ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در طراحی نرم‌افزار و ساخت بازی رایانه‌ای

یک کارشناس فعال در عرصه هوش مصنوعی گفت: در بخش طراحی نرم‌افزار و ساخت بازی‌های رایانه‌ای به رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته دست پیدا کرده‌ایم و به خوبی می‌توانیم از این ظرفیت برای بکارگیری هوش‌مصنوعی استفاده کنیم.

حسین عمادی کارشناس هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: امروزه هوش مصنوعی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مباحث در تمام بخش‌ها است به طوری که هوش مصنوعی در عرصه صنعت پزشکی، ربات سلامت و سیستم بانکی و سایر صنایع نقش کلیدی را ایفا می کند.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی علمی است جوان با قدمتی کمی بیش از نیم قرن توانسته جایگاه خود را در اکثر حوزه‌ها به تثبیت برساند به طوری که در طی چند سال گذشته، هوش مصنوعی به یک عنوان اصلی در گفتمان عامه تبدیل شده است.

این کارشناس ادامه داد: با وجود اینکه هوش مصنوعی با روند روبه پیشرفت در حال حرکت است اما در این میان برخی هوش مصنوعی را به عنوان تهدیدی برای جامعه‌‌‌‌‌‌ جهانی تلقی می‌‌‌‌‌‌کنند. از نظر عده‌‌‌‌‌‌ای پیشرفت هوش مصنوعی می‌‌‌‌‌‌تواند باعث خودسر شدن آن و عدم فرمان‌‌‌‌‌‌برداری از انسان شود.

وی افزود: اما معتقدم که استفاده‌‌‌‌‌‌ صحیح از چنین دانشی می‌‌‌‌‌‌تواند آینده‌‌‌‌‌‌ روشنی در برابر دیدگان انسان گشوده و آینده‌‌‌‌‌‌ به مراتب ساده‌‌‌‌‌‌تر و حتی هیجان‌‌‌‌‌‌انگیزتری را برای انسان‌‌‌‌‌‌ها رقم بزند.

عمادی اظهار کرد: جهان در حال تجربه انقلاب چهارم صنعتی است. این انقلاب با طیف وسیعی از فناوری‌ها و روش‌های علمی نوظهور بر تمامی جنبه‌های زندگی، خصوصاً جنبه‌های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی، تأثیرگذار خواهد بود. انقلابی که همه علوم، حتی، نگرش‌های چالش برانگیز درباره معانی انسان بودن را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس فعال در عرصه هوش مصنوعی گفت: نرم‌افزار جامع پشتیبان تصمیم‌گیری در پزشکی یکی از نرم‌افزارهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی به تشخیص بیماری‌ها براساس علا‌ئم اقدام می‌کند به طوری که کاربر با وارد کردن نشانه‌های بیماری به رایانه، فهرستی از بیماری‌های محتمل را مشاهده خواهد کرد.

وی افزود: برای جلوگیری از خطرات احتمالی در استفاده از هوش مصنوعی ما به یک طراحی و ایجاد استانداردهای اخلاقی قابل اجرا و اجباری، توسعه تدریجی هوش مصنوعی به‌منظور به‌دست آوردن زمان مناسب برای نقشه‌برداری از ناپایداری‌ها،ارائه دانش کاربردی در خصوص چگونگی عملکرد هوش مصنوعی در یک محیط پزشکی، برقراری ارتباط بیشتر با جامعه، به‌منظور ارائه مزایای بالقوه و حتی خطرات هوش مصنوعی نیازمندیم.

کارشناس هوش مصنوعی در ادامه افزود: کشور ایران پس از یک دهه برنامه‌ریزی بر روی هوش مصنوعی و تلاش برای بهره‌وری از فناوری‌های روز دنیا، توانسته است در بین بهترین‌های هوش مصنوعی جهان قرار گیرد.

وی تأکید کرد: با وجود این که هوش مصنوعی در صنعت پزشکی جایگاه مناسبی را در بین کشورهای مختلف پیدا کرده اما متاسفانه استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی در بخش نرم‌افزار و بازی رایانه‌ای هنوز مرسوم نشده است و اگر به توسعه‌دهندگان ایرانی مجالی داده شود، می‌توانند به کمک بازی‌سازان و طراحان نرم‌افزار‌ها،حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

این کارشناس با بیان اینکه باید طور دیگری به توان‌های داخلی نگاه کرد، گفت : متاسفانه مسئولان و مدیران بخش خصوصی و دولتی نگاه قابل اعتمادی به فعالان و جوانان ایرانی ندارند، در حالی که محصولات ایرانی در بخش رباتیک کیفیت مناسبی نسبت به نمونه‌های خارجی دارند و از سوی دیگر استفاده از این محصولات می‌تواند در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کند به ویژه در روزهایی که فشار‌های تحریمی بیشتر می‌شود.

وی نصریح کرد: ما در بخش طراحی نرم‌افزار و ساخت بازی‌های رایانه‌ای به رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته دست پیدا کرده‌ایم و به خوبی می‌توانیم از این ظرفیت برای بکارگیری هوش‌مصنوعی استفاده کنیم.

عمادی خاطرنشان کرد: دستاورد سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌توان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز تصمیم‌گیری‌های بهتر و دقیق‌تر و بسیاری موارد تخصصی‌تر دیگر عنوان کرد. استفاده از سیستم‌های خبره برای شرکت‌ها می‌تواند صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031277

وب گردی

وب گردی