قرص برنج دوباره قربانی گرفت/ گول نام برنج را نخورید!

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان با اشاره به خطرات استفاده از قرص مرگبار برنج، گفت: متاسفانه مردم فریب نام برنج بر روی این قرص را خورده و از آن استفاده می کنند در حالی که اثرات مرگباری دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ماریا خویش دوست با اشاره به موارد مسمومیت اخیر بر اثر استشمام گاز قرص برنج، گفت: روز گذشته پسربچه ای در شهر آبپخش را به درمانگاه آورده و دکتر اعلام می کند که مشکوک به مسمومیت است و برای او آزمایش می نویسد. اما بدون دادن آزمایش به خانه برمی گردد، تا اینکه امروز حالش بد شده و او را به مطب یک پزشک می برند که در آنجا حالش رو به وخامت رفته و جان می سپارد.

وی گفت: مادر این پسربچه اکنون در بخش ICU تحت درمان است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: قرص برنج در سال ۸۴ از فهرست سموم مجاز مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی حذف و محصولات کم‌خطری از جمله قرص‌های سیر که دارای پروانه ساخت هستند جایگزین آن شده است، ولی چون نام آن برنج است مردم همچنان از آن استفاده می کنند. جهاد کشاورزی نیز ممنوعیت استفاده از این قرص را اعلام کرده، از سم فروشی ها و همچنین عطاری ها تعهد منع عرضه این قرص گرفته شده است اما همچنان از طریق دلال ها و بازار آزاد تهیه می شود.

خویش دوست با بیان اینکه استفاده از قرص برنج به هر صورتی ممنوع است، ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است. سم قرص برنج (فسفید آلومینیوم) سمی است که بر روی سلول‌های بدن تأثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

وی گفت: در بازدید روز گذشته از کارگاه های بسته بندی خرما، بیش از ۹۰ درصد این کارگاه ها (خانگی و بدون مجوز) از قرص برنج استفاده کرده بودند.

ماریا خویش دوست در خصوص مسمومیت پنج عضو از خانواده آبپخشی با قرص برنج گفت: پدر خانواده جهت گندزدایی محصول خرما که در یکی از اتاق‌های منزل مسکونی اش نگهداری کرده بود، اقدام به استفاده از قرص برنج کرده بود که متاسفانه پنج عضو این خانواده را راهی بیمارستان و موجب مرگ دختر ۱۷ ساله این خانواده، به علت ایست تنفسی ناشی از قرار گرفتن زیاد در معرض این گاز -که عوارض شدید تنفسی دارد- شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیش‌ترین محصول خرما در شهرستان دشتستان به دست می‌آید، هر ساله بازرسان بهداشت محیط و کارشناس واحد مواد غذایی و بهداشتی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت سم فروشی‌ها و عطاری‌ها می‌کنند و در چندین نوبت به صورت تیم‌های نظارتی از کارخانه‌ها، عطاری‌ها و همچنین سم فروشی ها بازرسی به عمل می‌آورند و در خصوص مضرات و خطرات قرص برنج آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از شهروندان خواست که به‌ هیچ‌ عنوان از قرص برنج برای گندزدایی محصولات خود که به صورت سنتی در منازل نگهداری می‌شود استفاده نکنند و خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده و یا شناسایی افرادی که این قرص‌ها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند با سامانه ۱۹۰ بهداشت محیط تماس بگیرند.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته نیز استشمام قرص برنج در شهر آبپخش از توابع دشتستان یک خانواده را روانه بیمارستان کرد و موجب مرگ دختر خانواده شد.

قرص برنج دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است و تماس انسان با آن می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در بر داشته باشد. چون قرص برنج تبدیل به گاز بدون رنگ می‌شود، افرادی که با این گاز دچار مسمومیت می‌شوند از خطرات آن آگاه نیستند.

مسمومیت با قرص برنج به صورت خوراکی و استنشاقی می‌تواند افراد را دچار مسمومیت کرده و عوارضی همچون تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما ایجاد کند. این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود و سالانه تعداد زیادی در اثر استفاده از قرص برنج به صورت عمدی و یا سهوی دچار مسمومیت و مرگ می‌شوند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1031190

وب گردی

وب گردی