شهدای نوجوان  را برای الگوسازی به دانش آموزان معرفی کنیم

نویسنده کتاب «شهیدان فهمیده» معتقد است باید بیش از این‌ها شهدای نوجوانمان را برای نسل جدید معرفی کنیم تا در مقابل هجمه دشمن آنها الگوهای مناسبی در اختیار داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروز همزمان است با سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده است؛ نوجوانی که در ۱۳ سالگی با مقاومت جلوی تانک های دشمن، حماسه شد. چندی پیش کتاب «شهیدان فهمیده» نوشته ابوطالب حافظی به زبان انگلیسی و با ترجمه روح الله مالمیر رونمایی شد. کتابی که به معرفی ۴۳ شهید دانش آموز می پردازد و نویسنده اش در پی پاسخ به این سوال است که چه چیز در زندگی این شهدا می توان یافت که رشد و بلوغ فکری آنها را در عرصه مقاومت و شهادت نشان دهد.

ابوطالب حافظی که ۳۵ سال است در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است. کارش را از کردستان آغاز کرد و در آن استان ریاست آموزش و پرورش منطقه را به عهده داشت و ۱۲ سال است که در حوزه ستادی فعال است و مدتی نیز مدیر مدرسه دارالفنون بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که هدف اصلیتان از نگارش این کتاب چه بود گفت: یکی از اهداف من رسیدن به این پرسش بود که آیا این نوجوانان در بحث های هیجانی رفتند و چنان رشادت هایی را آفریدند یا رفتار آنها از یک رشد و بلوغی سرچشمه می گیرد و اگر اینطور است این رشد برآیند چه فرایندی بوده است. برای همین به سراغ خانواده شهدا رفتم و با آنها گفتگو کردم تا شهدای نوجوان را بهتر بشناسم.

وی با بیان اینکه این کتاب ۴ قسمت دارد، گفت: فصل اول درباره شهید فهمیده است که به تفصیل درباره این شهید نوشته ام. فصل دوم به معرفی ۳۲ (شهید نوجوان) از تمام استان‌های کشور می‌پردازد و فصل سوم درباره ۱۱ شهید شاخص دانش‌آموز است و فصل آخر به تصاویر تأثیرگذار از زندگی این شهدا اختصاص دارد.

حافظی درباره اینکه شهید فهمیده را چگونه یافتید، گفت: من زندگینامه شهید فهمیده را به دقت مطالعه کردم. خمیرمایه رفتارهای بالغانه و شهادت طلبی او باز می گردد به دوران ابتدایی که در قم دبستانی می رفت که معلمشان یک روحانی بود. خانواده اش می گویند رشد او مدیون تلاش و تربیت معلم روحانی بوده است. در واقع شالوده اصلی شخصیت او همان زمان شکل گرفته بود. با وجود سن کم و اینکه می دانست داشتن اعلامیه امام جرم است اما آنها را از تهران می آورد و از رویشان دست نویس می کرد و پخش می کرد. در واقع او جدا از جریان انقلاب نبود.

وی گفت: شهید فهمیده، وقتی حضرت امام به ایران آمدند با آنکه طحالش پاره شده و در بیمارستان بود، دوام نیاورد و آمد به تهران تا امام را ببیند و روحیه تازه کند. ۱۴ بهمن موتور برادرش را می گیرد و خودش را به تهران می رساند و حتی مدتی هم خانواده از او خبر نداشتند. آمد و رفت با انقلابیون پشتوانه تربیتی او و رساندنش به پختگی بود.

وی در پایان گفت: من فکر می کنم دستاوردهای جنگ و حماسه ها و ارزش های فراوانی که در دل خود دارد برای نسل ۴ و ۵ ما خوب تبیین نشده است. اگر بتوانیم این رشادت ها را در قالب کتاب، فیلم، سریال نشان دهیم و الگوی نوجوانان کنیم، در این فضایی که به شدت از طرف دشمن مسموم شده است می تواند مفید باشد. دشمن به دنبال آسیب جدی به نسل جدید ماست و ما باید با داشته هایمان به مبارزه با آن برویم.

شناسایی، حفظ و احیای ارزش های حماسه سازان شهید انقلاب اسلامی به ویژه در دوره دفاع مقدس از مسئولیت های بزرگ نسل حاضر است. در این میان نقش بی بدیل فرهنگیان و دانش آموزان در عرصه های نبرد، مثال زدنی است. تقدیم ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید خود گواهی بر این مدعاست.

طول زندگی شهیدان فهمیده زیاد نبود ولی عرض زندگی آنها بسیار با برکت و تاثیر گذار بوده است. و معمولا در عرض زندگی است که اندازه انسانیت افراد و تاثیرگذاری آن ها در فرایند کمال بخشی انسانی مشخص می شود.

در این کتاب از هر استان یک شهید دانش آموز معرفی شده است که این شهیدان عبارتند از :

استان آذربایجان شرقی: شهید پیغام ایوب

آذربایجان غربی: شهید مهدی( جبار) مارکانی زاده

اردبیل: شهید مرحمت بالازداده

اصفهان: شهید مهرداد عزیرالهی

البرز: شهید محمد حسین فهمیده

ایلام: شهید علی جزایه

بوشهر: شهید حسین صافی

شهر تهران: شهید محمود مهاجر

شهرستان های تهران: شهید وحید قمی

چهارمحال و بختیاری: شهید ظفر خالدی

خراسان جنوبی: شهید حسین کرامی

خراسان رضوی: شهید پرویز اژدو

خراسان شمالی: شهید ابراهیم محمدی

خوزستان: شهید سهام خیام

زنجان: شهید اسماعیل رستمی

سمنان: شهید بهروز بهروزی

سیستان و بلوچستان: شهید ابوالفضل محمد قاسمی

فارس: شهید حیدر شهیدی

قزوین: شهید علی واعظی فرد

قم: شهید حسن مالکی نژاد

کردستان: شهید یداله محمدی

کرمان: شهید علی عرب

کرمانشاه: شهید سیروس جمالی

کهگیلویه و بویراحمد: شهید ملک عوض پور

گلستان: شهید احمد روشنی یساقی

گیلان: شهید مجید آزاد خمامی

لرستان: شهید سید محمد تقی مرادیانی

مازندران: شهید حسن رضا خرسندی

مرکزی: شهید سعید ادب جو

هرمزگان: شهید شهاب خدمتکاری

همدان: شهید شمس اله شیرخانی

یزد: شهید محمد حسین ذوالفقاری

همچنین در بخش دیگری از کتاب به زندگی و معرفی شهدای زیر پرداخته شده است:

شهید رضا سلیمانی ابهری/شهید حسینعلی عالی/ شهید احمدرضا عباسی/ شهیده شهناز محمدی زاده/ شهیده زینب کمالی/ شهیده ایران قربانی/ شهیده سپیده طاهر هاشمی/ شهید بهنام محمدی/ شهیده ناهید فاتحی کرچوی/ شهیده محبوبه اشتیانی

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1031578

وب گردی

وب گردی