی افزود: اعتقاد دارم در برخی موارد به افراط کشیده شده و می‌توان این مسئله را در احداث پارک بانوان دید؛ چرا که اعضای خانواده در ساعات تفریح باید در کنار یکدیگر باشند. می‌توان این بودجه را به تاسیس و تجهیز مکان‌های ورزشی برای بانوان اختصاص داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: در برخی مواقع لازم که ضرورت دارد، هزینه شده است؛ به‌طور مثال زنان در هر ساعتی از شبانه‌روز نمی‌توانند به پزشک زن دسترسی داشته باشند. همچنین فکری برای دختران نوجوانان و هیجانات آن‌ها نکرده‌ایم. یعنی نمی‌توانیم بانوان فنی و آشنا به کارهایی مانند تاسیسات پرورش داد تا نیازی به حضور مردان برای تعمیر شیر آب در محیط خوابگاه‌ها نباشد؟

مظفری یادآور شد: هرچند وضعیت در سال‌های اخیر بهتر شده؛ اما همچنان تعداد زنان در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مدیران میانی دستگاه‌های اجرایی چندان زیاد نیست.

وی بیان کرد: علیرغم حقوق بسیاری که زنان بعد از انقلاب اسلامی به دست آورده‌اند، نیازمند نگاهی ویژه هستیم تا مشکلات مرتفع شود.

نشست مشترک گروه حقوق دانشگاه الزهرا (س) و پژوهشکده شورای نگهبان با عنوان جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ظرفیت‌های قانون اساسی امروز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ۹۸ با حضور محمد روشن عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده، علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، خدیجه مظفری و الهه مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030993

وب گردی

وب گردی