لغو ممنوعیت شرکت در کنکور بعد از دو بار قبولی، ناعادلانه است/ دانشگاه‌های سطح 3 و 4 ضربه می‌خورند

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: رقابت دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان با فردی که از آموزش رایگان بهره برده و دو سال در رشته‌ای تحصیل کرده یا سه سال و بیشتر پشت کنکور مانده، اشکالات و نقطه‌ضعف‌هایی دارد و رقابت را ناعادلانه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال 1396 یکی از داوطلبان کنکور از سازمان سنجش آموزش کشور شکایت و به ممنوعیت شرکت در کنکور بعد از دو بار قبولی اعتراض کرد. دیوان عدالت اداری بعد از بررسی، رأی به ابطال بند اول صفحه چهارم دفترچه شماره یک راهنمای ثبت نام شرکت در آزمون سراسری داد؛ حکمی که در سال 1397 ابلاغ؛ اما به‌تازگی رسانه‌ای شده است.

پیش‌تر داوطلبان کنکور اگر در سال نخست، موفق به قبولی در رشته، دانشگاه یا شهر مورد علاقه‌شان نمی‌شدند، سال بعد شانس خود را امتحان می‌کردند. گاهی داوطلبان در سال نخست، رشته‌ای در شهری دیگر را برمی‌گزیدند تا صرفاً امکان قبولی را بررسی کنند؛ اما در سال دوم مجبور به انتخاب رشته، حتی برخلاف میل‌شان بودند. اکنون حکم دیوان عدالت اداری به داوطلبان اجازه می‌دهد بارها و بارها بخت خود را برای ورود به دانشگاه بیازمایند.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره مزایا و معایب حکم دیوان عدالت اداری برای آموزش عالی ایران به ایسکانیوز، گفت: به نظر می‌رسد پیش از هر تصمیمی باید مصوبه‌ای درباره آموزش‌های رایگان لحاظ شود. دیوان عدالت اداری باید درباره رایگان بودن آموزش اظهار نظر می‌کرد؛ نه اینکه اختیار برای تلاش دوم و سوم را به دانشجو واگذار کند. البته قانون در مورد آموزش رایگان اظهار نظر کرده است؛ اما داوطلب نباید چند بار از فرصت شرکت در کنکور بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در رشته‌های گروه علوم ریاضی و فنی، کمتر اتفاق می‌افتد؛ اما در گروه علوم تجربی بیشتر رخ می‌دهد. داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی، رشته‌ای مثل پرستاری را انتخاب کرده، مدتی به تحصیل بپردازند و بعد در کنکور شرکت کنند. طبیعتاً این داوطلبان با توجه به چند ماه یا چند سال تحصیل در دانشگاه و آشنایی با دروس مورد نیاز برای شرکت در کنکور تجربی، در کورس رقابت، برتر از داوطلبان زیادی عمل خواهند کرد.

در راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال 1397 ذکر شده است: کسانی که دو بار در رشته‌های روزانه قبول شده‌ باشند، نمی‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند؛ بندی که در دفترچه سال 98 حذف شده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: رقابت دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان با فردی که از آموزش رایگان بهره برده و دو سال در رشته‌ای تحصیل کرده یا سه سال و بیشتر پشت کنکور مانده، اشکالات و نقطه‌ضعف‌هایی دارد و رقابت را ناعادلانه می‌کند.

ذاکری یادآور شد: در حال حاضر داوطلب به دفعات می‌تواند در کنکور شرکت کند. البته تبعات این مصوبه به دانشگاه‌های سطح یک مانند علم و صنعت ایران برنمی‌گردد؛ اما به جمعی از دانشگاه‌های منطقه‌ای و محلی (سطح سه و چهار) ضربه می‌زند. اکنون داوطلب می‌تواند انتخاب رشته کند و به دانشگاه مقصد نرود، در این شرایط بسیاری از کلاس‌ها به حدنصاب نمی‌رسد. در حال حاضر داوطلب اختیار دارد انتخاب رشته کند و به دانشگاه نرود که این اتفاق برای دانشگاه‌ها به هیچ‌وجه خوب نیست و برنامه‌ریزی آنها را برهم می‌زند.

وی ادامه داد: این اتفاق، سنوات تحصیلی دانشجویان را نیز افزایش می‌دهد؛ چراکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند کلاس‌ها را برگزار کنند و دانشجویان را بین دانشگاه‌های همجوار توزیع می‌کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره این‌که حکم دیوان عدالت اداری بیشتر به نفع داوطلبان دختر است و پسران به‌دلیل خدمت سربازی نمی‌توانند از این حکم بهره کافی ببرند، گفت: این نکته ظریف نشان می‌دهد حکم صادر شده دور از عدالت آموزشی است. پسران همچنان در سال دوم به‌نوعی مجبور به انتخاب رشته هستند؛ چون در غیر این‌صورت باید به سربازی بروند؛ اما دختران می‌توانند بارها و بارها به‌صورت متوالی در کنکور شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031273

وب گردی

وب گردی