سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان جهت انتشار پیام در شبکه‌های اجتماعی ارتقا یابد

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه وضعیت سواد رسانه‌ای کشور را در انتشار پیام‌ها در شبکه مجازی اسفبار خواند و گفت: وضع سواد رسانه‌ای مردم، رسانه‌ها و مسئولان نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؛ اما نسبت به تحولات پیرامون تکنولوژی ارتباطی و متناسب با افزایش دسترسی‌های مردم میزان سواد رسانه ای به موازات این رشد ارتقا پیدا نکرده است.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به سطح سواد رسانه ای مردم و مسئولان در ارائه پیام و اخبار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: سواد رسانه‌ای مردم نسبت به قبل افزایش یافته است؛ باوجوداین فهم و برخورد فعال آنها نسبت به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی، رشد و تعدد وسائل ارتباط جمعی و پیچیدگی و تنوع و تعدد تاکتیک‌های پوشش رسانه‌ای و خبری رسانه‌ها، ناکافی است.

وی با تأکید بر تعدد، تنوع و پیچیدگی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان پیام‌ گفت: امروزه توزیع پیام در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و انگیزه آنها نیز نسبت به گذشته سیاسی و پیچیده‌تر شده است؛ در چنین شرایطی نیاز مردم به سواد رسانه‌ای بیشتر شده است.

نصراللهی افزود: سواد رسانه‌ای خاص مردم عادی نیست؛ مسئولان هم به سوادرسانه‌ای نیاز دارند تا بتوانند در دام رسانه‌هایی که با هدف بهره‌برداری سیاسی، امیدزدایی، ناکارآمد جلوه دادن کشور، افزایش تنش‌ها و غیرطبیعی‌جلوه‌دادن اتفاق‌های ‌طبیعی به سراغشان می‌روند، نیفتند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه خاطرنشان کرد: وضع سواد رسانه‌ای مردم، همکاران رسانه‌ای و مسئولان نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؛ اما نسبت به تحولات پیرامون تکنولوژی ارتباطی و متناسب با افزایش دسترسی‌های مردم میزان سواد رسانه ای به موازات این رشد ارتقا پیدا نکرده است. می توان گفت حتی فاصله هم بیشتر شده است تا جایی که وضعیت سواد رسانه‌ای کشور اسفبار بوده و در شرایط خوبی نیستیم.

وی اضافه کرد: نکته دوم سواد رسانه محدود به مردم نیست و برخی اوقات اینکه گفته می‌شود سواد رسانه‌ای مردم پایین است بلی درست است و مردم برخورد فعالی با پیام‌های دریافتی از فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و شبکه ماهواره ای از رسانه های مختلف ندارند و هر آن موضوعی که می شنوند و دریافت می کنند به راحتی به اشتراک می گذارند و با عقل سلیم خودشان و منابع معتبر انطباق نمی دهند. فکر نمی‌کنند که این پیام ممکن است اهداف پشت پرده‌ای را برای فرستادگان پیام در ذهن داشته باشد و بدون اینکه در مورد این پیام آگاهی کافی داشته باشند منتشر می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته ای که در این بین وجود دارد این است که تنها مردم مقصر نیستند بلکه مسئولان و رسانه‌ها هم مقصر هستند. در بسیاری از مواقع می بینیم که حتی همکاران رسانه‌ای در زمین بازیگران رسانه‌های حرفه‌ای معاند و مغرض قرار می‌گیرند بدون اینکه اطلاع دقیق و آرایش درست از این پشت پرده این پیام‌ها داشته باشند.

نصراللهی افزود: مسئولان باید به حدی سواد رسانه‌ای داشته باشند که بتوانند از رسانه‌ها برای ارائه تصویر واقعی از کشور و طرح مشکلات و ارائه راهکار، حداکثری و درست استفاده کنند. درحال‌حاضر این فهم و برخورد فعال در بین مسئولان ناکافی‌است؛ به همین دلیل اغلب در زمین رسانه‌ها بازی می‌کنند و به جای اینکه خودشان برای ارائه تصویر واقعی از سازمان، نهاد و وزارت‌خانه‌شان از ابزار رسانه‌ای استفاده کنند، در دام رسانه‌های داخلی و یا خارجی قرار می‌گیرند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد: به نظر می‌رسد رسانه‌ها آرایش رسانه‌ای موجود را نمی‌دانند و فهم درستی از اصول و تاکتیک، مسایل کشور و همچنین رقیب‌ها و دشمنان و مخاطبان خود ندارند؛ به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی می‌فرمایند کشور در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته است و جوانان در شکستن این محاصره تبلیغاتی پیشتاز باشند. تاکتیک‌های خبری سابقه‌ای به قدمت رسانه‌ها و تاریخ زندگی اجتماعی دارند اما با افزایش سواد رسانه‌ای مردم، تنگ‌تر شدن حلقه رقابت بین رسانه‌ها و گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، متنوع، پیچیده و دستخوش تغییر شده اند.

نصراللهی ادامه داد: با توجه به تاریخچه و امکانات رسانه‌های غربی و حمایت آشکار و پنهان برخی کنشگران سیاسی از رسانه‌های معاند، آموزش تاکتیک‌های رسانه‌ای به مردم ضروری است و آن‌ها را در مقابل عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی غیر مسئول واکسینه می کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به طور کلی از آرایش رقیب رسانه‌ای و تاکتیک‌ها و راهبردها رویکردهایی که در حوزه تولید و انتشار پیام وجود دارد؛ آگاه باشند و مردم را نیز از جوانب موضوعات آگاه سازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031509

وب گردی

وب گردی