برنامه‌های ویترینی آفت جدید فعالیت فرهنگی تشکل‌های دانشجویی است

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه تشکل‌های دانشجویی در حال حاضر برنامه‌های خود را به سمتی پیش می‌برند که محتوا مهم نیست و تنها پرشدن صندلی‌های سالن و کشاندن دانشجویان به مراسمات ارزش پیدا کرده است.

زهرا ایزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها به عملکرد مسئولان دانشگاهی و فعالیت تشکل‌های دانشجویی وابسته است، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های کشور مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه پدیده فعالیت ویترینی تشکل‌های دانشجویی آفت جریان دانشجویی است، گفت: تشکل‌های دانشجویی در حال حاضر متاسفانه برنامه‌های خود را به سمتی پیش می‌برند که محتوا مهم نیست و تنها پرشدن صندلی‌های سالن و کشاندن دانشجویان به مراسمات ارزش پیدا کرده است.

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از موضوع محور نبودن مراسمات دانشجویی بیان کرد: جریان دانشجویی مراسمات خود از جمله میزدگرد، نشست، همایش، مناظره و غیره را باید در راستای مطرح کردن مشکلات در سطح کشور یا استان برگزار کنند و در صورت امکان راهکاری نیز برای حل یا تعدیل مشکلات بیان شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی در مراسمات خود بیان مسائل و معضلات فرهنگی را فراموش کردند، گفت: سطح مراسمات و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها توسط جریان‌ دانشجویی به شدت کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود رسیده است.

ایزدی ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایطی قشر دانشجویی از مسائل فرهنگی کشور غافل شده است و فعالیت‌های فرهنگی در برنامه‌های روزانه تشکل‌های دانشجویی یا وجود ندارد یا به صورت ویترینی و رزومه‌سازی برگزار می‌شود.

این فعال دانشجویی بر بازنگری در فعالیت‌ها و برگزاری مراسمات فرهنگی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور تاکید کرد و گفت: قشر دانشجویی باید دید و زاویه نگاه خود به فعالیت‌های دانشگاهی را تغییر دهند و برنامه‌های خود را به طور ویژه در حوزه فرهنگی مسئله محورتر برگزار کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور سیاست‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه فرهنگی انجام داده‌اند که بر روی برخی از فعالیت‌های فرهنگی جریان دانشجویی تاثیر نامناسب دارد.

به گفته ایزدی، معاونان فرهنگی برخی از دانشگاه‌های کشور با قرار دادن قانون‌ و چارچوب برای فعالیت‌های دانشجویان و برخی مواقع سنگ‌اندازی در برگزاری مراسمات دانشجویی، آنها را ناخود آگاه به سمت اولویت‌دار بودن پر شدن سالن سوق دادند.

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید بدانند در مرحله اول هدف از برگزاری نشست‌ها بیان مسئله است و در مرحله بعدی دعوت از سخنرانی که در رابطه با حل مشکل بتوانند سخنرانی کند. اما در حال حاضر بیشتر برنامه‌ها با هدف پر کردن سالن به سوی دعوت از سخنرانان چهره حتی اگر بی ربط با موضوع باشند، برگزار می شود.

وی ادامه داد: برخی از تشکل‌های دانشجویی برای دریافت هزینه کرد و بودجه از مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها مشکل دارند، در نتیجه توان برگزاری مراسمات بزرگ را ندارند و بی‌اختیار به سمت برگزاری مراسمات کوچک می‌روند. این برنامه‌ها تاثیر رسانه‌ای و اثرگذاری کمتری دارند.

ایزدی در تکمیل سخنان خود گفت: راهکار اولیه برای حل معضلات نام برده شده، تغییر دیدگاه تشکل‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی حاضر در دانشگاه‌هاست. آنها باید بدانند تعریف فعالیت فرهنگی چیست و قدرت تشخیص معضلات فرهنگی دانشگاه و در سطح کلان‌تر استان یا جامعه را داشته باشند.

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید برای فعالیت‌‌های خود هدف تعریف کنند و تا زمانی که از فعالیت‌های خود چشم اندازی تعریف نکنند، معضل فعالیت‌های ویترینی در دانشگاه‌های سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031595

وب گردی

وب گردی