ایجاد ارتباط گسترده صنعت و دانشگاه بسترساز رونق تولید است/ ثبت اختراعات در راستای جلوگیری از کپی‌برداری

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این‌که در دانشگاه‌ها کشور واحدی به نام ارتباطات و صنعت ارائه شده است، گفت: متاسفانه با وجود چنین رشته‌ای هنوز ارتباط و تعامل خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد، هر واحد دانشگاه باید براساس نیاز صنعت، پروژه‌ای تعریف کند.

فرزانه یوسفی‌پور مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: ما هم‌اکنون در حوزه ثبت سیگنال مغزی برای مدیریت استرس، نورومارکتینگ، ارائه خدماتی برای واحدهای HR و HSE و دستیار هوشمند پایش خواب آلودگی فعالیت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دستگاه تحلیل سیگنال مغزی برای اندازه‌گیری مدیریت استرس کاربرد دارد که با استفاده از آن تکنیک‌های رفع استرس متناسب با هر فرد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکنیک‌های قابل ارائه برای مدیریت استرس براساس اصول علمی تهیه شده است، اظهار کرد: این فناوری کمک می‌کند تا افراد استرس خود را کنترل کنند، در این روش ابتدا سطح استرس افراد مشخص و متناسب با آن، نوع تمرینات برای جلوگیری از استرس ارائه می‌شود.

یوسفی‌پور اضافه کرد: یکی از محصولاتی که ما تولید کردیم دستیار مدیریت هوشمند استرس با عنوان Calme است. این محصول درواقع یک گجت پوشیدنی و یک نرم‌افزار بوده که به مدیریت استرس کمک می‌کند تا فرد در سریع‌ترین زمان و به بهترین شکل استرس خود را مدیریت کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این دستگاه در برخی کلینیک‌های روان‌شناسی و مدارس مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی به همراه داشته است، گفت: نمونه ایرانی این دستگاه وجود ندارد و ما اولین شرکتی هستیم که این دستگاه را تولید کردیم.

یوسفی‌پور در ادامه به نورومارکتینگ اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های مدرن ثبت و اندازه‌گیری واکنش کاربران نسبت به محصولات، تبلیغات، نرم‌افزار یا وبسایت‌ها است و همانطور که از نام نورومارکتینگ بر می‌آید از تلفیق تکنیک‌های مارکتینگ با دانش نوروساینس انجام ‌می‌شود. به عنوان مثال چه عاملی باعث می‌شود که آنها در انتخاب یک محصول بین نمونه‌های مشابه، تصمیم خاص خود را داشته باشند یا چه مشخصه‌هایی در یک محصول، توجه آنها را جلب می‌کند. همچنین کدام بخش از مغز در تصمیمات آنها نقش اصلی را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به ابزار‌های سنجش فیدبک‌های مغزی از جمله دستگاه ثبت EEG و دستگاه‌های ردیاب چشمی در نورومارکتینگ گفت: کاربرد اصلی دستگاه‌های EEG حذف اثرات ایده‌آل‌گرایانه‌ پر کردن پرسش نامه در اشخاص است که اشخاص براساس پرسش نامه‌ها به صورت اید‌ه‌آل نظر ‌می‌دهند یا بنا بر شرایط حاکم ممکن است صادقانه به سوالات پاسخ ندهند اما در عمل، بر مبنای نیاز واقعی خود اقدام به واکنش، انتخاب یا خرید می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین خدمات سنجش استرس و تمرکز دو شاخص مهم در عملکرد نیروی انسانی است که این خدمات به کمک تیم‌های رواشناسی و تکنیک‌های ارتقا و بهبود ارائه می‌شود. همه این دستاوردها براساس دانش بومی طراحی و تولید شده است.

یوسفی‌پور با تأکید براین که شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در رونق اقتصادی کشور دارند، گفت: از آنجا که دانش‌بنیان یک بیس علمی و کاربردی است و محصولات تولیدی توسط این شرکت‌ها با استفاده دانش و تخصص داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود بنابراین با روی کارآمدن این شرکت‌ها در فضای اقتصادی و توسعه کشور وابستگی به کشورهای خارجی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها متاسفانه دست به کپی‌برداری محصولات شرکت‌هامی‌زنند، اظهار کرد: برای جلوگیری از این موضوع باید محصولات تولید در کشور به ثبت برسند تا شرکت‌ها بتوانند از حقوق مالکیت فکری و دارایی خود دفاع کنند.

یوسفی‌پور با اشاره به این‌که در دانشگاه‌ها واحدی به نام ارتباطات و صنعت ارائه شده است، گفت: متاسفانه با وجود چنین رشته‌ای هنوز ارتباط و تعامل خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد. هر واحد دانشگاه باید براساس نیاز صنعت، پروژه‌ای را تعریف کند تا از این طریق بتوان گام‌های مثبتی را در جهت تولید و توسعه صنعت کشور برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031593

وب گردی

وب گردی