کاهش متقاضی در دانشگاه‌های شهرستان با رفع ممنوعیت شرکت در کنکور

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: لغو ممنوعیت شرکت در کنکور بعد از 2 بار قبولی، تفاوت چندانی به حال دانشگاه‌های پایتخت ایجاد نمی‌کند و منجر به کاهش متقاضی در دانشگاه‌های شهرستان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از داوطلبان کنکور سال 1396 از سازمان سنجش آموزش کشور شکایت و به ممنوعیت شرکت در کنکور بعد از دو بار قبولی اعتراض کرد. دیوان عدالت اداری در نهایت رأی به ابطال بند اول صفحه چهارم دفترچه شماره یک راهنمای ثبت‌نام شرکت در آزمون سراسری داد.

بدین ترتیب داوطلبان کنکور بدون محدودیت می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کرده و الزامی به ثبت‌نام در رشته و دانشگاه خود حتی بعد از دو بار قبولی ندارند. غلامحسین خواجه در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره پیامدهای طرح مذکور اظهار کرد: لغو ممنوعیت شرکت در کنکور بعد از دو بار قبولی، تفاوت چندانی به حال دانشگاه‌های پایتخت ایجاد نمی‌کند؛ چون داوطلبان معدودی با وجود امکان قبولی در دانشگاه‌های تهران، دانشگاهی در شهرستان را برمی‌گزیند. پیش‌تر داوطلب بعد از قبولی در سال دوم، مجبور بود دانشگاهی را در هر نقطه کشور انتخاب کند تا دچار محرومیت نشود؛ اما حالا چنین ضرورتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از داوطلبان به امید قبولی در یکی از دانشگاه‌های پایتخت، درس می‌خوانند. آنها وقتی محدودیت شرکت در کنکور داشتند، سال دوم ناگزیر از انتخاب دانشگاهی در شهرهای دیگر بودند؛ اما اکنون داوطلبان دیگر چنین محدودیتی ندارند و می‌توانند بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کنند، طبیعی است در این شرایط از تعداد دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان‌ها کاسته می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: البته آسیب جدی به دانشگاه‌های سطح یک و دو مانند شهید چمران اهواز نیز وارد نمی‌شود؛ چراکه داوطلبان از تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی استقبال می‌کنند؛ اما دانشگاه‌های سطوح پایین‌تر احتمالاً با کاهش محسوس تعداد دانشجو روبرو خواهند شد.

خواجه در پایان تأکید کرد: در این شرایط، دانشجو می‌تواند چندین سال پشت کنکور بماند و با برطرف کردن نقاط ضعف و همچنین چندین و چند بار تجربه شرکت در جلسه پراسترس آزمون سراسری، سرانجام به هدف خود برسد و داوطلبان کم‌تجربه را پشت سر بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031641

وب گردی

وب گردی