ایران به اروپا میکروتوربین صادر می‌کند

میکرو توربین های گازی از جمله طرح‌های کلان فناورانه‌ای است که در پاسخ به یکی از نیازهای ملی برای اولین بار در کشور تولید شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، میکرو توربین‌ها، تکنولوژی نسبتاً جدیدی هستند که به مصرف کننده، این امکان را می‌دهد که شخص در منزل مسکونی یا هر مکان دیگری برق تولید کند. این توربین‌های کوچک همچنین مانند مشعل‌های معمولی مورد استفاده در موتور خانه‌ها، گرما و بخار نیز تولید می‌کنند.

در اصل میکرو توربین‌ها نوعی از توربین‌های احتراقی هستند که هم گرما و هم برق را در ابعاد نسبتاً کوچک تولید می‌کنند. میکرو توربین‌ها در قیاس با تکنولوژی‌های دیگر با ابعاد کوچک، مزایای بیشتری دارند، برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: قطعات متحرک کمتر، اندازه فشرده، وزن سبک، راندمان بالاتر، هزینه برق کمتر و استفاده از سوخت‌های هدر رفت.

همچنین در این سیستم‌ها می‌توان از بازیافت گرما برای رسیدن به راندمان بالاتر از 80% استفاده کرد. به دلیل داشتن اندازه کوچک، هزینه‌های کمتر نگهداری و کنترل خودکار الکترونیکی، انتظار می‌رود که میکرو توربین‌ها سهمی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. میکرو توربین‌ها انواع مختلفی دارند که یک شرکت دانش‌بنیان در کشور توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اولین بار یک نمونه کوچک از نوع گازی آن را تولید و صادر کند.

سید محمد محسنی، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع محرکه دوار خاورمیانه گفت: به کمک واحد تحقیق و توسعه شرکت موفق به تولید کوچکترین توربین گازی کشور شدیم که اندازه‌ای تقریباً برابر با یک جعبه کفش دارد. این میکرو توربین در یک پکیج قرار می‌گیرد و در نهایت همزمان برق و حرارت تولید می‌کند.

محسنی تصریح کرد: از نظر صرفه جویی در مقایسه با مشعل‌های معمولی مستقر در ساختمان‌ها، این توربین‌های کوچک گازی 50 درصد مصرف کمتری دارند. به خاطر کوچک بودن جای کمتری نسبت به مشعل معمولی نیاز دارد. این مشعل‌ها 2 تا 10 کیلو وات برق تولید می‌کند که اگر از 5 میلیون ساختمان موجود در کشور، تنها 2 میلیون ساختمان از این توربین‌ها استفاده کنند می‌توان به اندازه 20 نیروگاه اتمی بوشهر برق تولید کرد.

وی افزود: با توجه به ارزان بودن قیمت برق در کشور ما چنین محصولاتی ممکن است نیاز به حمایت تقنینی داشته باشند، با این همه برق در بسیاری از کشورها کالای گرانقیمتی محسوب می‌شود و همین مسئله به نقطه قوت صادراتی شرکت تبدیل شد، زیرا محصول تولیدی ما چند برابر از نمونه خارجی ارزان‌تر است و در عین حال از همان کیفیت نیز برخوردار است. به همین خاطر خیلی زود توانستیم در میان مصرف کنندگان اروپایی، برای خود مشتری جذب کنیم و در حال حاضر به انگلستان، آلمان و کانادا صادرات داریم. البته در مسیر صادرات مشکلاتی وجود داشت. ولی به دلیل مزیت‌های بالای کالای تولید شده توسط شرکت توانستیم بازارهای خود را حفظ کنیم و در حال حاضر به فکر توسعه بازار هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031573

وب گردی

وب گردی