برگزاری دوره‌های کهاد در دانشگاه آزاد اسلامی/ شرایط تحصیل هم‌زمان در 2 رشته فراهم شد

دانشگاه آزاد اسلامی این روزها بازمهندسی رشته‌های علوم پایه و برگزاری دوره‌های «کهاد» را در دستور کار خود قرار داده است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری- دانشجویان برتر دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در دو رشته تحصیل کنند، استفاده از این امکان مقرراتی دارد که دانشجویان متقاضی باید به آن توجه کنند.

جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی از این شرایط می‌گوید، البته دانشگاه آزاد اسلامی این روزها بازمهندسی رشته های علوم پایه و کشاورزی و برگزاری دوره‌های «کهاد» را نیز دنبال می کند.

جواد علمائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز جزئیات شرایط تحصیل هم‌زمان در دو رشته، بازمهندسی رشته‌های علوم پایه و برگزاری دوره‌های کهاد را تشریح کرد.

به گفته او پذیرفته‌شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در هر یک از واحدهای دانشگاهی علاوه بر تحصیل حضوری یا مجازی در مقطع تحصیلی خود، می‌توانند در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر به صورت هم‌زمان تحصیل کنند.

علمائی در بخش دیگری از سخنانش از بازمهندسی رشته‌هایی سخن گفت که بازار کار ندارند. دانشگاه قرار است به سمت رشته‌هایی که نیاز کشور هستند حرکت کرده و در آن رشته‌ها دانشجو پذیرش کند. همچنین می‌خواهد برای این دانشجویان بازار کار نیز ایجاد کند به همین دلیل بحث دانشگاه های جوار صنعت را دنبال می‌کند.

مشروح این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید:

ایسکانیوز: تحصیل هم‌زمان در دو رشته چه شرایطی دارد؟

علمائی: پذیرفته شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در هر یک از واحدهای دانشگاهی علاوه بر تحصیل حضوری یا مجازی در مقطع تحصیلی خود، می‌توانند در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر به صورت هم‌زمان تحصیل کنند. البته دانشجویان مقطع ارشد و دکتری نیز می‌توانند در رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته دوم تحصیل کنند. در واقع دانشجویان کاردانی و کارشناسی در هر رشته‌ای می‌توانند به صورت همزمان تحصیل کنند؛ یعنی به طور مثال دانشجویی که در مقطع کاردانی یا کارشناسی تحصیل می‌کند، می‌تواند در مقطع کاردانی یا کارشناسی هر دانشگاه و هر رشته‌ای تحصیل کند؛ اما اگر دانشجو در مقطع ارشد و دکتری است می‌تواند فقط در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در هر محلی تحصیل کند.

ایسکانیوز: دانشجو در هر نیم سال چند واحد می‌تواند اخذ کند؟

علمائی: طبق ماده 19 آیین‌نامه آموزشی، دانشجو در هر رشته تا 20 واحد و برای دو رشته در هر نیم سال تا 40 واحد می‌تواند اخذ کند. البته این تنها در شرایطی است که دانشجو مشروط نباشد.

ایسکانیوز: اگر در یک رشته یا هر دو رشته مشروط شود شرایط او به چه صورت است؟

علمائی: اگر دانشجو مشروط شود می‌تواند 14 واحد در رشته اول خود و 20 واحد در رشته دوم اگر مشروط نباشد، اخذ کند که مجموعا 34 واحد می‌شود؛ اما اگر در هر دو رشته مشروط باشد 28 واحد یعنی هر رشته 14 واحد می تواند بگیرد.

ایسکانیوز: یک دانشجو چند بار می‌تواند از این امکان؛ یعنی تحصیل هم‌زمان در دو رشته استفاده کند؟

علمائی: هر دانشجو در طول دوران تحصیلش می‌تواند در هر زمان از این امکان استفاده کند و تعداد مطرح نیست.

ایسکانیوز: رشته دوم باید جزو چه رشته‌هایی باشد؟

علمائی: دانشجو رشته دوم خود را از هر رشته‌ای می‌تواند انتخاب کند. البته شرط فقط این است که متقاضی از طریق سنجش و پذیرش دانشگاه پذیرفته شود. در ابتدا باید از سوی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه برای دانشجو سند پذیرش صادر شود. ممکن است در نیمسال دوم ثبت نام بدون آزمون داشته باشیم که دانشجو می‌تواند در هر واحدی، ثبت نام بدون آزمون شرکت کرده و درخواست خود را ارائه دهد. مرکز سنجش و پذیرش این درخواست را بررسی می کند و دانشجو می‌تواند مثل همه دانشجویان ثبت نام کند؛ اما دانشجویانی که در رشته‌های با آزمون شرکت می‌کنند باید تا سال آینده صبر کنند.

ایسکانیوز: بسیاری از دانشجویان رشته‌های علوم پایه از آینده شغلی خود نگران هستند و می‌گویند برای این رشته‌ها بازار کار وجود ندارد. برنامه شما در دانشگاه برای بازمهندسی رشته‌های علوم پایه چیست؟

علمائی: دو بحث مطرح است؛ زمانی که دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان ثبت نام می‌کنند به آن‌ها نمی‌گویند قرار است در کدام ارگان و یا سازمان استخدام شوند. به همین دلیل مردم به صورت عادی گرایشان به سمت رشته‌هایی است که شغل آنها تضمین شده است . در وزارت علوم نیز آینده شغلی دانشجویان تضمین نشده است؛ اما نکته‌ای که در دانشگاه آزاد پیگیری می‌کنیم حرکت به سمت رشته‌هایی است که نیاز کشور هستند و قرار است در آن رشته‌ها دانشجو پذیرش کنیم. نکته دومی که مطرح است، ایجاد نیاز برای این رشته‌هاست. مثلا در رشته کشاورزی ظاهر کار به این صورت است که کشور نیازی به کارشناس کشاورزی ندارد. نتیجه بحث این است که دانشجویی که در این رشته تحصیل می‌کند بعد از فارغ التحصیلی جایی برای کار نخواهد داشت؛ اما واقعیت کشور این نیست؛ واقعیت این است که کشاورزی مسئله‌ای استراتژیک برای کشور بوده و ما باید در همه زمینه‌های کشاورزی متخصص داشته باشیم. در غیر این صورت در روزگار نه چندان دور باید متخصصان کشاورزی را از خارج کشور وارد کنیم. مثل زمانی که پزشک نداشتیم و پزشکان از هند به کشورمان می‌آمدند؛ بنابراین باید کاری کنیم که در ابتدا دانشجویان را آگاه کنیم که کشاورزی نیاز کشور است و در مرحله دوم برای آن‌ها امکان شغل ایجاد کنیم.

ایسکانیوز: این اقدام چگونه قرار است در دانشگاه انجام شود؟

علمائی: باید دانشجویان را به گونه‌ای آموزش دهیم که کاربردی کار کنند و به درد جامه بخورند؛ بنابراین بحث جوار صنعت و دانشگاه‌های جوار صنعت را تعریف کردیم. به طور مثال قرار است وقتی نیاز شهری به یک رشته‌ باشد، آن رشته را در آن شهر تقویت و دانشجو پذیرش کنیم. در کنار آن با صنعت نیز صحبت کرده و صاحبان صنایع را متقاعد می‌کنیم که دانشجو از همان ابتدا با صنایع آن‌ها ارتباط داشته و در طول هفته به صورت کارآموز در کارخانه یا شرکت حضور پیدا کنند، البته با این فرض که بعد از اتمام تحصیل جذب آن صنعت شوند. با این کار رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های علوم پایه را معنا دار می‌کنیم که البته کار زمان‌بری است، ولی این بحث را آغاز کرده و آمایش رشته‌ای را تعریف کرده ایم؛ یعنی اگر رشته‌ای در شهری مطلوبیت ندارد و در شهر دیگر مطلوب و هیات علمی آن نیز وجود دارد، بحث جا به جایی مطرح و رشته را بین دو شهر جا به جا می‌کنیم. البته این اقدام به شرط حضور هیات علمی توانمند است تا این ظرفیت را جا به جا کرده و آن رشته را در شهری که مردم به آن نیاز دارند دایر کنیم.

به طور مثال واحد گرگان و واحدهای شمالی کشور به رشته‌های کشاورزی نیاز دارند؛ بنابراین می‌توانیم این رشته‌ها را به شهرهای شمالی منتقل کنیم. در واقع مزیت نسبی استان‌ها را احصا کرده تا متوجه شویم هر استانی در چه رشته‌ای مزیت نسبی دارد و برای آن مزیت، رشته‌ها را بازمهندسی کردیم تا از این به بعد رشته‌ها در واحدهایی دایر باشند که نیاز آن منطقه است.

ایسکانیوز: در حال حاضر وضعیت هیات علمی و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت است؟

علمائی: در حال حاضر استاندارد نسبت استاد به دانشجوی ما در برخی از واحدها و رشته‌ها از دانشگاه‌های دولتی بالاتر است. در دانشگاه آزاد اسلامی در تمام واحدها و رشته‌ها حداقل استاندارد را داریم و در برخی واحدها نیز بالاتر از استاندارد و حتی بالاتر از دانشگاهای دولتی همان شهر هستیم.

ایسکانیوز: گویا قرار است دوره های «کهاد» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود. این دوره ها مشخصا قرار است چه موضوع و یا درسی را به دانشجویان آموزش دهند؟

علمائی: هر دانشجو یا غیر دانشجویی که بخواهد واحدهایی را در دانشگاه آزاد اسلامی بگذراند ما این امکان را برای او فراهم می کنیم. به طور مثال تصور کنید فردی در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کند اما می‌خواهد در نظام مهندسی ساختمان کار کند. نظام مهندسی به او می‌گوید درس‌هایی که گذرانده کافی نیست و مثلا باید 2 یا 3 درس دیگر را نیز پاس کند. در چنین شرایطی دانشجو با این که واحدهای خود را گذرانده، فارغ‌التحصیل شده و مدرک خود را نیز گرفته است؛ اما برای کار و دریافت رتبه نظام مهندسی باید چند واحد دیگر را نیز در یک دانشگاه بگذراند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را برای رشته‌های مختلف ایجاد کردیم که دانشجو این درس‌ها را بگذراند که نام این دوره ها «کهاد» است.

ایسکانیوز: برای دانشجویانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند مدرک نیز ارائه می‌شود؟

علمائی: مدرک رسمی دانشگاهی داده نمی‌شود؛ اما مدرک برای گذراندن آن دروس داده می‌شود تا به مراکز ارائه دهند. همچنین اگر کسی بخواهد در یک حوزه سواد لازم، مثلا سواد نرم افزاری داشته باشد؛ اما دنبال مدرک دانشگاهی نباشد نیز می‌تواند در این دوره‌ها شرکت کند. گاهی این فرد مجبور است در کلاس های متفرقه که معلوم نیست از چه سطج علمی برخوردار است، شرکت کند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای این دسته از افراد نیز این شرایط را فراهم کرده است. دانشگاه با داشتن کادر آکادمیک و دانشگاهی و آزمایشگاه‌های پیشرفته می‌تواند این آموزش‌ها را در سطح خوبی ارائه کند که افراد باسواد شوند. بخشنامه دوره کهاد نیز در حال ابلاغ است تا واحدها این دوره ها را برگزار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031418

وب گردی

وب گردی