سطح علمی و فناوری مجاهدان، غرب را به زانو درآورده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آنچه اکنون غرب را در مقابل مجاهدان خط مقاومت به زانو درآورده، سطح علمی و فناوری مجاهدان است و این مجاهده علمی، تلاش مجاهدان را پایدار کرده و قوام می‌بخشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت» که امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه دامغان برگزار شد، با تسلیت ایام رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، گفت: امام رضا(ع) در سه سال حضورشان در سرزمین ما، مقدمه تمدنی را رقم زدند که مسلمانان توانستند رهبری علمی جهان را در یک دوره طولانی از آن خود کنند.

وی ادامه داد: در این سه سال هیچ یک از اهل بیت و خانواده امام رضا(ع) کنار ایشان نبودند و ایشان غریب و مجاهد بودند و همه مجاهدان در غربت به این امام بزرگوار اقتدا می‌کنند.

دکتر طهرانچی با اشاره به مجاهده علمی در خط مقاومت و انتظاری که از این دسته از مجاهدان می‌رود، گفت: آیت‌الله میرزای شیرازی مرجع تقلید زمان، 150 سال پیش از نجف به سامرا سفر می‌کنند و حوزه علمیه را در این شهر بنیان می‌گذارند و به مدت 20 سال به درس و بحث می‌پردازند و به واسطه ایشان مکتب سامرا پایه‌گذاری می‌شود؛ اما متأسفانه پس از ارتحال این عالم بزرگ، انگلستان مقدمه‌چینی می‌کند و مانع ادامه مکتب سامرا می‌شود. نتیجه این می‌شود که پس از 130 سال، شاهد انفجار در حرم امامین عسکریین در سامرا بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: وقتی حریم‌داری علم کنار گذاشته شود، تصورات طوری تغییر می‌کند که لازم است مجاهدان حرم خون بدهند. امروز در بحث مقاومت با مفهوم جدید مجاهده علمی مواجه هستیم و آنچه اکنون غرب را در مقابل مجاهدان خط مقاومت به زانو درآورده، سطح علمی و فناوری مجاهدان است.

وی با اشاره به اسناد کشورهای غربی برای مواجهه با پیشرفت علمی سایر کشورها گفت: سند فراتر از طوفان که در دوران اوباما منتشر شد، به صراحت از پیشرفت علمی در کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران احساس خطر می‌کند و در اسناد انگلستان هم به طور صریح بیان شده که پیشرفت علمی در کشورهایی غیر از غرب را تهدید سلطه‌گری غرب می‌دانند و حتی غربی‌ها در مقالات علمی خود نیز این موضوع را مطرح کرده‌اند که آنچه به عنوان مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران در حال رخ دادن است، تهدیدی آشکار برای آنها محسوب می‌شود و باید با تحریم یا اغتشاش سیاسی، مقابل آن ایستاد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: غرب بعد از جنگ جهانی دوم زمانی که به سلاح هسته‌ای دست یافت، قدرت خود را از علم گرفت و جنگ سرد هم با پرتاب ماهواره اسپوتنیک توسط شوروی آغاز شد و آنجا که مجاهدان مقاومت با بهره‌گیری از دانشی که به آن دسته یافته‌اند، سلطه و فناوری‌های غرب را فریب می‌دهند و به آن غلبه می‌یابند، مجاهده‌ای رخ می‌دهد که مصداق «مِدادُ الْعُلَماءِ أَفْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداءِ» است.

دکتر طهرانچی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به پیشرفت علمی و به اشتراک گذاشتن آن با کشورهای منطقه و مسلمان، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند، آنچه از پیشرفت علمی به دست آورده‌ایم مربوط به ما نیست و مربوط به منطقه است و باید آن را به اشتراک بگذاریم. این نگاه برعکس غرب است که می‌گوید آنچه به دست آورده، برای پیشرفت و رهبری آنهاست. جمهوری اسلامی ایران آنچه در علم به دست آورده را به اشتراک گذاشته و به همین دلیل است که از کشورهای مختلف به کشور ما می‌آیند که علم بیاموزند و در جریان پیشرفت‌های علمی قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه آنچه حرکت مجاهدان را قوام می‌بخشد، مجاهدانی هستند که همراه جهاد رزم به جهاد علمی می‌پردازند، گفت: آنچه در منطقه پایه‌های سلطه را لرزاند، دستیابی مجاهدان ما در منطقه به سلاح علم و فناوری بوده، چرا که غرب علم و فناوری را از آن خود می‌دانست، اما امروز جوانان و مجاهدان به راحتی در لبنان، یمن، فلسطین و دیگر کشورهای مقاومت به فناوری پهپاد و موشک دست یافته‌اند و بر فناوری‌های غرب مسلط شده‌اند. آنچه امروز در یمن رخ می‌دهد و ضعف نظام سلطه را به همراه دارد، توان فناوری مجاهدان است که بی‌شک حاصل از مجاهده‌ها در حوزه علم و فناوری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه تلاش مجاهدان در منطقه را پایدار کرده و دوام می‌بخشد، جهاد علمی است، گفت: مقام معظم رهبری زمانی که سیاست‌های کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند، اولین کلام آن را با جهاد مستمر علمی آغاز کردند. پس این جهاد که به خون شهدایی همچون حججی و مدافعان حرم قوام می‌بخشد، جهاد علمی است که بحمدالله در منطقه رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امیدواریم عالمان بتوانند در این جهاد همسنگر مجاهدانی قرار گیرند که با تلاش و سنگرنشینی خود، علیه جهل تکفیری و سلطه استکباری به جهاد پرداختند و خون خود را تقدیم کردند.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: از همه کسانی که این حرکت و پرچم را در شهادت امام رضا (ع) به پا داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم جهاد این مجاهدان در غربت بتواند حرکتی را مستمرتر و پرقوام‌تر در جامعه علمی نه تنها در جمهوری اسلامی ایران، بلکه در همه کشورهای مقاومت به همراه بیاورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031481

وب گردی

وب گردی