تیکی تاکای مسئولان وزارت بهداشت و قطب‌های آموزشی در اشتباهات آزمون علوم پایه / آزمون میان‌دوره توسط دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود

دبیر کمیته آموزش و پژوهش شورای مرکزی صنفی کشوری گفت: طراحی سوالات آزمون علوم پایه توسط 2 مرجع وزارت بهداشت و قطب‌های آموزشی منجر شده است که مسئولان پاسخگوی اعتراضات دانشجویان نباشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مشارکت» کلمه غریبی نیست، بارها از زبان معلمان، معاونان یا حتی روسای دانشگاه‌ها شنیده‌اید که می‌گویند اجازه دهید دانش‌آموزان و دانشجویان در انجام بسیاری از امور با یکدیگر مشارکت داشته باشند. برخی از مسئولان نیز مدعی هستند برای پویایی جامعه و کشور باید به جوان‌ ها میدان داد، باید اجازه دهیم پای کار بیایند و اصطلاحاً با چم و خم امور مختلف آشنا شوند و بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

همین امر نیز در دانشگاه‌ها صادق است، در بسیاری از دانشگاه‌ها شوراها، تشکل‌ها یا انجمن‌های مختلفی وجود دارد که پل ارتباطی بین مسئولان و دانشجویان هستند. مطالبه‌گری و احقاق حق دانشجویان، پیگیری مشکلات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی و غیره از جمله ویژگی‌های آن‌ها است.

آرمین سعیدی سوق دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو شورای مرکزی صنفی کشوری دانشجویان علوم پزشکی کشور و و دبیر کمیته آموزش و پژوهش شورای مرکزی صنفی کشوری است که برخی مشکلات آموزشی دانشجویان علوم پزشکی را پیگیری می‌کند. وی در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز به مشکلات دانشجویان در آزمون علوم پایه، دو مرجع بودن سوالات این آزمون و غیره اشاره کرد، مشروح این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

ایسکانیوز: معمولا نام شورای صنفی پیگیری مسائل رفاهی را در اذهان یادآوری خواهد کرد، به نظر می‌رسد مطالبات در حوزه آموزشی و پژوهشی کمرنگ‌تر از سایر حوزه‌ها است. علت چیست؟

سعیدی: بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی و از طرفی نبود شناخت کافی مسئولان حوزه آموزش از شورای صنفی دانشجویان، نتوانسته‌ایم به خوبی با حوزه آموزشی ارتباط برقرار کنیم. در آیین نامه شورای صنفی وظایف شورا در حوزه رفاهی به طور کامل ذکر شده است، به عنوان مثال در این آیین‌نامه آمده است که اعضای شورای صنفی می توانند نسبت به مسائلی مانند بوفه، کتابخانه ها، دفاتر تکثیر، ایاب و ذهاب، امکانات بهداشتی و درمانی، امکانات رفاهی و غیره اظهار نظر کنند؛ اما در بحث آموزش، به اختصار در آیین نامه ذکر شده که شورای صنفی حق پیگیری مسائل آموزشی و پژوهشی را دارند. این موضوع منجر شده که مسئولان امر نسبت به شورای صنفی موضع بگیرند.

ایسکانیوز: برخی از دانشجویان پزشکی نسبت به برگزاری آزمون علوم پایه و نحوه سوالات آن معترض بودند، علت چه بود؟

سعیدی: شهریور ماه سال جاری آزمون علوم پایه مخصوص دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد. این آزمونها هر ۶ ماه یک‌بار برگزار می‌شود. دانشجو باید در این آزمون‌ها حد نصاب نمره را کسب کند تا بتواند وارد مرحله بعدی تحصیل شود.

دانش آموزان در آزمون علوم پایه باید به ۲۰۰ سوال پاسخ دهند، ۱۵۰ سوال توسط قطب‌های آموزشی طراحی خواهد شد. به‌گونه‌ای که استادان و طراحان هر قطب آموزشی دور یکدیگر جمع می‌شوند و ۱۵۰ سوال این آزمون را طراحی می‌کنند. ۵۰ سوال دیگر نیز به صورت کشوری بین تمامی دانشگاه‌ها مشترک است و توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور طراحی خواهد شد.

برای 150 سوال مرجع پاسخگو قطب های آموزشی و برای 50 سوال مرجع پاسخگو وزارت بهداشت است، 2 مرجع بودن این آزمون، منجر به ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود، به عنوان مثال دانشجویان نسبت به چند سوال آزمون معترض بودند، اما نتوانستیم جواب درستی از مسئولان دریافت کنیم، به این‌صورت که دانشگاه‌ها پاسخگوی دانشجویان نیستند و توپ را در میدان وزارت می اندازد و بالعکس!

ایسکانیوز: اعتراض دانشجویان دقیقاً در چه زمینه‌ای بود؟

سعیدی: برخی از دانش آموزان نسبت به طراحی سوالات قطبی معترض بودند، در برخی موارد سوالاتی بودند که 2 گزینه صحیح داشته است. دانش آموزان برای موفقیت در این آزمون باید از ۲۰۰ سوال به ۸۶ سوال پاسخ صحیح دهند. برخی از دانشجویان ممکن است با پاسخ ندادن به یک سوال نتوانسته‌ باشند نمره قبولی را در این آزمون کسب کنند. پس این موضوع برای دانشجویان بسیار حساس است.

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به دو یا سه سوال (و حتی بیشتر) آزمون علوم‌پایه که در شهریورماه در قطب های آموزشی مختلف برگزار شد، معترض بودند. 2 مرجعی بودن سوالات این آزمون منجر شده است که اعتراض های دانشجویان به جایی نرسد و حتی مسئولان به بنده که دبیر کمیته آموزشی و پژوهشی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستم نیز نتوانسته‌اند به درستی پاسخ دهند.

ایسکانیوز: مسئولان با شنیدن اعتراضات دانشجویان در زمینه سوالات آزمون چه واکنشی دارند؟

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پیشنهاد می‌کند ۲۰۰ سوال آزمون علوم پایه به صورت کشوری توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طراحی شود.

سعیدی: زمانی که در قطب‌های آموزشی، اعتراضات دانشجویان نسبت به سوالات را مطرح می‌کنیم، مسئولان قطب‌ها اعلام می‌کنند «این موضوع به ما مربوط نیست و باید به وزارت بهداشت مراجعه کنید.» زمانی که به وزارت بهداشت مراجعه می کنیم مسئولان می‌گویند «تنها پاسخگوی ۵۰ سوالی که خودشان طرح کرده‌اند بوده و به ما توصیه می‌کنند برای حل مشکلتان به قطب‌ها مراجعه کنید!»

سوالات آزمون علوم پایه توسط وزارت بهداشت طراحی شود

ایسکانیوز: شورای صنفی چه پیشنهادی برای رفع این مشکل دارد؟

سعیدی: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پیشنهاد می‌کند ۲۰۰ سوال آزمون علوم پایه به صورت کشوری توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طراحی شود، زیرا هر ۶ ماه یک بار شاهد وقوع چنین مشکلاتی نباشیم.

من پای صحبت‌های دانشجویانی که نسبت به سوالات آزمون علوم پایه معترض بودند نشستم، اعتراضات این دانشجویان به حق‌ بود؛ اما متاسفانه مسئولان پاسخ درستی به آنان ارائه نمی‌دادند‌. برخی از دانشجویان با یک نمره در این آزمون مردود شده‌اند.

ایسکانیوز: پیش از پرداختن به مشکلاتی که در زمینه برگزاری آزمون میان‌دوره وجود دارد ممکن است تفاوت‌های میان آزمون علوم پایه و پیش کارورزی را ذکر کنید؟

سعیدی: آزمون‌های علوم پایه و آزمون‌های پیش‌کارورزی (پره‌انترنتی) هر 6 ماه یک بار برگزار می‌شد، به عنوان مثال اگر یک دانشجو نمره لازم از این آزمون‌ها را در شهریورماه کسب نمی‌کرد، باید 6 ماه منتظر می ماند تا بتواند اسفندماه در این آزمون شرکت کند. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آزمونی تحت عنوان آزمون میان دوره طراحی کرده است. دانشجو با شرکت در این آزمون‌ها دیگر ۶ ماه از تحصیل خود عقب نمی‌ماند؛ بلکه هر سه ماه یک‌بار می‌تواند نسبت به شرکت در این آزمون اقدام کند. گفتنی است این آزمون‌ها به صورت اینترنتی و پشت سیستم کامپیوتر برگزار می‌شود.

آزمون پیش کارورزی در ابتدا برای دانشجویان پره‌انترنی در نظر گرفته شد، پس از مدتی اعلام شد این آزمون باید برای دانشجویان علوم پایه نیز برگزار شود. دوره بعد از پیش کارورزی(پره‌انترنی)، کارورزی (اینترنی) است، در این بخش دانشجو به مدت یک ماه در یک بخش حاضر شده و پس از اتمام دوره در پایان ماه، به بخش دیگری منتقل می‌شود. به عنوان مثال یک دانشجو در ماه اول به بخش زنان مراجعه کند و در ماه دوم به بخش قلب برود. دوره کارورزی(اینترنی) هر ماه در یک بخش انجام می شود. در صورتی که دانشجو ماه اول را از دست داده باشد؛ می‌تواند از ابتدای ماه بعد خود را به مباحث برساند و کل ترم را از دست ندهد. هر ماه در دوره‌های کارورزی به عنوان یک ترم محسوب می‌شود.

در آزمون علوم پایه از دانشجو می‌خواهند از ابتدای ترم در کلاس ها شرکت کرده و در پایان آن ترم امتحان مربوط به آن درس را شرکت کند. به گونه‌ای دیگر می توان گفت واحدهای علوم پایه به صورت ترمی در نظر گرفته شده است. با این تفاسیر آزمون میان دوره برای دانشجویان پیش‌کارورزی کاربرد دارد، عملاً می‌توان ادعا کرد این آزمون برای دانشجویان علوم پایه کاربرد چندانی ندارد؛ تنها تعداد معدودی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند که واحد‌های دوره فیزیوپات را به صورت ماهانه ارائه می دهند که آزمون علوم پایه شبیه به آزمون کارورزی اثر و کارایی در آنجا داشته باشد؛ با وجود تقاضای دانشجویان، آزمون میان‌دوره توسط برخی دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود.

ایسکانیوز: پیش از پرداختن به مشکلاتی که در زمینه برگزاری آزمون میان‌دوره وجود دارد ممکن است تفاوت‌های میان آزمون علوم پایه و پیش کارورزی را ذکر کنید؟

سعیدی: در اثر پیگیری‌های مداوم مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند اختیار برگزاری آزمون‌های میان دوره به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است، در صورتی که دانشگاه نسبت به برگزاری این آزمون داوطلب شده باشد، مجوز لازم از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه ارائه می‌شود تا بتواند این آزمون را به صورت اینترنتی برگزار کند.

بسیاری از دانشگاه‌ها از برگزاری این آزمون امتناع می‌کنند و مدعی هستند چون در برگزاری آزمون‌های میان دوره ای اجباری وجود ندارد؛ پس ما آن را برگزار نمی کنیم! در حقیقت برگزاری این آزمون توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجباری نیست، اما وزارت بهداشت به عنوان بالاترین مرجع، برگزاری این آزمون را به دانشگاه‌ها واگذار کرده است، سوال اینجاست چرا دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری آزمونهای میان‌دوره رغبت نشان نمی‌دهند.

دانشگاه‌ها باید در برگزاری‌ آزمون میان دوره داوطلب و فعال باشد، چرا دانشجو باید ۶ ماه خانه نشین شود و منتظر برگزاری آزمون مجدد بماند؟ در چنین شرایطی دانشجو از فضای آموزشی و تحصیلی خود دور می‌ماند، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد و واگذاری آزمون میان دوره را به دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی کرده است؛ تعجب می‌کنم به چه علتی دانشگاه‌ها اقدامات لازم در راستای برگزاری این آزمون انجام نمی‌شود!

با وجود تقاضای دانشجویان، آزمون میان‌دوره توسط دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود

ایسکانیوز: واکنش مسئولان در زمینه کاربردی نبودن این آزمون برای دانشجویان علوم پایه چه بود؟

سعیدی: در اثر پیگیری‌های مداوم مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند برگزاری آزمون‌های میان دوره به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است در صورتی که دانشگاه نسبت به برگزاری این آزمون داوطلب شده باشد، مجوز لازم از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه ارائه می‌شود تا بتواند این آزمون را به صورت اینترنتی برگزار کند.

بسیاری از دانشگاه‌ها از برگزاری این آزمون امتناع می‌کنند و مدعی هستند در برگزاری آزمون های میان دوره اجباری وجود ندارد؛ در حقیقت برگزاری این آزمون توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجباری نیست؛ اما وزارت بهداشت به عنوان بالاترین مرجع برگزاری این آزمون را به دانشگاه‌ها واگذار کرده است، دانشگاه‌ها چرا در زمینه برگزاری ازمونهای میان‌دوره رغبت نشان نمی‌دهند.

دانشگاه‌ها باید در برگزاری‌ آزمون میان دوره فعال شوند، چرا دانشجو باید ۶ ماه خانه نشین شود و منتظر برگزاری آزمون میان‌دوره بماند؟ در چنین شرایطی دانشجو از فضای آموزشی و تحصیلی خود دور می‌ماند، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واگذاری آزمون میان دوره را به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرده است به چه علت دانشگاه‌ها اقدامات لازم را در راستای برگزاری این آزمون انجام نمی‌دهند.

ایسکانیوز: شاید این آزمون متقاضی نداشته باشد.

سعیدی: ظرفیت برگزاری آزمون میان دوره در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ حتی دانشجویان بسیاری متقاضی شرکت در این آزمون هستند. به عنوان مثال تعدادی دانشجو متقاضی برگزاری این آزمون در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد، اما مسئولان این دانشگاه نسبت به برگزاری آزمون میان دوره تمایل چندانی ندارد و از دانشجویان خواسته اند به سایر دانشگاههای مجاورشان مراجعه کنند!!

ایسکانیوز: در برنامه های آموزشی جدید زمان برگزاری آزمون علوم پایه به دانشگاه‌ها واگذار شده است. این اقدام در زمینه اخذ واحدهای شناور مشکلی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کند؟

سعیدی: در سال ۹۶ برنامه‌های آموزشی(کوریکولوم) برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی طراحی شد. دانشجویان پزشکی باید چهار مقطع شامل علوم پایه، فیزیوپات، استاژری (کارورزی) و اینترنی(کارآموزی) را در دانشگاه بگذرانند. اقداماتی در راستای تغییر یا جابه‌جایی واحدهای این مقاطع در دستور کار قرار گرفته است. تا قبل از مهر 97، آموزش در دانشگاه علوم پزشکی به صورت کلاسیک و بعد از مهر ۹۷ شیوه آموزش در دانشگاه‌ها به آموزش نوین (ملی) تغییر پیدا کرد.

در شیوه نامه آموزشی جدید اختیارات مختلفی به دانشگاه‌ها واگذار شده است، دانشجو برای ورود از مرحله اول علوم پایه به مرحله فیزیوپات باید آزمون علوم پایه‌‌ را پشت‌سر بگذارد. همچنین برای ورود از مرحله استاژری به اینترنی باید آزمون پیش‌کارورزی (پره‌انترنی)را پاس کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمان برگزاری آزمون علوم پایه را به دانشگاه‌ها واگذار کرده است، به عنوان مثال دانشگاه اختیار دارد پس از سه ترم از دانشجوی خود امتحان علوم پایه را بگیرد، همچنین می‌تواند زمان برگزاری آن را به بعد از ترم چهار یا ترم پنج موکول کند! اما پیش از برگزاری آزمون علوم پایه، دانشجو باید حداقل ۴۶.۵ واحد اختصاصی و ۸ واحد عمومی را بگذراند، یعنی دانشجو پیش از شرکت در آزمون علوم پایه فقط باید شرط نمره های پاسی و قبولی از ۵۴.۵ واحد را کسب کرده باشد.

همان‌طور که می‌دانید دانشجو می‌تواند ۵۴ واحد را در‌طول ۳‌ ترم بگذراند. دانشجویان پزشکی علاوه بر واحدهایی که پیش‌تر‌ به آن اشاره شد، باید ۱۵‌واحد شناور‌ را نیز بگذرانند. به عنوان مثال یک دانشگاه دانشجو را ملزم می‌کند که پیش از آزمون علوم پایه ۱۵ واحد شناور را بگذراند و به نوعی دانشجو در‌ ۴‌ ترم بتواند تمامی‌واحد‌های درسی‌مقطع علوم پایه را با موفقیت پشت سر بگذارد. ممکن است یک دانشگاه تمایل داشته باشد دانشجویان مقطع علوم پایه را در‌ 3 ترم به پایان برسانند، در چنین شرایطی دانشجو نیز موظف است‌ ۱۵ واحد شناور خود را پس از شرکت در آزمون علوم پایه بگذراند. یعنی ممکن است یک‌ دانشگاه ترجیح دهد آموزش دانشجویان مقطع علوم پایه را در طول چهار ترم به پایان برساند، در چنین شرایطی مقطع استاژری آنان یک ترم کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا دانشجویان این دانشگاه ۱۵ واحد شناور را در دوره علوم پایه گذرانده‌اند.

در دانشگاه‌هایی که دانشجویان شیوه کلاسیک شهریور امسال در آزمون علوم پایه شرکت کرده‌اند؛ اما نمره قبولی را کسب نکرده باشند، بر اساس اعلام وزارت بهداشت باید اسفند ماه نسبت به شرکت مجدد در این آزمون اقدام کنند. در این میان دانشجو حدود ۶ ماه از درس و دانشگاه دور است. از طرفی ممکن است دانشگاه ها ۱۵ واحد شناور را به 2 بخش تقسیم کرده باشند، به گونه‌ای که دانشجو می‌تواند تعدادی از آن‌ را پیش از آزمون علوم پایه و تعدادی دیگر را پس از آزمون علوم پایه بگذراند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است دانشگاه باید واحدهای شناور را برای دانشجویانی که موفق به پاس کردن آزمون علوم پایه نشده باشند، در نظر بگیرد تا دانشجویان به مدت ۶ ماه بیکار نباشند. به گونه‌ای دیگر می توان گفت دانشجو در مدت زمان ۶ ماه باقی مانده تا آزمون علوم پایه بعدی می تواند نسبت به اخذ ۱۵ واحد شناور اقدام کند؛ اما دانشگاه‌ها از ارائه واحدهای شناور سرباز می‌زنند و مدعی هستند دانشجو باید بر اساس همان تعداد واحد شناوری که پیش و پس از آزمون علوم پایه‌ تعیین شده است، واحدهای درسی را اخذ و نسبت به گذراندن آن اقدام کند.

ایسکانیوز: واحدهای کریکولوم آموزشی قدیم و جدید یکسان است؟

سعیدی: آزمون علوم پایه در برنامه آموزشی(کوریکولوم) قدیم، ۱۶ واحد درسی بیشتر از برنامه آموزشی نوین دارد. عملاً دانشجویان باید تعداد واحد‌های بیشتری را بگذرانند، همچنین حجم آزمون این دانشجویان نیز بیشتر است؛ همچنین در آزمون علوم پایه از این 16 واحد بیشتر نیز سوال طرح شده است؛ اما نمره قبولی هر دو گروه قدیم و جدید نیز ۸۶ در نظر گرفته می‌شود، این امر بی‌انصافی در حق دانشجویان شیوه آموزش کلاسیک (قدیم) است. ما این موضوع را از سازمان سنجش پزشکی کشور پیگیری کردیم، متاسفانه مقامات مسئول در این زمینه پاسخگو نبودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031447

وب گردی

وب گردی