ساخت رایانه‏ کوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا

مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان‌سنجی بومی‌سازی آن» از وجود آزمایشگاه‌های مجهز و پتانسیل مناسب برای ساخت رایانه‏ های کوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدهادی بکایی با بیان اینکه پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی‌سازی آن» یکی از ۴ پروژه مربوط به تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی است، اظهار کرد: اخیرأ موضوع فناوری‌‌های کوانتومی در بسیاری از کشورهای پیشرو مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و در ایران هم نهادهای مختلفی از جمله سازمان انرژی اتمی، دانشگاه عالی دفاع ملی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع ورود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر مجموعه و نهادی از دیدگاه و ابعاد کاربردی خود، فناوری‏‌های کوانتومی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد، گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اهمیت و نیاز کشور در آینده به این فناوری به عنوان یک فناوری توانمندساز در بسیاری از حوزه‏‌ها، موضوع مطالعه ابعاد مختلف فناوری کوانتومی و تدوین نقشه راه در این حوزه را در فهرست اولویت‌‌ها قرار داده است.

بکایی با استناد به یکی از گزارش‌‌های موسسه هادسون آمریکا، رقابت بین ابرقدرت‌‌ها برای رسیدن به این فناوری را معادل رقابت کشورها در جنگ جهانی دوم برای دستیابی به بمب اتمی دانست، تا جایی که دارنده این فناوری‏ می‌‏تواند مسلط به کشورها شده و از دیگر کشورها در جهت منافع خود بهره‌‏برداری کند.

کامپیوترهای کوانتومی قدرت بالایی در پردازش اطلاعات دارند

مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی سازی آن» امتیاز بارز کامپیوترهای کوانتومی را نسبت به کامپیوترهای کلاسیک، قدرت بالای پردازش آنها عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت‏‌های اخیر در حوزه رایانش کوانتومی، رسیدن به زمان برتری کامپیوترهای کوانتومی بسیار نزدیک بوده و کارشناسان آن را کمتر از ۵ سال دیگر پیش‏ بینی می‌‌کنند.

به گفته وی، دوره برتری کامپیوترهای کوانتومی زمانی است که این کامپیوترها قادر خواهند بود مسائلی را حل کنند که کامپیوترهای کلاسیک قادر به حل آن‏ها در زمان معقول نیستند.

بکایی با اشاره به خبر اخیر ناسا اضافه کرد: این زمان ۵ سال پیش ‏بینی شده است. هرچند خبرهای ضد و نقیضی نیز در خصوص رسیدن به این برتری در زمان حاضر نیز شنیده می‌‌شود که البته جزئیات و صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به یکی از حوزه‌هایی اشاره کرد که در آینده بسیار وابسته به فناوری رایانش کوانتومی خواهد بود و گفت: مدل‌ها و الگوریتم‌هایی که در حال حاضر در حوزه یادگیری ماشین استفاده می‏‌شود، به قدری پیچیده شده‌اند که دیگر نمی‌توان از طریق کامپیوترهای معمولی، آن‏ها را پوشش داد و نتیجه دلخواه را در زمان مناسب به دست آورد.

دستیابی به دانش ساخت رایانه‏‌های کوانتومی با فناوری ابررسانا

مجری پروژه « مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی سازی آن» در پاسخ به یکی از سوالات رایج بین عموم مبنی بر اینکه آیا کامپیوتر کلاسیک در داخل کشور ساخته شده که اقدام به برنامه‏‌ریزی برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی کرده‌اید؟ گفت: طراحی، تولید و استفاده از هر تکنولوژی، توجیه و منطق خود را دارد. ما دانش فنی و تئوری ساخت کامپیوتر کلاسیک را داریم اما در حال حاضر توجیه اقتصادی برای انجام این کار وجود ندارد. چرا که تمام قطعات و تجهیزات مرتبط با هزینه‌‌های معقول قابل خریداری و استفاده است.

وی افزود: در عوض ساخت رایانه‌‌های کوانتومی در جهان در اول راه بوده و با ورود ایران به این حوزه می‌‏توان انتظار داشت علاوه بر استفاده از این پتانسیل برای حل مسائل داخلی، به بازار مالی این حوزه ورود کرده و از منافع آن در سطح منطقه و حتی جهان استفاده کرد.

عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورها روی ساخت رایانه‌‏های کوانتومی مبتنی بر فناوری ابر رسانا کار شده و نمونه‏ های اولیه و کاربردی آن از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده و بسیاری از چالش ها و مسائل آن حل شده است. ما هم بنای اولیه خود را برای رسیدن به دانش ساخت رایانه‏ های کوانتومی با استفاده از فناوری ابررسانا اختصاص داده‏ ایم، هر چند باید نیم ‏نگاهی هم به دیگر روش‏ های ساخت داشته باشیم تا در صورت لزوم در آینده بتوان از آنها نیز استفاده کنیم.

به گفته بکایی، آزمایشگاه‌های خوبی از ابررسانه‏‌ها در کشور داریم که می‏‌توان از پتانسیل آنها در این راه استفاده کرد.

مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی سازی آن» از وجود آزمایشگاه‌‏های مجهز و پتانسیل مناسب برای ساخت رایانه‌‌های کوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانا خبر داد و گفت: اولویت اول ما در حوزه رایانش کوانتومی ساخت پردازنده کوانتومی در اشل آزمایشگاهی با استفاده از فناوری ابررسانا است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسخه اولیه اقدامات لازم برای دستیابی به دانش فنی رایانش کوانتومی تدوین شده که با نهایی‏ سازی آن و تامین بودجه لازم در آینده ورود عملیاتی به این حوزه را کلید خواهیم زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031588

وب گردی

وب گردی