ایجاد کارگروه مهارتی آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی در 60‌درصد مدارس کشور

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از ایجاد کارگروه مهارتی در حوزه‌های آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی در 60‌درصد از مدارس کشور خبر داد.

نورعلی عباسپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره بر لزوم توجه به خانواده در مدارس اظهار کرد:‌ خانواده در سند تحول بنیادین به عنوان یکی از ارکان مدرسه به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی شده مدارسی که امکان راه‌اندازی اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان را دارند، نسبت به ایجاد آن اقدام کنند.

وی ادامه داد:‌ یکی از اهداف راه‌اندازی اتاق گفت‌و‌گوی والدین، حفظ کرامت خانواده در مدرسه است، معمولا خانواده‌ها به محض مراجعه به مدرسه، سرگردان می‌شوند و نمی‌دانند به کدام قسمت مراجعه کنند؛ همچنین ایجاد اتاق گفت‌و‌گو به حفظ جایگاه و شأن خانواده در مدرسه منجر خواهد شد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: با مدنظر قرار دادن این اهداف، پیش‌بینی شد اتاق گفت‌و‌گوی اولیا و مربیان ایجاد شده و در اختیار والدین قرار گیرد. معلم ممکن است در طول دوران تحصیل دانش‌آموز بخواهد با والدین او ارتباط برقرار کند، در برخی موارد لازم است مدیر مدرسه با والدین دانش‌آموز به گفت‌و‌گو بنشیند یا حتی والدین دانش‌آموزان نیاز داشته باشند درباره موارد مختلف در این اتاق بحث کنند.

وی بیان کرد: اتاق گفت‌و‌گوی اولیا و مربیان در راستای برقراری ارتباط بین مسئولان مدرسه، انجمن اولیا و مربیان و والدین دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در 10درصد از مدارس کشور این اتاق ایجاد شده و در برخی موارد دیگر نیز به بیش از 30درصد رسیده است.

عباسپور افزود: کارگروه تخصصی مهارتی در 60درصد مدارس فعال شده؛ این کار‌گروه ویژه اولیا در نظر گرفته شده است،‌ والدین دانش‌آموزان بنا بر تخصصی که دارند می‌توانند در سه کارگروه‌ آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی به فعالیت بپردازند. والدین می‌توانند نسبت به مسائل بهداشتی، آموزشی، پرورشی و عمرانی بر اساس نیاز مدارس ورود کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: ممکن است یکی از اولیای دانش‌آموز بخواهد در حوزه نقاشی ساختمان به مدرسه کمک کند یا والدین دانش‌آموزان تمایل داشته باشند در زمینه برگزاری اردوها با مدرسه همکاری کنند. این کارگروه‌ها در راستای استفاده از مهارت‌های اولیا پیش‌بینی شده است.

وی افزود:‌ همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، این کارگروه در سال گذشته در 60‌درصد از مدارس کشور ایجاد شده است، این بدان معنا نیست که سایر مدارس دیگر از تعامل والدین در این حوزه‌های مختلف بی‌بهره باشند، بلکه ممکن است اقدامات آن‌ها در قالب کارگروه‌های فوق نباشد، اگر تخصص والدین در مدارس مورد استفاده قرار گرفته باشد، معادل ریالی آن محاسبه شده است. سال گذشته تخصص‌های والدین در مدارس حدود 200 میلیارد آورده داشته است.

عباسپور در پایان گفت: مشارکت‌های والدین در قالب کارگروه‌های آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی کاملاً به صورت داوطلبانه است و این فعالیت‌ها تحت عنوان مدرسه‌یار شناخته می‌شود. در برخی موارد ممکن است معلمان یا حتی مدیر مدرسه به تخصص‌های والدین نیاز داشته باشند، در برخی موارد لازم است والدین نسبت به برنامه‌های فوق برنامه یا فضای فیزیکی مدارس ورود پیدا کنند. انواع تخصص‌ها در والدین وجود دارد، اگر در مدرسه‌ای 100 دانش‌آموز وجود داشته باشد، 200 ولی در این مدرسه هستند که هر کدام از یک تخصص برخوردارند. اگر این مهارت‌ها در مدارس مورد استفاده قرار گیرند، بسیاری از مشکلات مدرسه رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031386

وب گردی

وب گردی