قاچاق گله‌ای دام به عراق/دام دست دامداران مانده است

رئیس اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: دام به صورت گله‌ای به عراق قاچاق می‌شود و در این میان برخی همچنان بر طبل واردات می‌کوبند تا از سود آن استفاده کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: دام دامداران در دستشان مانده و خریداری برای آنها نیست و دولت به جای اینکه از آنها دامشان را خریداری کند در برابر قاچاق و واردات دام سکوت کرده است.

به گفته وی قاچاق دام به صورت گله‌ای به کشور عراق انجام می‌شود و اگر مقابله‌ای نشود قاچاق تشدید خواهد شد از سوی دیگر عده‌ای رانتخواران هم بر طبل واردات می‌زنند و دنبال منافع خودشان هستند.

وی اضافه کرد: انباشت دام در این استان نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است که دلیل آن از یکسو به ممنوعیت صادرات گوشت در کشور که باعث شده دام تولیدی در دست‌شان بماند و از سوی دیگر نبودن کشتارگاه‌های کافی در استان مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما مازاد تولید دام در این استان را چگونه می‌توانید اثبات کنید، گفت: تمام شواهد و مشاهدات عینی ما این مسئله دلالت می‌کند که تولید دام توسط دامداری‌ها بسیار افزایش یافته و آنها با تراکم جدی دام مواجه هستند.

قدم‌خیری تأکید کرد: افزایش تعداد دام و همچنین افزایش وزن آنها برای دامدار اصلا مناسب نیست و از یک‌سو هزینه آنها را افزایش می‌دهد، زیرا برای تغذیه و نگهداری یک دام 600 کیلویی کلی باید هزینه شود، بدون اینکه برگشت نقدینگی داشته باشد. همچنین تراکم دام سبب شیوع بیماری خواهد شد و دولت باید به فکر باشد.

به گفته این مسئول، طی ماه‌های گذشته اگرچه قیمت گوشت تا حدودی کاهش داشته، اما این کاهش متناسب با حجم دام تولیدی نیست. قیمت دام سبک آنطور که این مسئول می‌گوید، از کیلویی 85 هزار تومان به 74 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین هر کیلوگرم دام سنگین حدود 30 هزار تومان و دام سبک حدود 35 هزار تومان به فروش می‌رود، اما همچنان خریداری برای این قیمت نیست.

قدم‌خیری گفت: قیمت دام زنده کاهش بیشتری داشته است اما به دلیل اینکه مردم توانایی خرید ندارند، خریداری برای آنها وجود ندارد.

وی با درخواست از پشتیبانی امو ر دام کشور گفت: در شرایطی که واردات گوشت انجام می‌شود، بهتر است دام تولیدی کشاورزان را خریداری کنند و به بازار عرضه کنند که باعث کاهش قیمت گوشت در بازار هم خواهد شد.

وی تأکید کرد: دولت باید ضمن خریداری دام مازاد کشور، اجازه صادرات هم بدهد.

این مسئول تأکید کرد متأسفانه عده‌ای در داخل هستند که همچنان تلاش می‌کنند به رغم تولید کافی، به واردات خود ادامه بدهند و از محل رانت واردات سود ببرند.

وی گفت: استان ایلام از غرب با کشور عراق هم مرز است که قاچاق دام به صورت شبانه و در قالب گله‌ای انجام می‌شود که اگر دولت فکری نکند، این قاچاق بیشتر خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1031311

وب گردی

وب گردی