توقف کامل تولید پراید تا تیرماه سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اولین مدل تولید پراید از دی‌ماه از رده تولید خارج خواهد شد، گفت: تا افق 1400 باید 2 میلیارد و 700 میلیون دلار در صنعت پتروشیمی و پلاستیک داخلی‌سازی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا رحمانی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی گفت: زمان توقف تولید یک مدل خودروی پراید از دی‌ماه امسال و دو مدل دیگر آن اردیبهشت و تیرماه سال آینده خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید پرچم صنعت ساخت داخل بالا باشد تا هم تولید رونق بگیرد و هم بیکاری و تورم کاهش یابد، گفت: داخلی‌سازی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار صنعت پتروشیمی تا افق 1400 لازم است، بنابراین اجرای 9 میلیارد دلار طرح در صنایع پتروشیمی و لزوم داخلی‌سازی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که این صنایع تا چه حد اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها بودجه آنها به 9 میلیارد تومان هم نمی‌رسد، اضافه کرد: با اجرای 9 میلیارد دلار طرح در بخش پتروشیمی قطعاً باعث افزایش اشتغال در سطح کشور خواهد شد.

رحمانی گفت: تفاهم‌نامه امروز و میزهای ساخت داخل نمادین است و خوشبختانه روزانه انواع قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در این حوزه امضا می‌شود، بنابراین درخواست ما از انجمن‌ها این است که توجه ویژه‌ای به ساخت داخل و رونق تولید داشته باشند.

وی تأکید کرد: باید این نوع نگاه تغییر یابد و همه باید به این باور برسیم که راه‌حل مشکلات کشور نه به خارج بلکه توجه به ساخت داخل و رونق تولید است.

رحمانی گفت: اگر بخواهیم در خصوص افزایش قیمت کالاهای داخلی و تمایل کم خریداران نیز صحبت کنیم، باید بگویم که اگر کالای ایرانی حتی اگر 10 درصد گران‌تر باشد، خرید کالای ایرانی به نفع کشور است، پس باید با فرهنگسازی، مردم را به خرید کالای داخلی و ایرانی تشویق کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به کارگیری نخبگان در حوزه‌های مختلف می تواند به نفع کشور باشد، گفت: به شرکت‌های بزرگ برای جذب نیروهای نخبه تکلیف کرده‌ایم و برای صنعت نیز سهمیه جذب سرباز نخبه گرفته‌ایم.

وی گفت: تا پایان سال 98 چند میز دیگر به صورت نمادین بخش فولاد، مس، فلزات، نیروگاه،‌ الکترونیک و لوازم خانگی خواهیم داشت، البته باید این را متذکر شوم که به دلیل اینکه در صنایع غذایی 10 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم، بحث ساخت داخل در این بخش، وجه دیگری دارد.

رحمانی گفت: موضوع دیگری که خیلی حائز اهمیت است این است که در تولید محصولی که در کشور به خوبی انجام می‌شود، واردات آن را ممنوع کرده‌ایم، پس باید حمایت از کالای ایرانی به یک نهضت تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اگر حمایت از تولید داخل به خوبی اجرا شود، تورم و بیکاری در کشور کاهش می‌یابد و کسری بودجه دولت و اقتصاد کشور رونق می‌گیرد، پس اگر این نهضت ادامه نیابد،‌ بیکاری در کشور و رکود همچنان بر کشور سایه خواهد انداخت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1031016

وب گردی

وب گردی