بزرگترین مشکل ورزش ایران بی توجهی به جنبه آکادمیک آن است

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان این روزها بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات است. او که با شکست دادن تیم تراکتورسازی روند شکست ناپذیری این تیم را به پایان رسانده است، در مورد ورزش ایران حرف‌های جالبی برای گفتن دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دراگان اسکوچیچ یکی از مربیانی است که در سال های اخیر در فوتبال ایران حضور فعالی داشته است. این مربی باسابقه که این روزها درتیم بحران زده و بدون بودجه صنعت نفت آبادان فعالیت می کند، در مسابقه این هفته لیگ موفق شد که تیم شکست ناپذیر و مدعی قهرمانی تراکتورسازی را شکست دهد. با اسکوچیچ در خصوص ضعف های بزرگ ورزش ایران صحبت کردیم که مشروح آن به شرح زیر است:

اسکوچیچ در بخش اول صحبت های خود گفت: خوشحالم که کسی از من در مورد ورزش ایران سوال کرد و نه نتیجه یک مسابقه. فوتبال در ایران شاید ورزش خاصی باشد اما به همان بد سلیقگی اداره می شود که رشته های ورزشی دیگر اداره می شوند. اگر بخواهم مشکلات را بازشماری کنم باید تا فردا صبح صحبت کنم اما بزرگترین مشکل در ورزش ایران این است که برنامه ای برای اداره امور و رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر نیست.

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تاکید کرد: ضعف هایی هست که نباید انکار شود. اول اینکه ورزش ایران نه به عنوان یک ورزش اداره می شود و نه به عنوان یک سرگرمی یا صنعت. ورزش ایران باری به هر جهت پیش می رود. اگر یک مسئول از یک تیم خوشش بیاید بودجه هست. اگر نیاید آن تیم منحل می شود. در همه جای دنیا ورزش برای تیم های پرطرفدار است اما در ایران بودجه ها به تیم های کم طرفدار می رسد. در عوض تیم های داریم که برای سکوهای خالی بازی می کنند و همیشه تمام امکانات و بودجه برایشان فراهم است. این ظلمی است که به ورزش ایران می شود.

اسکوچیچ در ادامه به نقش دانشگاه در ورزش اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات در ورزش امروز دنیا پیوند ناگسستنی بخش دانشگاهی با ورزش است که در ایران هم درحال سرعت گرفتن است اما سرعتش کافی نیست. مثلا بدنسازی ورزشی، یک علم است. ریشه این علم در دانشگاه است چرا که امری بی نهایت تخصصی است. در هر رشته ای هم بدنسازی با رشته های دیگر متفاوت است چرا که مثلا مسابقات یک ورزش 10 ماه از سال طول می کشد و یک رشته دیگر تنها در 2 ماه مسابقاتش تمام می شود. در یک رشته شما نیاز به چالاکی و سرعت دارید و در رشته دیگر استقامت مد نظر شماست. اینها روش های متفاوتی از بدنسازی را می طلبند. در مورد تغذیه یا در مورد شیوه های نوین گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرینات هم همین موضوع صدق می کند. یک سری موارد به صورت پایه و مشترک وجود دارد اما تفاوت ها هستند که تفاوت ها را رقم می زنند. این تفاوت ها باید در دانشگاه ها توسط مدرسان بی اندازه مجرب تدریس شود و بعد در میدان ورزش تجربه شود. اینها در ورزش ایران به تازگی درحال جدی گرفته شدن هست اما هنوز آنقدر که باید رشد نیافته است.

اسکوچیچ با اشاره به وضعیت تیم های پایه گفت: من همه رشته ها و باشگاه های ورزشی ایران را ندیده ام و قضاوتم معطوف به فوتبال است اما فوتبال را نمونه ای از وضعیت کلی ورزش ایران در نظر می گیرم. حقیقت این است که در تیم های پایه کمترین مفاهیم علمی و آموزشی به بازیکنان آموخته می شود. من عاشق اینم که بازیکنان تیم امید و جوانان را به تیم اصلی خودم اضافه کنم اما وقتی می بینم بازیکن تیم بزرگسال، امید و تیم نوجوانان هر سه به یک اندازه در کنترل کردن توپ یا فهم موارد تاکتیکی مشکل دارند دیگر نمی دانم باید کدام شان را بازی دهم!

وی تاکید کرد: ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا در زمینه داشتن استعدادهای ورزشی است. این را بدون تعارف می گویم. واقعا در این زمینه مستعد هستید اما هیچ گونه برنامه ای برای کشف و آموزش آنها وجود ندارد. شما به وضعیت لیگ ایران نگاه کنید تا ببینید مشکل چقدر جدی است. قدر استعدادهای ورزشی خود را نمی دانید و روی آنها سرمایه گذاری نمی کنید. باور کنید همین استعدادها اگر مورد حمایت قرار گیرند، کشور شما را در زمره بزرگترین صادرکنندگان استعداد در منطقه آسیا خواهند کرد اما به آنها مطلقا توجه نمی کنید.

اسکوچیچ در پایان صحبت های خود گفت: بزرگترین خوشحالی من این است که در تیم های پرطرفدار کار می کنم و می توانم نشاطی را شاهد باشم که ورزش به آنها می بخشد. این یکی از بزرگترین کارکردهای ورزش در دنیاست. شاد کردن مردم و افزایش نشاط اجتماعی. امیدوارم به تیم های پرطرفدار بیشتر از این بها داده شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031275

وب گردی

وب گردی