دسیسه‌چینی آمریکا و عربستان برای ساقط کردن نظام سیاسی عراق

دبیر واحد بین‌‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: آمریکا نظام فعلی عراق را سدی در برابر اعمال تحریم بر علیه ایران می‌داند و طبیعتا برای ساقط کردن نظام سیاسی این کشور تلاش خواهد کرد.

میلاد عبدی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحرکات اخیر در کشور عراق بیان کرد: ناآرامی‌های این کشور پیش از آنکه وجهه اعتراضات مدنی برای پیگیری مشکلات و مطالبات عمومی داشته باشد، به نوعی سناریویی از پیش برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: از طرفی اندک بودن تعداد معترضان و عدم حضور جریان و شخصیت مورد اقبال مردم در این آشوب‌ها، از طرفی دیگر حمایت پرسر‌و‌صدا و فضاسازی‌های رسانه‌ای سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که این ناآرامی‌ها یک حرکت برنامه‌ریزی شده توسط عوامل پشت پرده خارجی است.

آمریکا، عراق را به عنوان گذرگاهی برای تحریم‌های ایران می‌داند

دبیر واحد بین‌‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: عادل عبدالمهدی المنتفکی نخست‌وزیر عراق در پی حملات متعدد به مقرهای حشد‌الشعبی، اسرائیل را عامل این حملات معرفی و تلویحاً اعلام کرد که عراق حق عملیات مقابله‌ای را برای خود محفوظ می‌داند. حالت تهاجمی عراق نسبت به اسرائیل، آمریکا، عربستان و امارات این پیام را صادر کرد که با وجود دولت مستقر، در پیشبرد سیاست‌های خودشان در عراق به مشکل خواهند خورد.

وی با بیان اینکه آمریکا همواره اعتقاد داشته که عراق به عنوان گذرگاهی برای تحریم‌های ایران است، گفت: هدف آمریکا و هم‌پیمان‌هایش از ایجاد فتنه در کشورهای همسایه ایران، محاصره اقتصادی کشورمان است و دولت شیعه فعلی عراق را مانعی برسر اهداف خود می‌دانند، پس طبیعی است که آمریکا برای کنار گذاشتن این مانع از سر راه خود، طبیعتا دست به دسیسه چینی برای ساقط کردن نظام سیاسی کشور عراق خواهد زد.

عبدی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف آشوب‌های اخیر در عراق، ساقط کردن نظام سیاسی این کشور است، گفت: آمریکا در توطئه‌ای تلاش زیادی دارد تا با کمک نفوذی‌های خود در عراق، پارلمان این کشور را منحل کند و از این طریق زمینه سقوط دولت عبدالمهدی را فراهم کند و اگر هم نتوانستند دولت را به شدت تضعیف کنند. آن‌ها در شرایط ضعف، قصد دارند دولت را وادار کنند تا از یک سری سیاست‌های مد نظر آمریکا و اروپا پیروی کند.

آمریکا در پشت پرده ناآرامی‌های عراق قرار دارد

این فعال دانشجویی ادامه داد: آمریکایی‌ها در اغتشاشات عراق علنی و واضح پیش آمدند و از آشوبگران اعلام حمایت کردند؛ همچنین آمریکایی‌ها در پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق، اتاق عملیاتی تشکیل دادند که در این اتاق عملیات، بعثی‌ها، سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به‌همراه دیگر کشورها به‌صورت عملیاتی وارد این پرونده شدند، گفت: سعودی‌ها به‌شکل دیگری فعال شدند و در تأمین مالی اغتشاشات و تطمیع اغتشاشگران نقش فعالی داشتند. اماراتی‌ها نیز در این رابطه نقش ایفا کردند؛ همچنین فضای مجازی در این قضایا به طور ویژه‌ای از سوی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها مدیریت شد.

به گفته عبدی، تقریبا هم‌زمان با اغتشاشات در عراق، اعتراضاتی در کشور لبنان علیه وضع مالیات‌های جدید در چارچوب بودجه ۲۰۲۰ و برخی مسائل اقتصادی و سیاسی قوت گرفت.

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تظاهرات و اعتراضات لبنان را یک مسئله کاملا داخلی دانست، گفت: اعتراضات مردم لبنان مورد سوء استفاده دولت‌های بیگانه نیز قرار گرفته است؛ همان‌طور که در عراق شاهد چنین ماجرایی بودیم. در لبنان نیز امکان زیادی برای منحرف کردن تظاهرات و سوء استفاده سیاسی از آن وجود دارد.

وی افزود: برخی نیروهای خارجی مانند آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دولت‌های مرتجع عربی به ویژه عربستان از مصادیق این موضوع هستند و شکی نیست این کشورها با بهره‌برداری از اعتراضات درصدد خواهند بود تا با انفجار، اوضاع لبنان و غرق شدن این کشور در جنگ داخلی، حزب الله و محور مقاومت را هدف قرار دهند.

افق ناآرامی در لبنان چند دستگی مردم است

عبدی در تشریح افق پیش روی تحولات لبنان بیان کرد: با وجود مردم معترض غیرحزبی، حزبی و وجود دسته‌های طرفدار احزاب لبنان، چیزی جز چند دستگی و درگیری مردمی در افق ادامه شرایط کنونی دیده نمی‌شود و در صورت تداوم، اعتراضات به بی‌ثباتی در کشور و جنگ داخلی می‌انجامد.

این فعال دانشجویی در عرصه بین‌الملل در تکمیل سخنان خود گفت: از هم‌زمانی حوادث در عراق و لبنان و از طرفی مناقشه ترکیه با سوریه، اینگونه برداشت می‌شود که با توجه به شکست‌های مفتضحانه عربستان سعودی با آن همه امکانات و از طرفی تنگ‌تر شدن حلقه مقاومت به دور اسرائیل، کشورهای آمریکا، اسرائیل و عربستان درصدد آن هستند تا در کشورهایی که محور مقاومت را تشکیل می‌دهند؛ پراکندگی و نابسامانی ایجاد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد از شرایط پیش آمده و ناآرامی در کشورهای عراق و لبنان برای رسیدن به اهداف خود از جمله اجرای طرح معامله قرن و خارج کردن مسئله اسرائیل از دستور کار محور مقاومت، به نفع خود استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031456

وب گردی

وب گردی