آمریکا  و عربستان در پشت پرده ناآرامی‌های عراق قرار دارند

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی معتقد است: آمریکا و عربستان در پشت پرده ناآرامی‌های عراق قرار دارند.

محمد بیژنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علت ناآرامی‌های کشور عراق بیان کرد: برای بررسی صحیح ناآرامی‌های کشور عراق باید تاریخ 15 سال گذشته این کشور را مورد واکاویی قرار داد.

وی با بیان اینکه کشورهای عراق در سال‌های گذشته همیشه درگیر جنگ داخلی و خارجی بوده است، گفت: حکومت قبلی عراق هشت سال جنگ را به ایران تحمیل کرده و شیعیان و مردم کشور خود را نیز درگیر این جنگ کرد. لشکرکشی عراق به کویت و جنگ آمریکا با عراق از طرفی و ورود داعش به این کشور از طرفی دیگرمنجر شد صبر مردم عراق لبریز شود.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: جنگ‌های پی در پی در عراق باعث شده است، جامعه این کشور بسیار حساس باشد. بیشتر مردمان شهرهای عراق از جمله نجف، بصره، کربلا وغیره در شرایط سخت اقتصادی و سطح پایین از دریافت خدمات اجتماعی، زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم عراق به ویژه شیعیان شهید داده‌اند تا مستکبری مانند آمریکا را از کشورشان بیرون کنند و آرامش را به کشور بازگردانند. همچنین بسیار سختی تحمل کردند تا سایه هیچ مستبدی مثل صدام حسین در کشورشان وجود نداشته باشد، اما اکنون برخی از مسئولان عراق با پیروی از سیاست‌های غربی با مردم همدل نیستند.

مردم عراق از شکاف طبقاتی خسته شده‌اند

بیژنی بیان کرد: بعد از خاتمه یافتن قائله داعش و فجایعی که در این کشور انجام دادند، هنوز مردم این کشور آرامش و رفاه ندارند. مردم مشاهده می‌کنند که شهید دادند و رنج و سختی تحمل کردند؛ اما مسئولان کشور عراق زندگی‌شان با مردم تفاوت دارد و ساده زیستی در بین برخی از مسئولان این کشور وجود ندارد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه برخی مسئولان کشور عراق فساد اقتصادی و اجتماعی را ترویج می‌دهند، گفت: مردم کشور عراق از فاصله طبقانی و شکاف قدرت و ثروت بین مردم و مسئولان کشور ناراحت هستند و شاید اعتراض آن ها به حق باشد؛ اما متاسفانه این موضوع دستمایه‌ای برای آمریکا و اروپا برای رسیدن به اهداف سیاسی خود شده است.

وی ادامه دامه داد: عربستان سعودی و آمریکا تلاش دارند، با جریان «سنی آمریکایی» و «شیعه انگلیسی» به این اعتراضات جهت بدهند. آمریکا به اعتراضات مسالمت‌آمیز که جنبه اقتصادی و ضد فساد دارد، جهت می‌دهند و این جامعه متشنج شده را نسبت به کشور دوست و همسایه‌شان ایران بدبین می‌کنند.

بیژنی درباره مواجهه ایران با کشورهای همسایه و توطئه‌های دشمن برای برهم زدن اتحاد کشورهای اسلامی عنوان کرد: ایران از لحاظ نظامی شاید در بین مردم و جریان مقاومت منطقه جایگاه و مقبولیت داشته و مسئولان نظامی و سردسته‌های جریان مقاومت بسیار به مسئولان نظامی و سپاهی ایران علاقه داشته باشند و به‌خاطر تمامی کمک‌هایی که به آنها کرده‌ایم، خود را مرید مسئولان بدانند.

مسئول واحد رسانه‌ای جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که برای مردم و جامعه آینده عراق چه برنامه و فکری داریم؟ در زمان اربعین بزرگان شیعیان بر این باور بودند جوانانی که در ناآرامی‌ها حضور دارند، به خاطر درد و سختی که دارند دوست و دشمن را تشخیص نمی‌دهند و به راحتی بازیچه دست آمریکا و سعودی می‌شوند.

وی افزود: ناآرامی‌های کشور عراق درست چند روز مانده به مراسم پیاده‌روی اربعین و با شعارهای تفرقه انگیز آغاز می‌شود، با بررسی و تحلیل این اتفاقات به راحتی مشخص خواهد شد که این تحرکات با هدف خاص و ایجاد نفاق بین کشورهای همسایه در منطقه و اسلامی، ایجاد شده است.

بیژنی ادامه داد: خلا فرهنگی و نبود برنامه و سیاست اقتصادی در سطح کلان باعث شده است تا جامعه و جوانان عراقی به ستوه بیایند و از سوی دیگر دشمنان اسلام از این درماندگی مردم عراق سواستفاده کرده و کشور را به ناآرامی بکشانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031458

وب گردی

وب گردی