لزوم ایجاد وزارت خانواده در کشور

رئیس پژوهشکده خانواده بر لزوم ایجاد وزارت خانواده در کشور تاکید کرد و گفت: نزد مقام معظم رهبری مطرح کردیم ۴۶ کشور دنیا، وزارت خانواده دارند؛ اما ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی توجه به خانواده، چنین وزارتخانه‌ای ندارد. ایشان دستور دادند این نکته یادداشت و به دولت توصیه شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست مشترک گروه حقوق دانشگاه الزهرا (س) و پژوهشکده شورای نگهبان با عنوان جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ظرفیت‌های قانون اساسی امروز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ۹۸ در سالن مصلی‌نژاد دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

محمد روشن عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده در نشست جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ظرفیت‌های قانون اساسی که صبح امروز در سالن مصلی نژاد دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند خانه‌ای را دوست دارد که زوجی در آن ساکن باشند. همچنین خداوند، یک حلال را دوست ندارد و آن طلاق است.

وی ادامه داد: در سفری به آلمان از من خواستند درباره لزوم غیر هم‌جنس بودن برای ازدواج صحبت کنید که ما نیز پذیرفتیم. وقتی وارد شدیم، دیدیم میزی اضافه کرده‌اند که درباره جایز نبودن ازدواج انسان با حیوان نیز صحبت کنیم!

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده بیان کرد: نزد مقام معظم رهبری مطرح کردیم ۴۶ کشور دنیا، وزارت خانواده دارند؛ اما ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی توجه به خانواده، چنین وزارتخانه‌ای ندارد. ایشان دستور دادند این نکته یادداشت و به دولت توصیه شود.

روشن خاطرنشان کرد: برخی کشورها برای خانواده‌هایی که سه نسل کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته است. طلاق حتی بحث‌های زیست‌محیطی نیز در پی دارد، به‌طور مثال بررسی کرده‌اند که یک زوج، یک تلویزیون تماشا می‌کنند؛ اما وقتی جدا می‌شوند، طبیعتا دو تلویزیون تماشا می‌کنند و مصرف برق بالا می‌رود!

وی افزود: بار اصلی تبلیغات انتخاباتی ما به سیاست خارجی اختصاص دارد و هیچ صحبتی از خانواده مطرح نمی‌شود، در حالی که در دیگر کشورها می‌بینیم نامزدهای انتخابات درباره رفاه اجتماعی و خانواده‌ها حرف می‌زنند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: اگر قانون حمایت خانواده مربوط به سال ۱۳۹۱ را نگاه کنیم، بیشتر به قانون حمایت طلاق شباهت دارد! مگر قرار نبود برای خانواده، دادگاه‌های اختصاصی تاسیس کنیم؟ مجتمع‌هایی احداث شده‌اند که مشاوره‌ها و احکام تخصصی ارائه نمی‌دهند. صرف شرط تاهل را برای قضات قرار داده‌ایم، در حالی که آنها باید زندگی متاهلی نسبتا موفقی داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند.

روشن بیان کرد: سال ۱۳۹۶ باید تمام دادگاه‌های خانواده، قاضی مشاور زن در کنار قضات قرار می‌گرفتند؛ اما سال ۱۳۹۴ نزد رهبری رفتند و اظهار عجز کردند، در حالی که دو سال زمان برای تلاش و فراهم کردن بستر مناسب داشتند.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در نشست گفت: افراد مجرد نمی‌توانند معنای خانواده را درک کنند. درست است که شما در خانواده، رشد و زندگی کرده‌اید؛ اما فرزندی را درک کرده‌‌اید و معنای همسری را نمی‌دانید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: انتقادی که به قوه قضائیه وارد است، بهره‌گیری از قضاتی با گرایشات تحصیلی غیر مرتبط است. هرچند در حال حاضر گرایش خانواده در مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده؛ اما می‌توان از تحصیل‌کردگان حقوق خصوصی نیز استفاده کرد. هرچند نقد اصلی را باید به قوه مققنه وارد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031001

وب گردی

وب گردی