دومین  شماره ماهنامه «پیشرفت» منتشر شد

دومین شماره «ماهنامه پیشرفت» از سوی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)منتشر شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دومین شماره از نشریه دانشگاهی «پیشرفت» با شعار «پایش جامعه علمی ایران در گام دوم انقلاب» به همت باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران منتشر شد که در این مجله علاوه بر آشنایی با مفهوم روزنامه‌نگاری علم، موضوع طرح پایش نیز در قالب پرونده مستقل مورد بررسی قرار گرفته است.

«پیشرفت» ماهنامه علمی، اجتماعی و فرهنگی با محوریت ژورنالیسم علم است که به همه مسائل و موضوعات روز دنیا از منظر علمی می‌نگرد و آنها را به زبان ساده برای عموم مردم روایت می‌کند در همین راستا در پرونده ژورنالیسم علم این شماره حمیدرضا مدقق استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای در گفتگویی تفصیلی ضمن انتقاد از جای خالی تربیت روزنامه‌نگاران تخصصی در دانشگاه‌ها به تعریف و بررسی جایگاه ژورنالیسم علم در رسانه‌ها و رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های کشور پرداخت.

دومین شماره‌ «پیشرفت» در قالب پرونده‌ای ویژه به طرح پایش با عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی رودر رو با ابرچالش‌های ایران» پرداخته است که این پرونده شامل گفتگوی تفصیلی با محمد علی اکبری مشاور رئیس دانشگاه آزاد در طرح پایش، گفتگو با روسای 4 واحد پیشرو در اجرای طرح پایش شامل واحد اصفهان، تبریز، قزوین و البرز بود. علاوه بر این نظام موضوعات و برنامه‌های علمی و چالش‌های طرح پایش در یک نگاه نیز بررسی شد. همچنین تجربی جهانی پرداختن به طرح‌های پژوهشی دانشگاهی نیز در قالب گزارش تحلیلی از دانشگاه تورنتو با عنوان «تجربه جهانی کاربست دانشگاه در صنعت» نیز در این شماره مجله به چاپ رسید.

گزارش ویژه این شماره ماهنامه پیشرفت با عنوان «حرمت دانشگاه زیر پای بازرسان آژانس» موضوع بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از چند دانشگاه ایران را مورد بررسی قرار داد.

در این شماره همچنین یادداشت‌ دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه ْآزاد اسلامی با عنوان «اربعین، آغاز یک تداوم» را می‌خوانید که پیشینه تاریخی حماسه اربعین را مورد توجه قرار داده است.

علاوه بر اینها در دومین شماره این مجله گفتگوی مفصلی پیرامون راهپیمایی اربعین با دکتر موسی نجفی پژوهشگر تاریخ معاصر و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «جلوه‌های قدسی اربعین در تعارض با تمدن نوین غرب سکولار» صورت گرفته که طی آن وجوه تمدنی این حماسه کم نظیر بررسی شده است.

واکاوی موضوع «خبر خوب» دیگر پرونده این شماره نشریه پیشرفت است. در این راستا گفتگویی خواندنی با عنوان «خبر نباید قانل امید در جامعه باشد» با ابراهیم رضایی پژوهشگر و فعال رسانه‌ای صورت گرفته است. رضایی به تازگی از رساله خود با موضوع «طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه‌ها» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال دفاع کرده است.
تهیه پرونده‌هایی درباره ژورنالیسم علم،‌ تولیدات علمی و اختراعات پژوهشگران کشور و گفتگو با چهره‌های مطرح در زمینه علم و فناوری از دیگر موضوعات مورد بررسی در شماره‌های آینده این نشریه خواهد بود. همچنین رخدادهای مهم روز و مناسبت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی از دیگر موضوعاتی هستند که این مجله در هر شماره به‌ آن‌ها خواهد پرداخت.

کد خبر: 1031571

وب گردی

وب گردی