ساخت سامانه هوشمند هیدروپونیک در مرکز رشد واحد یزد / سرای نوآوری کاشی و لعاب در واحد میبد راه‌‌‌‎‌‌‌‌اندازی می‌‌‌‌‌شود

معاون علمی ( آموزشی_پژوهشی) واحد یزد گفت: اولین سامانه هوشمند هیدروپونیک را در کشور راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی کردیم، این سامانه به صورت وارداتی بوده که برای اولین‌‌‌‌‌‌‌‌بار در ایران توسط واحد یزد ایجاد شده است.

نوید نصیری‌‌‌‌زاده معاون علمی ( آموزشی_پژوهشی) واحد یزد در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محصولات دانش‌‌‌بنیانی که در مراکز رشد این واحد دانشگاهی تولید می‌‌‌شود گفت: اولین سامانه هوشمند هیدروپونیک را در کشور راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی کردیم که بومی‌‌‌‌سازی شده و این سامانه به صورت وارداتی بوده که برای اولین‌‌‌‌‌‌‌‌بار در ایران توسط واحد یزد ایجاد شده است. این سامانه در زمینه تولید علوفه‌‌‌‌‌‌‌های دامی و جوانه‌‌‌های خوراکی بوده که در فضای 36 مترمربع به اندازه 30 هکتار امکان تولید علوفه را فراهم می‌‌کند که در این روش 80‌درصد مصرف آب کاهش می‌‌‌یابد.

وی تشریح کرد: یک انسکتاریوم عوامل بیولوژیک را در واحد یزد ایجاد کردیم که در این روش به جای سموم شیمیایی از حشرات آفت‌‌کش استفاده می‌‌شود و در این روش، کنه‌‌‌های آفت‌‌کش در یک محیط آزمایشگاهی پرورش می‌‌‌یابند.

معاون علمی( آموزشی_پژوهشی) واحد یزد در ادامه خاطرنشان کرد: یک سیستم آبیاری هوشمند را هم طراحی کردیم که بزرگترین مرکز آبیاری هوشمند توسط دانشجویان ما در مرکز رشد واحد یزد طراحی شده است و رئیس سازمان محیط زیست این طرح را افتتاح کردند که مهم‌‌‌ترین کارکرد این سیستم علاوه بر آبیاری، کنترل دما و رطوبت است.

نصیری‌‌‌‌زاده درباره طرح پایش و ماموریت واحد دانشگاهی یزد در این طرح تشریح کرد: طرح پایش یکی از بزرگترین تحولاتی است که دانشگاه آزاد در راستای کاربردی کردن پایان‌‌نامه‌‌‌های دانشجویی و در مسیر حل مشکلات و چالش‌‌های کشور در این زمینه قدم برداشته است. ماموریت واحد یزد در طرح پایش در حوزه نساجی و پلیمر بوده که برای این موضوع 1864 نظام موضوعات برای این مورد استخراج شده که یک طرح مفیدی برای کاربردی‌‌سازی پایان‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌های مقطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

وی درباره طرح پویش و راه‌‌‌اندازی سرای نوآوری در واحد یزد تصریح کرد: در طرح پویش، بخش‌های صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه می‌کنند. بر همین مبنا دانشجویان از روز نخست به طور هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلانی پرورش می‌‌‌یابند که همراه با تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را آموزش دیده و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت.

معاون علمی ( آموزشی_پژوهشی) واحد یزد اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌‌‌هایی که در واحد یزد وجود دارد برای ایجاد سه سرای نوآوری رایزنی‌‌‌هایی انجام شده و موافقت‌‌‌های اولیه را کسب کردیم که شامل سرای نوآوری در موضوعات نساجی، پوشاک، رباتیک و بخش لعاب کاشی و سرامیک می‌‌‌شود. استان یزد با توجه به اینکه تولید‌‌‌کننده 60درصد کاشی و سرامیک کشور است، واحد میبد، ماموریت ایجاد این سرا را به عهده گرفته و اجرایی شدن این طرح منجر به تحولی بزرگ در کشور خواهد شد که یک دستاورد ملی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031433

وب گردی

وب گردی