شیوه نامه جدید پژوهانه در آستانه ابلاغ به واحدهای دانشگاهی/ فعالیت‌های پژوهشی که منجر به دست‌آوردهای ویژه شوند مورد تشویق مضاعف قرار می گیرند

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از تهیه شیوه نامه جدید پژوهانه اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد که در 12 ماده، 20 بند و 14 تبصره آماده شده و در آستانه ابلاغ به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری- پژوهانه مبلغی است که بر پایه امتیازات پژوهشی اعضای هیات علمی و اعتبارات دانشگاه، سالانه در اختیار عضو هیات علمی واجد شرایط قرار می‌گیرد تا در ارتباط با فعالیت‌های پژوهشی خود هزینه کند. در واقع پژوهانه یا گرنت، وام بلاعوضی است که به محققان، پژوهشگران و دانشجویان دکتری برای تکمیل تحقیقات شان ارائه می‌شود. پژوهانه اهدافی را نیز دنبال می‌کند که تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی به انجام فعالیت های پژوهشی هدفمند، ماموریت گرا و درآمدزا از جمله این اهداف است. همچنین از طریق این پژوهامه شرایط مناسبی برای تحقق برنامه‌های پژوهش و فناوری دانشگاه فراهم شده و تولید فناوری و تجاری سازی پژوهش‌های دانشگاه نیز کمک می شود. از سوی دیگر اعضای هیات علمی که این مبلغ را دریافت می کنند قطعا بهره وری بیشتری در عملکردشان مشاهده می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز هر سال این پژوهانه یا همان گرنت را در اختیار اعضای هیات علمی خود قرار می‌دهد. این دانشگاه امسال شیوه نامه جدیدی را در این خصوص فراهم کرده است که رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز جزئیات این شیوه نامه را تشریح کرد.

شیوه‌نامه جدید به گونه‌ای طراحی شده که برای برخورداری از اعتبار پژوهانه بیشتر، لازم است بخشی قابل احراز از نتایج تحقیقات و تولیدات علمی کاربردی باشد. به گفته بابک نگاهداری این شیوه نامه در 12 ماده، 20 بند و 14 تبصره آماده شده و در آستانه ابلاغ به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور است.

او در این باره گفت: با عنایت به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مقوله پژوهش، پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه با هدف ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف امور پژوهشی تلاش گسترده‌ای آغاز شده است.

نگاهداری ادامه داد: در این راستا، بازنگری در بخشنامه‌ها و شیوه نامه‌های امور پژوهشی و تهیه و ابلاغ شیوه نامه‌های جدید منطبق با نیازهای روز جامعه را به عنوان یکی از موارد زمینه ساز برای ایجاد این تحول در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به نقش نیروی انسانی کارآمد در ایجاد تحول در پژوهش و همچنین هدایت پتانسیل‌های موجود به سمت انجام تحقیقات کاربردی، پژوهانه اعضای هیات علمی از جمله مواردی بود که در اولویت قرار گرفت.

او اضافه کرد: بنابراین برای فراهم کردن شرایط بهینه برای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف و نیز هدایت پژوهش‌ها به سمت نوآوری و تحقیقات کاربردی، در تهیه شیوه نامه جدید پژوهانه اعضای هیات علمی، ضمن تلاش برای رفع ایرادات نسخه پیشین، سعی شد تا آن دسته از فعالیت‌های پژوهشی که منجر به نتایج و دست‌آوردهای ویژه می‌شوند با نظر کارگروه های تخصصی و تایید پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه، مورد تشویق مضاعف قرار بگیرند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: شیوه‌نامه جدید به گونه‌ای طراحی شده که برای برخورداری از اعتبار پژوهانه بیشتر، لازم است بخشی قابل احراز از نتایج تحقیقات و تولیدات علمی به کاربست برسد (کاربردی باشد) و پژوهشگرانی که در مرحله تولید علم توقف کرده و نتایج تحقیقاتشان، به کاربست نرسیده باشد به مراتب از سهم کمتری از اعتبار پژوهانه برخوردار خواهند شد.

او درباره تحقیقات و تولیدات علمی منجر به کاربست توضیح داد: نتایج تحقیقاتی که موجب توسعه کارآفرینی شده باشد، دستاوردهای حاصل از اجرای راهبردها و برنامه‌های تحولی دانشگاه مانند برنامه‌های علمی، نظام پایش آزاد، سراهای نوآوری آزاد، برنامه آمایش دانشگاه، مدارس عالی مهارتی، ساماندهی و تعالی علوم انسانی و دستاوردهای ماندگار ملی در پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی از جمله مواردی هستند که به عنوان مصادیق کاربست، منجر به افزایش میزان اعتبار پژوهانه اعضای هیات علمی خواهند شد.

به گفته نگاهداری تولید محصول صنعتی و ارقام زراعی جدید با تایید مراجع ذی‌صلاح از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، ثبت patent و مشارکت در ایجاد واحد فناور یا شرکت دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه از دیگر مصادیق کاربست به شمار می روند.

او همچنین در خصوص توجه به حمایت از پژوهشگران و تشویق آنها برای تنظیم فعالیت‌های پژوهشی خود گفت: در راستای انجام کارهای شاخص ملی و بین المللی با در نظر گرفتن «اعتبار پژوهانه ویژه» برای «سرآمدان پژوهش» (آن دسته از اعضای هیات علمی که بواسطه امتیاز فعالیت‌های پژوهشی خود حائز ضریب رتبه 10 به بالا بر اساس نظام امتیازدهی شیوه نامه جدید می شوند)، اعتبار پژوهانه مضاعفی برای این دسته از افراد ایجاد می شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در راستای توجه به افزایش کیفیت تولیدات علمی، به منظور ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در نظام‌های رتبه بندی بین المللی، در شیوه نامه جدید الگوی امتیازدهی به مقالات، با درنظر گرفتن ارزش مجلات بر اساس رتبه در فهرست موضوعی (Q1-Q4) تنظیم شده است و تاکید بر اختصاص امتیاز بیشتر به مقالات چاپ شده در مجلاتی است که از درجه اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

او ادامه داد: همچنین مواردی نظیر مشروط شدن اختصاص امتیاز سردبیر، مدیر مسئول و مدیر داخلی نشریات علمی به کسب حد نصاب امتیاز ارزیابی نشریات، عدم امتیازدهی به مقاله‌های چاپ شده در نشریات نامعتبر، صرف‌نظر از تاریخ بی‌اعتباری آنها و محدود شدن امتیاز مقالات به چاپ رسیده در یک عنوان مجله خاص در سال، از دیگر مواردی است که به منظور کمک به ارتقای کیفی فعالیت‌های اعضای هیات علمی دانشگاه، در شیوه‌نامه جدید پژوهانه مورد توجه قرار گرفته است.

نگاهداری در پایان گفت: بازنگری در موارد هزینه کرد پژوهانه، تعیین سرفصل برای هزینه کرد و بازبینی شیوه بررسی مدارک و مستندات با درنظر گرفتن توام تسهیل هزینه کرد برای اعضای هیات علمی و نظام‌مند ساختن هزینه کرد اعتبار پژوهانه در یک چارچوب مشخص و قانونمند از دیگر مواردی است که در خصوص شیوه نامه جدید پژوهانه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031558

وب گردی

وب گردی