افشای راز ارتباط خواب و سلول‌های ایمنی

مطالعات نشان می‌دهند در طول خواب نیز مغز در حال فعالیت است؛ خاطرات را به‌روز و زباله‌ها را پاک می‌کند. در این بین سلول‌های ایمنی نقش بسزایی در وضعیت مغز دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید در مدل‌های موش های آزمایشگاهی نشان داده که سلول های تخصصی ایمنی با حفظ تعادل مغز در هنگام خواب، آن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهند.

تحقیقات انجام شده طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که مغز طی خواب، شانس تجدید و به‌روزرسانی را از بسیاری جهات دارد.

به عنوان مثال، دانشمندان دریافتند که مغز خاطرات تازه شکل گرفته را در طول خواب محکم می‌کند. آنها همچنین دریافته اند که خواب فرصتی عالی برای بیرون کشیدن زباله عصبی فراهم می‌کند.

تیمی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک و انستیتوی فناوری ماساچوست در کمبریج اطلاعات بیشتری درباره چگونگی عملکرد نگهداری مغز در هنگام خواب پیدا کردند.

محققان در مطالعه خود که یافته‌های آنها در مجله Nature Neuroscience منتشر شد با موش ها کار کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی کار میکروگلیا که سلول‌های ایمنی مغز هستند، به‌دست آورند.

آنیا ماجواسکا، نویسنده اصلی این مطالعه اظهار کرد که فرض شده تا حد زیادی حرکت پویای فرآیندهای میکروگلیایی به وضعیت رفتاری حیوان حساس نیست.

این تحقیق نشان می دهد که سیگنال‌هایی در مغز ما که حالت خواب و بیدار را تعدیل می کنند به عنوان سوئیچ عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را خاموش و روشن می‌کند.

میکروگلیا سلول‌های ایمنی بدن هستند که به هرگونه علائم عفونت یا آسیب در مغز پاسخ می دهند. طبق مطالعه جدید ماجواسکا و همکارانش این سلول ها در هنگام خواب نیز فعالند. مطالعه جدید نشان می دهد که میکروگلیا ممکن است هنگام خواب بیدارتر عمل کند.

محققان موش‌های بیدار را در مقابل موش‌هایی که دانشمندان آنها را بیهوش کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که میکروگلیا در زمان بیداری این حیوانات کمتر فعال و کارآمد به نظر می رسند.

این امر به محققان این امکان را می دهد تا روی نوراپینفرین، پیام رسان شیمیایی که در برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی و در تنظیم چرخه خواب بیدار نقش دارند، تاثیر بگذارد. در طول خواب، میزان این ماده در مغز پایین است. نوراپینفرین یا نورآدرنالین (NEیا NEP) ماده‌ای با چند وظیفه‌ است، می‌تواند هورمون باشد (آزاد شده از غدد فوق کلیوی) و می‌تواند به عنوان پیام رسان عصبی در سیستم سمپاتیک عمل کند.

با این حال، هنگامی که سطح نوراپینفرین افزایش می یابد، مغز به طور ناگهانی هوشیار شده و فرد از خواب بیدار می شود. در مطالعه حاضر، محققان مشاهده کردند که نوراپینفرین روی نورون‌ها و گیرنده آدرنرژیک بتا2 که در میکروگلیا وجود دارد، عمل می‌کند. هنگامی که سطح این ماده بالا می رود، ظاهراً میکروگلیا در حالت چرت قرار می گیرد. این بدان معناست که در هنگام برانگیختگی و بیداری، سلول‌های ایمنی قادر به پاسخ مناسب نیستند و نگهداری از اتصالات سلول‌های مغزی را انجام می‌دهند.

این کار نشان می دهد که اصلاح مجدد مدارهای عصبی و ترمیم ضایعات در هنگام خواب ممکن است تا حدودی توسط توانایی میکروگلیا در تعامل پویا با مغز انجام شود.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که میکروگلیا به شدت نسبت به سیگنال‌هایی که عملکرد مغز را تعدیل می‌کند، حساس است و پویایی و عملکرد میکروگلیا توسط وضعیت رفتاری حیوان تعدیل می‌شود.

یافته ها به شواهد اضافه می‌کند که مکانیسم های مربوط به خواب نقش اساسی در اطمینان از دریافت ترمیم‌های مغزی و عملکرد صحیح بازی می کند. علاوه بر این ممکن است توضیح دهد که چرا اختلالات خواب با شروع شرایط پیشرونده عصبی مثل زوال عقل و پارکینسون ارتباط دارد.