چپاول نفت سوریه راهبرد جدید آمریکا

شکست و نابودی تروریست‌ها تحت حمایت ایالات متحده، دکترین این کشور را به سمت و سوی چپاول نفت سوریه تغییر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ایالات متحده با شروع بحران سوریه و به امید ایجاد تغییرات در این کشور و نزدیک سازی دمشق به محور تحت هدایت خود، به حمایت از تروریست ها مبادرت ورزید. در این راستا پشتیبانی سیاسی –دیپلماتیک و نظامی و لجستیکی از ارتش آزاد، جبهه النصره و بعدها داعش در دستورکار قرار گرفت.

هم‌زمان با این سیاست ها، واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم در شمال شرق سوریه مستقر شد و بخش های بزرگی از خاک این کشور را نیز اشغال کرد. روند تحولات اما سرنوشت دیگری برای سوریه رقم زد و در آخرین پرده از این بحران دامنه دار، آمریکا مجبور به خروج بخش بزرگی از نیروهایش شد و دولت سوریه در حال اعاده حاکمیتش بر کل جغرافیای این کشور است.

به عبارت بهتر با شکست سیاست آمریکا یا همان حمایت از تروریست ها و تغییر توازن قوا به نفع دولت مرکزی سوریه، اکنون آنان مجبور به تغییر دکترین خود شده اند و از تاراج نفت و منابع زیرزمینی مردم سوریه در شرق این کشور خبر می دهند. در این میان خواهیم پرسید آیا آمریکا در این حلقه جدید از توطئه چینی هاش به موفقیت دست پیدا خواهد کرد یا خیر؟

تغییر راهبرد در میانه سرگشتگی

در طول هشت سال گذشته سیاست آمریکا در سوریه بر دو پاشنه مجزا چرخیده است. در ابتدا آنان از تروریست های تندرو حمایت کردند و بعدها به بهانه مبارزه با تروریست های تحت حمایتش وارد شمال شرق سوریه شد و نزدیک به یک سوم از خاک این کشور را اشغال کرد. با این حال استراتژی های واشنگتن به در بسته خوردند و در پایان آنان مجبور به بازبینی در سیاست های خود شدند.

سه هفته پیش و هم‌زمان با تهدیدات ترکیه برای حمله به شمال شرق سوریه یا همان منطقه تحت اشغال آمریکا، «دونالد ترامپ» در تصمیم غافل گیر کننده از خروج از سوریه خبر داد و پس از آن سر و کله تانک های ارتش ترکیه در بخش هایی از شمال شرق سوریه پیدا شد.

این سیاست موجی از انتقادات داخلی و بین المللی علیه ترامپ را برانگیخت و در پایان و به رغم تاکید چند باره رئیس جمهور به خروج از سوریه آنان با چرخش صد و هشتاد درجه از باقی ماندن برخی از نیروهایشان در سوریه و تاراج منابع زیرزمینی و به ویژه نفت این کشور خبر می دهند.

در ابتدا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد ۲۰۰ سرباز آمریکایی را در شمال شرق سوریه نگه دارد.

پس از این «مارک اسپر»،‌ وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت نیروهای آمریکایی باقی مانده در سوریه به همراه نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور مستقر می‌شوند تا مانع رسیدن داعش و دیگر گروه‌ها به چاه‌های نفت شوند. ما در حال حاضر برخی از نیروهای آمریکایی را در روستاهای نزدیک چاه‌های نفت در شمال شرق سوریه باقی نگه خواهیم داشت.

هم‌زمان پایگاه ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داد «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه و «جک کین»، ژنرال بازنشسته آمریکایی و از تحلیلگران فاکس‌نیوز از زمان اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه دست‌کم دو بار با در دست داشتن نقشه‌های جغرافیایی راهی کاخ سفید شده و به ترامپ گفته‌اند که نباید نظامیان آمریکا را از مناطق نفت‌خیز خارج کند.

طبق این گزارش، جک‌کین موقعیت سوریه، ترکیه و عراق و همچنین مقر میدان‌های نفتی در شمال سوریه را به ترامپ نشان داده و گفته اگر او نظامیانش را از مناطق نفتی خارج کند این مناطق به دست رقبای آمریکا خواهد افتاد.

از طرف دیگر، روزنامه دیلی‌بیست، طرح جدید ترامپ را «خون برای نفت» توصیف کرده و نوشته که وزارت دفاع آمریکا در پایگاه‌های بین میادین نفتی دیرالزور و پایگاه «التنف» مستقر خواهند شد. این روزنامه به نقل از مقام پنتاگون نوشته که 400 نظامی آمریکا در سوریه باقی خواهند ماند.

خون در برابر نفت

به رغم این گمانه زنی بسیاری همچنان براین باور بودند رئیس جمهور ایالات متحده سیاستش را تعدیل نخواهد کرد و به خروج از سوریه ادامه خواهد داد؛ اما ترامپ که پیشتر نشان داده است رئیس جمهوری غیر متعارف، پیش بینی ناپذیر و فاقد درک استراتژیک است به یک باره راهبرد باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکا در سوریه را تائید کرد.

ترامپ همچنین از کردهای متحد این کشور که تحت فشار ترکیه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند درخواست کرد آمریکا را در سیاست جدیدش همراهی کنند.

ترامپ ضمن استقبال از اقداماتی که کردهای سوریه در این منطقه انجام داده‌اند نوشت، نیروهای کرد در منطقه نفت‌خیز سوریه مستقر شوند. همیشه گفتم، اگر قرار باشد از سوریه خارج شویم، باید از نفت آن حفاظت کنیم. آمریکا می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی خود را «برای انجام این کار به شکل درست» به سوریه بفرستد.

به نظر می رسد ترامپ این تصمیم را تنها براساس محاسبات تجاری خود گرفته و از توازن قوای و بازی استراتژیک منطقه ای مغفول بوده است. در این باره «برت مک‌گورک»، نماینده ویژه سابق رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش گفت: این رویکرد غیرقانونی است.

وی تاکید کرد ما نمی‌توانیم از این منابع نفتی بهره‌برداری کنیم، مگر اینکه بخواهیم قاچاقچی شویم، چه بخواهیم، چه نخواهیم نفت سوریه متعلق به یک شرکت نفتی است و این بدین معنی نیست که نیروهای سوریه دموکراتیک نمی‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و پول به دست آورند اما این کار قاچاق است.

همزمان با این «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار به آمریکا اعلام کرد منابع و میادین نفتی در شمال شرق سوریه باید تحت نظارت و کنترل دولت سوریه باشند.

کارشناسان براین باور هستند تلاش های مذبوحانه آمریکا در سوریه به شکست منتهی خواهد شد و پروژه جدید تاراج نفت نیز سرنوشت بهتری از سیاست حمایت از تروریسم و اشغال شمال شرق سوریه دربر نخواهد داشت.

اگر در سال های گذشته ضعف دولت مرکزی سوریه و مبارزه گسترده محور مقاومت و به نوعی روسیه با تروریسم فضای مانور بیشتری به ایالات متحده می داد اکنون کل این معادله تغییر کرده است. آمریکا شاید در کوتاه مدت بتواند به اشغال مناطق نفتی سوریه ادامه دهد؛ اما محور مقاومت با تشدید حلقه محاصره این منطقه، آمریکا را در دوگانه پذیرش خروج و یا شکست نظامی قرار خواهد داد.

کد خبر: 1031249

وب گردی

وب گردی